Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 1499 ggr
Kaninhoppare
6/8/15, 3:53 PM

Svullen mage

Fick hem min lilla bebis igår. En viltgul Belgisk jätte på 3 månader. Har märkt att hans mage är väldigt hård och svullen, har varit sen vi hämtade honom. Han äter hö men ej pellets. Undrar vad jag ska ge honom/ göra för att det ska bli bättre ? Han sitter enbart i sitt hus när han är ensam. När man kommer ut till honom skuttar han runt, utforskar och äter.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
emms
6/8/15, 7:36 PM
#1

Skulle råda dig att även fråga på Kanin iFokus när det gäller mer akuta grejer som detta då den sajten är mer aktiv. 

Men, ta bort pelletsen helt. Ge bara hö och vatten och se till att han äter mycket hö! Dom ska normalt inte vara svullna och hårda om magen. Detta kan bero på gas eller förstoppning. Något som är fel med matsmältningen helt enkelt.

Bajsar han som han ska? 

Du kan ge honom miniform som finns receptfritt på apoteket, till för bebisar med magproblem och går att ge till kaniner utan problem. Binder gasen och gör så att magen fungerar som den ska. Du kan även massera magen så den kommer igång lite mer och får fart på gaserna. Att se till att han rör på sig mycket funkar också! 

Lycka till med lillen!

Emma

Kaninhoppare
6/9/15, 6:41 AM
#2

Tack så mycket, jag hade inte tänkt på det! Jo han bajsar som han ska. Jag fick honom att röra på sig lite igår och efter det blev det bättre. Magen är mjukare och han äter och dricker med god aptit! Tack för hjälpen! :)

Medarbetare på Jättekanin

emms
6/9/15, 5:40 PM
#3

#2 Så bra att de gick bra med honom! 🙂 Kan säkert vara stress från flytten som gjort att det blev så. Har du någon bild på lillkillen?

Emma

Kaninhoppare
6/14/15, 5:53 PM
#4

#3 Jo så kan det nog ha varit :) Här är han

Medarbetare på Jättekanin

Kaninhoppare
6/14/15, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Upp till toppen
Annons: