Annons:
Etikettjättar-och-andra-djur
Läst 2119 ggr
martinus2016
2016-07-18 23:22

Nyinflyttad fransk vädur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem en 3 månader gammal fransk vädur (hane, okastrerad) för fyra dagar sen. Jag vill gärna ha honom frigående eftersom jag tror det är det han skulle må bäst av. Men problemet är att jag vet inte hur jag ska få honom någorlunda rumsren! Han fick toalett i buren när han kom, och första dagen kom allt Kiss och bajs där. Sen har han kissat och bajsat överallt i buren, och börjat sova i toaletten. Jag ställde då in en till toalett i hörnet han kissar mest, och då kissar han bredvid toaletten. När burdörren är öppen är han väldigt nyfiken och hoppar runt, men tar första chans han får att kissa och bajsa i min säng *suck*. Hur gör man egentligen? Eller vill han helt enkelt inte samma sak som jag vill? :/

Annons:
Kaninhoppare
2016-07-19 09:58
#1

Börja med att lägga allt bajs i toan så fort du ser att han bajsat utanför den. Flytta även det strö han kissat på till toaletten. Om han kissar utanför buren, tex på golvet kan det hjälpa att spraya på något som tar bort kisslukten efter att du torkat av golvet ordentligt. Annars är det lätt att han kissar på samma ställe igen. Du kan tex använda någon sorts parfym eller Urine off ( finns att köpa i djuraffär). 

Har du höhäck till honom? Isåfall är det lämpligt att placera den ovanför toaletten, då de ofta gör sina behov när de äter. Det är även bra att ha ett annat material i toalådan än i resten av buren, eftersom det blir enklare för kaninen att skilja på vart den ska göra sina behov och inte. 

Att han kissar i din säng kan vara svårt att ändra på. Om du ändå vill fortsätta ha honom där, bör du tvätta bort kisset noga varje gång precis som när han kissat på golvet. 

Kastrering kan ju även hjälpa när han är gammal nog för det. 🙂

Medarbetare på Jättekanin

martinus2016
2016-07-19 11:03
#2

Allt det du skriver gör jag, hö och mat har han vid toaletten. Men ska man sätta ALLT han bajsar i toaletten? Den skulle ju bli full och äcklig väldigt fort då? Idag har han även kissat i min säck med tvätt, funderar på om han skulle bli nöjdare om han fick tyg i toan? Eller bör jag backa lite och ha honom i buren tills han hänger med lite mer på vart han ska kissa och bajsa? Inatt har jag tagit ner från sängen varje gång han hoppat upp, slutade ändå med att han lyckades kissa tre gånger i sängen. Han är ju så ung, så olyckor räknar jag med men nu känns det som att han jävlas på flit :/

Kaninhoppare
2016-07-26 21:41
#3

Försök lägga det mesta där ja, men byt självklart ofta så det inte hinner bli äckligt. Det är lätt att det väljer att göra sina behov utanför lådan om de anser att den är för full. Du kan ju pröva tyg, men tror det mest blir jobbigt för dig och tror inte heller det gör någon särskild skillnad i vart han kissar. 

Jag hade nog backat till att ha honom mer i buren tills han börjat lära sig vart han ska göra sina behov. Utöver det, fortsätt som du gör nu. Han kommer med stor sannolikhet att lära sig för eller senare.

Medarbetare på Jättekanin

camilla85
2016-09-17 19:14
#4

När jag toa tränade min kille så hade han först spån i hela buren och han gjorde då ifrån sig lite här och var och inte i lådan. Gjorde då om så han hade fleece överallt förutom i lådan där de var spån. Fungerade från första stund och han blev rumsren jätte fort. Ni har jag inte spån längre i lådan utan toalätt vilket jag tycker är mycket bättre. Han är frigående här hemma och det går jätte bra.

Neuzs
2016-11-14 20:38
#5

vi hade bara spån (dock kör vi papperpelets, smutsar inte ner så mycket) i lådan, resten av buren hade vi i trä och la på ''matta'' :) Båda våra kaniner har blivit rumsrena fort - varav den ena en fransk vädur.

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Neuzs
2016-11-14 20:39
#6

och kastrerade hanen när han vid könsmognad började markera pga utanför pga honan hade varit där :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Annons:
Mojma
2017-01-17 02:10
#7

Vad använder ni för låda till en fransk vädur? Någon som har lust av visa bild på toa till en frasse?

camilla85
2017-02-02 19:58
#8

Vanliga kattlådor fungerar bra men jag har också en lite större plastlåda som jag köpte på dollarstore. Vanlig genomskinlig som man kan köpa lite här och var till pryl och klädförvaring. Man kan väl egentligen använda vad man vill så länge det håller tätt för kisset.

Upp till toppen
Annons: