Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 644 ggr
Jo3ef1n
2015-08-06 20:32

Lyfta och bära Jättekanin.

Hej! Jag har en liten rackare som skulle behöva träna på att lyftas och bäras. Han är väldigt ovan vid detta och så fort han mister kontakten vid golvet kommer flyktinstinkten till uttryck. Det vore bra om han vande sig vid detta eftersom jag vill att han sköter sig vid veterinärbesök eller om någon skulle vilja lyfta upp honom. Jag brukar vanligtvis lägga honom i en filt så att han inte klöser mig men målet är att jag ska kunna lyfta på ett enklare sätt.

Så min fråga är om ni har några bra förslag på hur man kan ge den ett gott intryck av att bli buren. Kanske räcker det med massor av träning men om man gör lyftandet till något roligt kanske den lär sig snabbare.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
Kaninhoppare
2015-08-10 19:20
#1

Min jätte gillar inte heller att bli buren, men det går framåt. Jag har bara tränat, tränat och tränat. 

Att prova olika sätt att bära på är ju en bra grej. Man märker fort vad kaninen tycker om och vad som är mer otäckt. Jag föredrar en hand under rumpan och en mellan frambenen, och sedan bära så att kaninens mage är bortvänd från mig. Då blir det enklare att hålla kvar om den sprattlar. Ett par starka bakben med vassa klor i magen är inte så skönt 🙂

Det är ju viktigt att inte ge efter då kaninen vill fly och försöker sprattla sig loss. Släpper man då får den precis som den vill, och det kommer inte bli lättare nästa gång. 

Jag tror att det kan vara svårt att få en såpass stor kanin att tycka om att bli buren. Men om man inte kämpar på med sin träning nu, så kommer problemet bli ännu större då kaninen är vuxen. Inte minst för att den kommer känna sig dubbelt så otrygg i ett ostadigt grepp när dennas kropp är så stor och tung. 

Om du vill få det att bli som en positiv grej, så går ju vägen till kaninens hjärta genom magen 😉Ge favoritgodsaken precis före och precis efter du lyft honom. Har själv inte provat detta, men är möjligt att det funkar. Var dock noga att inte ge honom något efteråt om han sprattlar precis innan du släpper ner honom. Vänta då med att låta honom gå ner tills han slutat streta emot. 

Jag tror det kan vara svårt att få dem att gilla det, men jag tror att det går att lära dem att acceptera det. Hoppas det går bra för er! 🙂

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
2015-08-16 16:27
#2

Tack för hjälpen! Jag har provat att lyfta honom då och då, det märks att han inte är rädd eftersom han till och med tar emot godis när jag håller honom.

Han spänner sig fortfarande samtidigt som han sprattlar med bakbenen. Men det är inte konstigt med tanke på att han inte har blivit buren så mycket. 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: