Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 1448 ggr
Jo3ef1n
2015-09-26 07:00

Fakta om Tysk Jättescheck

Hur är en tysk jättescheck?

  • hur skulle du beskriva rasen?
  • Finns det något viktigt som borde komma fram. Jag har precis läst rasbeskrivningen och undrar om det finns något mer viktigt att veta om rasen. Jag har läst att den liknar Belgisk jätte, stämmer det?

Hur ställer man ut jättescheckar?

  • är det svårt att få bra poäng på teckningen?
  • Föresten, stämmer färgerna i denna rasbeskrivning från 2009 eller har fler färger hunnit godkännas?

Jag söker också uppfödare som är aktiva nu eftersom jag håller på att sammanställa ett nytt uppfödarregister för 2015-2016!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
[RC1393]
2015-09-29 13:58
#1

Jag skulle beskriva rasen som påhittig och livlig med någon sorts kunglig värdighet över dem. De vet att de är bäst och snyggast men de är ändå ödmjuka på något sätt. Älskar att visa upp sig och att vara runt omkring när det händer. Har de tråkigt kan de roa sig själva (till ägarens förfäran). 

Det är en väldigt svår teckning. Svart är relativt enkel men det ligger ett svårt avelsarbete bakom där många ungar gallras bort som utställningsdjur eftersom de inte håller måttet. Måste säga att de uppfödare som håller på gör ett gediget arbete, har i år sett väldigt många (relativa) högpoängare på utställning, känns inte som om 94 p är lika ovanlig som förr inom rasen.

Rasbeskrivningens färger stämmer.

Jo3ef1n
2015-09-29 14:14
#2

#1 Jättebra beskrivning! 🙂Det verkar vara en trevlig ras, va roligt att det har gått framåt i avelsarbetet.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Mårris
2015-09-30 22:38
#3

Håller med föregående. Livliga, nyfikna och alltid runt fötterna på en… Jag är, eller kommer att vara aktiv uppfödare av blå TJS.

Gran Giants
2015-10-01 11:18
#4

Der står fortfarande "tysk tättescheck" i artikels ämne🤪

Per aspera ad astra!

Jo3ef1n
2015-10-01 11:20
#5

oj, det har jag inte sett haha! Va bra att du talade om det 😂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: