2009-04-25 02:18 #0 av: TereseE

Med bra rubriker får du fler läsare. Fler läsare ger fler kommentarer och förhoppningsvis den information du söker.

Hur kan rubriker se ut?

Här är några verkliga rubriker från trådar på olika sajter inom iFokus:

Grupp 1

Inte här
Annorlunda igen
Ovetande
Slutar aldrig bita
Nu gar det undan
Snälla! Hjälp mig!
Klokt
AKUT HJÄLP!
TITTA !!
Lite busy
Stolt!
Snart 100...

Grupp 2

Vad heter din ridtravare?
Frasgodis
Göra egen ost
Hur många katter har ni?
Fenröta?
Pierca läppen, svårt att tala?
Borra i glas
Nytt objektiv till gammal kamera?
Julklappar via nätet?
Tvångstankar vid dusch
Vad väger ni nu?
Justering av vinge till valp

 

Ser du någon skillnad mellan de två grupperna? Jag tycker att rubrikerna i grupp 2 är mer intressanta. Grupp 2 innehåller fler substantiv (saker) och fler verb (något man gör). Flera av dem är dessutom utformade som frågor.

 

Vilka av rubrikerna tror ni lockar mest till läsning?

 

  • Rubrikerna i grupp 1 innehåller nästan ingen information. Av rubriken kan man knappt gissa vad inlägget handlar om. 
  • Rubrikerna i grupp 2 innehåller sådana ord som man t.ex. kan använda då man söker information via en sökmotor, som Google.
  • Med den typen av rubriker som finns i grupp 2 är det också lättare att hitta tillbaka till en gammal sträng.

 

Tips för bra rubriksättning!

Det är sällan svårt att göra en hygglig rubrik. Här är några tips:

 

  • Sammanfatta inlägget
  • Berätta något
  • Använd substantiv och verb
  • Fråga
  • Använd minst tre ord 
  • Utnyttja den plats rubriken har
  • Undvik utropstecken

 

Bra rubriker är:

 

  • Bra för skribenten som lockar fler att läsa inlägget
  • Bra för besökaren som lättare hittar vad han söker
  • Bra för sajten som får högre aktivitet