Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 847 ggr
[vanilla skye]
9/15/14, 9:13 PM

Uppfödare av TJ'S

Hej! Finns det verkligen så många tysk Jättescheck uppfödare i Sverige? Jag känner främst till i Borlänge och ev någon enstaka till, Men känns inte som att det är så många "större" uppfödare av rasen?

Annons:
[RC1393]
9/17/14, 2:13 PM
#1

Det är en väldigt underrepresenterad ras tyvärr, men samtidigt har ju antalet uppfödare ökat (upplever jag det som, hållit räkningen har jag inte😛). Finns väl ett mindre gäng enligt uppfödarregistret men få som föder upp med tysken som "förstahandsras". Får hålla tummarna för att det blir ett större intresse av rasen om något år, för det är en fantastisk ras. Bestämde mig ganska omgående att det här hushållet får inte vara utan minst en tysk jättescheck så länge jag bor här.

[vanilla skye]
9/18/14, 3:48 PM
#2

Har kollat lite på Skafs uppfödarregister, det man kan se att de finns iallafall ett par stycken i sverige som avlar på rasen, men de flesta verkar ha det som en "andra hands" eller "tredje hands" osv ras.

Jag har valt "tyskarna" som första hands ras och "belgen" som andra hand, eftersom att det redan finns en hel del uppfödare av belgarna, så satsar jag på en större avelsgrupp med tyskar och en mindre grupp med belgar.

Varför jag gjort så?  jag tycker rent generellt att tyskarna är något trevligare i temperament, belgarna är lite mer temperamentsfulla, inte aggresiva men de har sina "svackor" och handen mot hjärtat nu, tyskarna betyder en gnutta mer för mig! har man skaffat en tysk så kan jag nästan till 100% lova att man inte kan leva utan den rasen! jag skulle alldrig kunna det! 😃

Emelywahlqvist
9/23/14, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag söker en hona till min tjs hane just nu är han 5 månader tänkt att avla på honom när han blir mogen! Jag älskar tjs och vill därför börja föda upp dem eftersom det inte finns så många som gör det i alla fall renrasiga (dock så kommer jag nog inte ha stamtavlor på mina)

Men  jag hoppas på att hitta en tjs hona till i vår!❤️

Cindy S
9/24/14, 12:12 AM
#4

#2 Hur är tyskarna i jämförelse med frassarna? Temperamentsmässigt?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[vanilla skye]
9/26/14, 7:40 PM
#5

¤4: Enligt egen erfarenhet av de raserna, så tycker jag att frassen är betydligt "klumpigare" och rätt så lätthanterlig, gäller dock inte alla individer!

Skillnad temperament mässigt ´är nog att frassen är en gnutta lugnare, tyskarna är något nyfiknare och påhittiga, men inte dumma på någo t vis, väldigt mysig ras.

Men givetvis beror det på individ osv.

[vanilla skye]
9/26/14, 7:42 PM
#6

Mina tyskar kommer alltid fram och vill mysa, hoppar gärna upp i famnen :)

Annons:
Cindy S
9/26/14, 8:10 PM
#7

Då blir det nog en sådan när jag har plats. Jag har velat haft en ett tag, de ser för goa ut.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[vanilla skye]
9/26/14, 9:41 PM
#8

#7: Så roligt! det är en underbar kaninras, du kommer inte bli missnöjd 😉

Upp till toppen
Annons: