Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 1557 ggr
Tindran
4/23/10, 7:03 PM

Köpa en till, vad är bäst?

Jag har precis fått hem en Belgisk jätte, en hona som är lite mer än 2 månader gammal.
Så småningom vill jag skaffa en frasse eller en lilla tysk vädur också. En hane. Båda kommer vara frigående i hela lägenheten.
Tanken är att kastrera båda två. Visst borde det funka då? Hur gammal borde honan vara innan det flyttar hit en hane? Tänkte kastrera honan så fort man får.
Är det bäst att skaffa en vuxen kastrerad hane eller en bebis som man sen kastrerar när han är tillräckligt gammal?

Annons:
[BonnieL]
4/23/10, 9:06 PM
#1

Grattis till jätten!
Det blir nog superbra att du kastrerar båda två.
Personligen skulle jag valt en vuxen kanin, tror det skulle funka bäst. I den här artikeln finns nog mer info.

Lycka till! =)

Tarja
4/23/10, 9:09 PM
#2

Säger som Bonnie Glad Stort grattis till jätten, längtar efter att se bilder på din lilla tösa.

Tindran
4/23/10, 9:30 PM
#3

Bilder kommer. :) Hon är otroligt söt min lilla tjej. <3

Men om jag köper en vuxen hane och kastrerar, är det bäst att göra det så snart som möjligt medans honan är ung, eller är det bättre att vänta ett tag? Och isåfall hur länge?

Brumelisa
4/24/10, 9:59 PM
#4

Grattis till din jätte. Ska bli intressant att få följa din kanin :)

Baralisah
4/25/10, 1:41 AM
#5

Grattis till Jätten!

Jag tycker du fick bra information av Bonnie, #1an.
Stort Lycka Till! Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

TheMe
4/25/10, 2:03 PM
#6

Det går jättebra att kastrera även kaninungar förutsatt att de är i god kondition och att operationen görs av en erfaren smådjursveterinär.

Min Pepsi (fd vanvårdskanin) var kastrerad när jag adopterade honom och då var han ungefär 10 veckor. Även hans bror och två systrar kastrerades tidigt och alla mår alldeles utmärkt. Kaninsystrarna kastrerades ca 2 veckor senare än pojkarna, dvs vid 12 veckors ålder.

En fördel med tidig kastrering är att kaninerna inte hinner få utpräglade könsbeteénden och kan sättas ihop så fort operationssåren läkt.

Brukar gå bra att sätta ihop vuxen kanin med en unge alternativt två kaninungar. Kan gå bra med vuxna kaniner också, men något svårare.

Dock vill jag understryka att båda kaninerna oavsett kön, ska vara kastrerade innan man försöker bonda dem. Men det hade du ju redan tänkt på, så tummen upp för dig. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: