Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 5394 ggr
Saganu
4/22/10, 1:09 AM

Stor och liten kanin ihop? Hona ihop med vadå?

Fråga 1: Kan man ha 2 kaniner ihop där det skiljer mycket i strl? Typ en Belgisk jätte och en dvärgvädur?

Fråga 2: Om man har en hona, kan man då sätta ihop henne med en kastrerad hane eller en annan hona? Vad är bäst? Blir det enklare om hon är kastrerad?

Jag har alltid bara haft en kanin i taget så trots att jag haft kanin bra länge så funderar jag över dessa frågor. :)

Annons:
Tarja
4/22/10, 12:40 PM
#1

1. Här har vi haft en liten diskussion om just att ha två kaniner där det skiljer en hel del i storlek tillsammans, kika gärna in där Glad

2. Om du vill ha en kaninkompis till din hona så skulle jag rekomendera dig en kastrerad hona. Och ev. kastrera honan också. (Självklart är det ingen garanti att det fungerar bara för att det är en kastrerad hane, så du måste alltid vara beredd på att det inte fungerar. En klok mening som min vän Louise brukar säga är: "Man ska alltid vara beredd på att det inte fungerar, och se det som en bonus om det gör det.".

TheMe
4/23/10, 1:07 PM
#2

Bäst är kastrerad hane och kastrerad hona som är jämnstora.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

femman
4/23/10, 8:43 PM
#3

Jag hade en äldre dvärgvädurs hona som blev ensam när hanen hon levde med dog, då skaffade jag en Jättehona, en unge, och det gick superbra. Kanske pga att dom var samma storlek från början, kanske svårare om man har en stor och skaffar en liten.

Men sen när min jätte blev själv, skaffade jag en Frasse hona (unge) och det var jätte svårt att få ihop dom i början. Jätten jagade och attackerade den stackars lilla frassen och vill bara para sig, men ganska aggressivt. Det tog någon vecka med galler mellan tills jag vågade chansa och sätte ihop dom. Det gick som tur var bra! Nu är dom jättebra kompisar, men håller på och parar sig lite väl mycket, det dunkar om buren dygnet runt :) Vårkänslor kanske!

Hoppas det går bra hur du än gör!

TheMe
4/23/10, 9:01 PM
#4

#3 Konstigt att två kastrerade honor parar sig…

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Tarja
4/23/10, 9:07 PM
#5

#4 Fast dom kanske inte är kastrerade? Glad

TheMe
4/23/10, 11:09 PM
#6

#5 Oj då, nej jag tog ju det förgivet.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
femman
4/25/10, 1:34 PM
#7

Mina är inte kastrerade. Men det är Bella, den yngsta som hela tiden vill para sig, när hon var liten var det tvärtom.

Dom håller inte på att göra det på vintern, utan det är nu på våren dom har börjat.

Min jätte och den äldre dvärghonan höll inte på så här. Det är väl lite från kanin till kanin kan jag tänka mig.

Har ni andra kastrerat era honor? Eftersom det tas förgivet? Hur märks det skillnad i beteende? (förutom att dom inte är lika sugna på att para sig)

Jag har tidigare haft kastrerade hanar ihop med okastrerede honor, eller mamma med unge (hona, okastrerad).

Jag tänker också på att det är risker med att söva ner kaniner..

Nu kom vi lite ifrån ämnet, men jag skulle jätte gärna vilja höra hur ni andra har gjort med era kaniner! Glad

TheMe
4/25/10, 1:56 PM
#8

#7 Japp, alla mina kaniner är kastrerade.

Kastrering tar bort alla hormoniella beteénden och när det gäller honkaniner elimineras riskerna för livmodercanser samt livmoderinflammatiner som annars är väldigt vanligt, 80 % av alla fertila honakaniner får någon av dessa sjukdommar.

Jag rekommenderar verkligen kastrering eftersom man får en mycket mer harmonisk kanin samt att man kan ha flera kaniner tillsammans som verkligen trivs ihop och inte bråkar.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

femman
4/25/10, 6:17 PM
#9

Ok, jag ska nog fundera på att kastrera dom. Kanske tar bort lite av att dom vill gräva hela tiden också, och jag vill absolut inte att dom blir sjuka. Men jag skulle ju tycka det vore kul att ha ungar med Bella…

Jag såg idag att Femman var lite hängig och att hon inte mår riktigt bra, så jag ska ta henne till vet. i veckan, ska då höra om kastrering.

Tack för att du svarade så fort! :)

Tarja
4/25/10, 6:19 PM
#10

#9 Håller tummarna för att Femman piggnar till snart Glad

Baralisah
4/26/10, 12:26 AM
#11

Hoppas Femman mår bättre snart!Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

TheMe
4/26/10, 11:08 AM
#12

#9 Hoppas Femman piggnar på sig!

Jag har faktiskt funderat på om inte grävandet också hör ihop med hormonerna… Alltså inte normalt grävande, men när de nästan blir som helt galna och vill gräva hela tiden.

Har en liten kaninkille hemma hos mig (som annars skulle blivit levande reptilföda) och han är inte kastrerad. Han luktar skunk, revirmarkerar som en tok både med haka, kiss och bajs, är allmänt stressad och gräver stup i ett när jag rastar honom utomhus i koppel.

Han ska kastreras idag kl 12.30 så det ska bli intressant att se om även grävandet lägger sig på en mer normal nivå. För övrigt är han helt underbar och jag hoppas kunna bonda honom med mitt kastrerade kaninpar Fluff och Pepsi så han får stanna permanent.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

femman
4/27/10, 1:43 AM
#13

Var hos Veterinären idag pga av att Femman var hängig, har gått ner lite i vikt och hade sår på ryggen.. Det var som jag misstänkte, Bella har troligtvis bitit henne när hon hela tiden vill para sig. Så nu är dom särade ett tag så Femman får lugn och ro och får äta upp sig igen, men hon hade ingen infektion. Jag hörde med veterinären om kastrering, men hon hade aldrig hört talas om att man kastrerar honkaniner och förstod inte varför jag ville det, men jag ska ringa en annan vet imorgon, för jag tror att den enda lösningen på det här är att kastrera Bella, och ev Femman när hon mår bättre.

Tack för alla svar och att ni tänker på Femman :) Hon var jätte duktig och lugn på sitt första vet. besök! Stackarn..

Hoppas grävandet slutar, det är Bella som gräver lite väl mycket!

Annons:
TheMe
4/27/10, 8:20 AM
#14

#13 Bra att det inte var någon infektion i alla fall!

Det gäller att gå till rätt veterinär. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Tarja
4/27/10, 9:07 AM
#15

#13 Skönt att höra att det inte var någon infektion Glad

Upp till toppen
Annons: