Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1613 ggr
Galenidjur
6/3/16, 3:42 PM

Kanins huvud dras åt ena sidan

När Paco var liten (detta var i september förra året) fick han en jätteallvarligt öroninfektion och hans balans försvann i princip helt. En natt vaknade jag av att han rullade runt, runt , runt på golvet eftersom han bokstavligt talat inte kunde stå upp (inte ens när jag höll i honom). Men efter någon månad och mycket medicinering blev han "normal" igen och är nu en rätt glad kanin som alltid ska vara med överallt och som äter som en gris.

Dock började han få små, vad jag kallar (i brist på ett bättre ord) "anfall." Kanske två- tre månader efter att han blivit frisk och nu börjar jag undra vad det här faktiskt beror på och hur mycket han egentligen lider utav det :/ Från början varade "anfallen" bara någon  minut eller så. Någon gång kunde det vara en timme och någon enstaka gång varade det i flera timmar (men väldigt sällan). Dessutom kom de inte speciellt ofta heller. Ibland kunde det gå veckor mellan anfall och ibland fick han något litet varje dag. Veterinären sa redan från början att han förmodligen skulle få permanenta men av sin sjukdom och hittills har det ju inte varit speciellt allvarligt, men nu de senaste två- tre veckorna har han haft anfall varje dag, flera gånger per dag , och jag börjar bli orolig…

"Anfallen" ser ut så att hans huvud och ögon helt plötsligt börjar "dras" åt vänster. Han drar då tillbaks huvudet/ögonen till normalt läge, men de  fortsätter dras åt vänster automatiskt, och så håller det på. Oftast blir inte jättepåverkad utan fortsätter som vanligt, men är det ett kraftigt anfall kan han bli förvirrad och börja gå runt i cirklar. Ibland blir han också märkbart trött. Jag brukar sätta mig med honom och hålla hans huvud i mina händer, hålla för hans ögon och klappa på honom då. Det stoppar inte anfallet , men det lugnar honom och det är ju bättre än inget i alla fall.

Obs. Detta är INTE så kallad "head tilt" (vilket det låter lite som när jag beskriver och det är typ det enda jag får fram på google).  Huvudet lutar ingenting när det blir såhär. Kolla gärna videon jag länkat till. Filmade den igår och det anfallet var inte speciellt kraftigt, men det pågick i typ två timmar och var dagens andra, då han haft ett på morgonen också. Han fick ännu ett lite senare på kvällen, men det varade bara i en kvart ca. 

Det jag undrar är om det finns någon annan här som också har / Har haft en kanin med detta? Hur uppfattade ni att det påverkade eran kanin? När han inte har sina anfall så är han som vilken annan kanin som helst, och även när de pågår är han inte jättepåverkad (vad jag kan se) Förutom att han kan bli rätt trött om det håller på en stund. Känns dock svårt att avgöra om han lider eller inte :/ Ska ju kolla med en veterinär såklart , men ville se om någon annan här har erfarenhet av detta eller nått liknande. Hittar ingenting när jag googlar heller..

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Kimji
6/19/16, 4:53 PM
#1

Aldrig sett eller hört talas om. Men ser ju utan tvekan ut att vara nån form av nervskada.

Har faktiskt en (människo)kompis med en nervskada som gör att hon regelbundet får liknande "anfall" av dålig balans. Hon blir märkbart trött och yr just då men hämtar sig hyfsat snabbt.

En veterinärundersökning behövs såklart av kaninen men jag hade iaf inte själv övervägt avlivning när han verkar såpass oberörd.

Galenidjur
11/10/16, 10:58 PM
#2

Nu har jag av en slump hittat vad detta förmodligen är för något. Kaninen i det här klippet beter sig precis som Paco gör när han får ett "anfall" och på en annan sida kan man läsa att kaninen i klippet har "encephalitozoonosis" , vilket är en infektion som skapas av parasiten Encephalitozoon cuniculi.

Lite intressant då veterinären sa att Pacos insjuknande  "förmodligen" berodde på den parasiten, men att hon inte var säker. Så jag har ju förr googlat runt på detta och hittat hur många kaniner som helst med "head tilt" där huvudet är vridet såpass att ena ögat tittar ner i golvet och andra upp i taket (och det verkar vara det primära symptomet för denna sjukdom?) .  Dock har ju Paco aldrig haft detta symptom och jag har aldrig hittat något om att sjukdomen även kan skapa nystagmus (ofrivilliga ögonrörelser) och ofrivilliga huvudrörelser åt ett håll, så jag tänkte  helt enkelt att "njah. det är väl inte det då…", men här har vi det! Och nu när jag råkade snubbla över de korrekta termerna för det så har jag även hittat flera andra exempel som också liknar Pacos sjukdomsbild.

Har egentligen ingen poäng med det här inlägget, men tänkte att nu när jag ändå hittat svaret (eller något som rätt troligtvis är svaret i alla fall) så kan jag ju lika gärna skriva det i fall någon annan undrar i framtiden :) Jag tyckte det  var intressant i alla fall!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Mellux
11/11/16, 3:15 PM
#3

Jag tänkte också på encephalitozoonosis. For du till veterinären och fick det bekräftat? Hur mår han idag? Var väl några månader sedan du skrev inlägget? :) 

Vi pratade om kaninsjukdomar på skolan då jag gick där förut och dessa anteckningar har jag därifrån om det är intressant att läsa! Jag håller tummarna att din kanin blir frisk, eller åtminstone kan fortsätta leva ett normalt kaninliv! ❤️

Neurologiska rubbningar

Ifall man ser att sin kanin går i cirkelgång, är förlamad i någon kroppsdel, skakar, har huvudlutning eller epilepsianfall kan det bero på att det är problem i nervsystemet. Det är vanligt att man åker in med sin kanin till veterinären pga dessa symptom vilket även kallas för neurologisk rubbning. Symptomen brukar inte alltid visa sig tidigt utan kommer in senare i livet. 

Kaninen kan drabbas utav en parasit som kallas för Encephalitozoon cuniculi som lever i djurets celler. Parasiten kan även smitta människor och andra djur så man ska vara noga med hygien. Det som drabbats oftast är kaninungar som oftast blir smittade utav sin mamma vid tidig ålder, de kan även drabbas redan när de ligger i magen. Om detta har skett så kan parasiten angripa linsen i ögat så att ögat blir väldigt vit och grumlig. Där parasiten vill komma åt är njurar och nervvävnad. De kan även angripa hjärtat och levern. 

När kaninen drabbats utav sjukdomen så får den helt enkelt beteenderubbningar, den kan även få ökad törst och ökad urinering tappar vikt. Det är svårt att veta ifall ens kanin drabbats utav parasiten, men kan göra ett blodprov som påvisar kroppens försvar mot parasiten vilken kommer visa om parasiten finns där eller ej. Det är tyvärr svårt att veta säkert ifall det är parasiten som har orsakat kaninens mående. 

Det är svårt att behandla Encephalitozoon cuniculi då det inte finns något preparat som har en god effekt mot parasiten. Men man kan få kaninen till att må lite bättre troligen tack vare kaninens egna försvar. Man kan även se förbättring vid behandling vid en längre period. Det är väldigt vanligt att kaninen får ett återfall om den visar tecken på att den blivit bättre.  Men det är svårt att få kaninen helt frisk från sjukdomen vilken ibland kan tråkigt nog sluta att kaninen måste avlivas.

Galenidjur
11/12/16, 12:42 PM
#4

#3  Ja alltså som det står så skrev jag ju inlägget typ ett år efter att han blivit frisk. "När paco var liten (detta var i september förra året) , fick han.."   :) Anledningen till att han fortfarande får sånna anfall ibland är förmodligen att han fått någon permanent nervskada och inte att han fortfarande är sjuk.  Tror jag i alla fall. När jag skrev inlägget hade han en period med många anfall som dessutom varade länge, men under sommaren fram tills nu så har han knappt haft några alls. Typ två tre stycken rätt små. Annars är han som vilken kanin som helst.

Veterinären sa att det kunde bli så, (om han överhuvudtaget blev frisk dvs) och med tanke på hur sjuk han var så är jag inte alls överraskad. Han kunde inte stå på benen alls och rullade bara runt okontrollerat.  Sen fick han mediciner under 1-2 månader och han blev frisk. han fick ett stort återfall efter två veckor från det att vi först tog honom till veterinären (och då åkte vi tillbaka såklart). Men sen när han kom hem blev han bara bättre och bättre. Ingen vinglighet, åt bra, bra energi och så.

"for du tillbaka till veterinären och fick det bekräftat?"

Som sagt så sa veterinären att det troligtvis var den parasiten, men att hon inte var säker.  Hon skrev då  ut bl.a. Penicilin och Axilur som jag gav honom under en tid (minns inte hur länge nu. en-två månader).  Och det var det.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Mellux
11/12/16, 8:51 PM
#5

#4 aha okej! haha ursäkta läste fel :) Men så skönt att det endå gick så bra! Alltid bra att veta om man själv skulle råka ut för detta någon i framtiden.

Galenidjur
11/12/16, 10:46 PM
#6

#5 Ja verkligen. Trodde att jag skulle bli tvungen att avliva honom så dålig som han var. Skönt att det inte blev så!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Upp till toppen
Annons: