Annons:
Etikettavel-genetik-och-färger
Läst 787 ggr
Jolejone
2/19/16, 1:34 PM

Fransk vädurshane och hermelinhona gjort bebisar

Efter att min hermelinhona beter sig märkligt har jag blivit orolig att hon kanske är dräktig. Min frasse och hon var tsm när han var 3 månader så jag trodde inte det kunde bli ngt. Nu är han kastrerad. Det har gått två veckor delan de var ute och "lekte" tsm men nu vill hon inte ha med honom att göra. Honan är sur, morrar efter mig om jag pillar i hennes bur. Hon flyttar runt saker och är inte noga med sin toa längre. Är det ngn klok och erfaren som vet hur det skulle gå om hon är dräktig? Kan hennes ganska lilla kropp anpassa sig till hans frasse-gener. Blir det många ungar och hur skulle de se ut? Jag har försökt google men denna kombination verkar inte existera! Mkt tacksam för svar, mvh

Annons:
[RC1393]
2/19/16, 10:17 PM
#1

Det var genom korsning hermelin/fransk vädur man först tog fram dvärgväduren. Adrian de Cock (dvärgvädurens grundare) insåg dock att kombinationen hermelinhona/fransk vädurshane inte fungerade, tror att honan dog tyvärr. Går födseln bra så har man dock nästa problem. När ungarna är bara några veckor kommer de vara lika stora som mamman och det ger en enorm påfrestning. Hur gammal är honan?

För framtida referenser: Håll aldrig en hona ihop med en fertil hane om inte avsikten är att få ungar, detta oavsett hanens (eller för den delen honans) ålder.

Jolejone
2/21/16, 9:46 PM
#2

Men! Nu kan jag bara hoppas att hon inte är dräktig och att hon inte dör! Om ungarna är stora kan jag göra vad jag kan för att hjälpa till. Intressant att det var så dvärgväduren kom till. Honan är ett år gammal. Tack så hjärtligt för svar, jag hoppas verkligen att detta går bra!

[RC1393]
2/21/16, 10:40 PM
#3

Kan vara så att hon är brunstig om man har turen på sin sida. 

De Cocks parning var dock bara ett enskilt fall som jag känner till och flera har hävdat att det ska gå bra trots storleksskillnaden, men jag ställer mig ändå tveksam. Håller tummarna för er!

HunterLily
3/10/16, 11:20 AM
#4

Hur har det gått?💕🐰😥

Kaninhoppning

Jolejone
5/10/16, 5:30 PM
#5

Det har gått mycket bra. Det visade sig att hon var skendräcktig, puh!

Upp till toppen
Annons: