Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 1665 ggr
Yumismamma
2014-06-26 16:48

Ska bli med Frasse :)

Jag o min Sambo har bestämt att skaffa oss en liten Frasse Grabb, han kommer hem till oss den 4 juli :D

Men jag har bara haft dvärgvädur innan så är första gången med en bjässe. Tanken är att han ska vara inne kanin i lägenhet, bor i en stor femma på 130 kvm men ska börja med en hage i sovrummet till honom som bas. Målet är självklart att han sedan ska få gå helt lösgående i lägenheten medan vi är hemma.

Men jag har kvar min bur jag hade till Dvärgvädur och den är en sån på 150*73*64, kan jag ha den som typ "bolåda" till en frasse men alltid öppen inne i hans hage eller är det bättre att bara använda den som typ toalett utan gallret och ha något annat som hus? Länk till liknande bur: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-simon-150-cm-27.html

Sen har jag funderat lite, vi brukar åka till barnens farmor över en helg ibland och har då djurvakt över den tiden men kommer inte kaninen bli väldigt ensam då? Min förra köpte vi som tre- åring av en barnfamilj som tröttnat som hade han i garaget så han va redan van att inte få mycket uppmärksamhet på det sättet men men en unge som kommer vara med oss kanske det blir jobbigare för. Så har gått i tankarna på att jag kanske borde skaffa en hona samtidigt så de iaf har varandra som sällskap? Eller vad tror ni? Kommer kastrera hanen då så fort det går.

/Nybörjare på jättar som är väldigt tacksam för svar :)

Annons:
camilla85
2014-06-27 13:33
#1

Jag ska också få hem en frassebebis snart =). Längtar ihjäl mig. Har en walking closet som jag gjort om till bur men hoppas så klart att han lär sig lådan så fort som möjligt så han kan vara utsläppt hela tiden. Jag kommer göra som du tänkte att ha en bur stå där inne som är öppen hela tiden där toa och höplats kommer vara då jag vill undvika att få det utsläpat i hela lägenheten sen =). Försöka kan man ju alltid haha. Han kommer få bli kastrerad så fort det går då jag också funderar på att skaffa en vän till honom sen. Men ni kan inte ta med er honom när ni åker bort annars då? Kompostgaller hage, en vaxduk och typ transportburen som hus bör väl räcka om ni bara blir borta över en helg så där. Ja och mat då så klart annars tror jag säkert han klarar sig bara någon ger mat, vatten och kanske gosar lite. Klart det blir lite ensamt men någon extra leksak eller så så går det säkert bra. Lycka till med er bebis =).

Yumismamma
2014-06-27 18:57
#2

#1 Åh va kul :D Förstår precis hur du längtar ;) Men nu när du säger det, jag har ju faktiskt 3 gå in garderober bara i sovrummet så kanska kan fixa till en sån till lille herrn.. Men hur har du gjort för att kaninsäkra den då? Tror inte min hyresvärd skulle bli överlycklig om kaninen gnager på väggarna o så där inne nämligen :P Tyvärr blir det lite svårt att ta medbhan när jag åker bort då jag inte har varken körkort eller bil utan åker mest buss, fast skulle iofs va rätt kul att se folks miner om man kliver på en buss med en frasse i koppel Haha ^^. Så får se, har aldrig varit på kaninutställning men fick veta att det är en precis där jag bor i Hästholmen 2 Augusti så tänkte faktiskt gå på den. Så vem vet, kanske hittar en tös där dom jag blir lika tokkär i som lille herrn :) Men tack för svar o lycka till du med med din bebis :).

camilla85
2014-06-27 22:23
#3

Har klurat på det där med golvet och lister för jag bor i hyreslägenhet. Jag har köpt vaxduk som jag tänkt ska gå upp över listerna men jag har även en picknick filt som jag hellre skulle vilja ha då den är lite tjockare och skönare att gå på men vet inte om den är farlig för kaninen ifall han tuggar på den så får se hur jag gör. Finns spray som man kan spruta på sånt man inte vill att de tuggar på också. Citron och bittermandelolja kan också fungera tror jag. Gäller att se till att de alltid har annat gott att tugga på =). Du kan ju köpa en katt transportbur som han kan åka i annars.

Yumismamma
2014-06-29 22:24
#4

Får testa med vaxduk, för vore ju jätte smidigt om han kunde ha en gå in garderob som sin egna lilla hörna ju :)

Upp till toppen
Annons: