Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 939 ggr
Den vilda djungelkvinnan
2016-06-01 08:51

Fransk vädursmat?

Hej! Inom 1-2 veckor får jag hem en liten fransk vädurskille på 9-10 veckor. Jag har haft många kaniner och även fött upp köttdjur tidigare men nu tvekar jag ändå på vilken kraftfoder jag ska ge! Han kommer ha fri tillgång på bra hö och få lite grönt varje dag. Första veckorna kommer han att få Carrier pellets för det har jag hemma. Men när det är slut så ska jag byta till bättre mer lämplig sort. Hur mycket pellets (carrier) är lagom att börja med? Min tanke är 1dl morgon och kväll, verkar det rimligt? Till detta tänkte jag ge 1dl melassfri lusernhack per gång. När pellets en är slut så har jag tänk på lite olika alternativ. Granngården original häst musli är en tanke, för det gav jag mina köttdjur ihop med rabbfor. En annan tanke är rabbfor men det känns väldigt fett för en sällskapskanin.. Sen har jag kollat på stampe pellets. Har även tänkt på om jag bara ska ge hel havre, kornkross och lusern. Det är ju ungeför vad pellets innehåller ändå. Vill inte ha en liten mager stackars kanin men inte heller en med fetma. Så, vilket alternativ tycker ni jag ska köra på? Müsli? Hur mycket per dag isf? Rabbfor? I mängd för slaktdjur? Stampe? Hur mycket? Havre, kornkross och lusernhack? Givetvis får jag ändra mängd efterhand, men vad är en lämplig startmängd av ovanstående? Väldigt tacksam för tips och råd! =)

Annons:
emms
2016-06-02 01:09
#1

Jag tycker att rabbfor funkar skitbra på frassar. 

Har en frasse här hemma som är strax över året (inne på pelletspåse nr 3 ;) ) och han får jättefint hull på det.

Superfin päls, bra mängd muskler och precis lagom med fett. 

Jag gav nog Mio 1,5 dl pellets totalt när han var liten. Ett tag när han växte som mest fick han nog runt 2.5. 

Nu har han börjat få mindre pellets igen, fick göda honom lite efter en tids sjukdom som gjorde honom tunn som en sticka. 
Men nu får han runt 1-1,5 om dagen. Lite beroende på vad han får annars under dagen. 

4dl foder om dagen för en liten frasse är väldigt mycket. Dela på hälften så blir det mer lagom. 🙂 
Det viktigaste är ju att dom fortsätter äta mycket hö. Kanske inte 90% för en växande frasse men iaf 60-70% hö.

Emma

Den vilda djungelkvinnan
2016-06-02 08:52
#2

#1 Tack för ditt svar! Skulle du kunna ta en bild på innehållsförteckningen på rabbfor, försökt hitta på internet men bara hittat näringsinnehåll och inte ingredienserna. ☺

enbartmalin
2016-06-02 14:06
#3

Här finns bra fakta om foder
http://www.fagelkliniken.se/djurslag/kanin

Hälsningar Malin

emms
2016-06-03 00:31
#4

#2 Har tyvärr inte kvar min påse 😕

Emma

Den vilda djungelkvinnan
2016-06-03 12:51
#5

Ok tack ändå! :)

tiger tok
2016-07-21 11:02
#6

Jag tycker att en halv dl melass och en halv dl pellets uppdelat på två gånger under dagen borde räcka gått och väl!

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2016-08-15 13:29
#7

Melass ska inte en kanin äta.

Upp till toppen
Annons: