Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2901 ggr
Strumpa
2010-03-08 13:14

Hur går man tillväga?

Hur har ni gjort, som har haft jättar frigående inne? När ni hämtat dem från uppfödaren, har ni börjat med att haft dem i bur och sedan gradvis vant dem med ett rum, eller har ni redan från början endast haft toalåda, höhäck och typ transportbur som hus eller liknande men begränsat dem till ett rum?

Ni som inte har haft det, men har någon idé om vad som är bäst får gärna svara också Glad

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Baralisah
2010-03-08 13:54
#1

Jag har inte haft någon jätteras som jag haft frigående inomhus. Men dock dvärgraser.

Jag har börjat vant dem vid tex. rummet. Dem vänjer snabbt av sig och man kan redan börja utöka ytan efter några timmar.
Man kan själv välja om man vill börja med stor eller liten yta, tycker jag. Man ser på kaninen om det blir alldeles för mycket på en gång, då kanske man man spärra av så det blir en mindre yta osv.. =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Strumpa
2010-03-08 13:56
#2

Tack för ditt svar :) Men du har haft bur öppen då eller hur har du gjort? Berätta gärna lite mer om du vill :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Baralisah
2010-03-08 14:01
#3

Nej, jag har inte haft någon bur, utan bara toalåda och höhållare sen fick kaninen springa fritt som den ville. Glad

Det tar inte så speciellt lång tid att lära kaninen hålla sig på toalådan men det kan vara lite krånglit med sladdar osv, men det finns alltid lösningar till allt. :)

Nu var det några år sedan jag hade kaninen inomhus helt frigående.
Så om det är några speciella frågor får du gärna fråga det, annars kommer jag inte direkt på vad jag ska skriva om jag inte vet dina frågor. Skrattande

Sen har vi några här inne som också haft jätteraser härinne.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Strumpa
2010-03-08 18:19
#4

Ja jag har haft frigående dvv, men han hade sin bur som bas fast öppen. Men då vet jag att det går lika bra att bara ha toalåda, höhäck etc, dessutom är min bur snart inte laglig för en jätte när den växer. Hade du transportburen som "hus"? Eller nått annat hus. Iofs har jag ju köksbord som ger "skydd"..

Sladdar har jag sladdgömmor till :) Men i köket har jag ingen sladd alls i "kaninhöjd" iaf, men i resten av lägenheten har jag sladdgömmor.

Vad hade du för anordning till höhållare undrar jag? :) Jag har köpt en sån här låda med en högre kant, tänkte att det kanske sprätter ut mindre då.

Jag har kollat lite på kanin.org, men inte hittat nån enkel lösning. Kanske en trådkorg från Ikea kan funka, om dom säljer såna fortfarande…ska kolla på hemsidan.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

TheMe
2010-03-09 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har du läst min artikel Frigående innekanin?

Så här hade jag till min frasse när han var frigående inne:

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Strumpa
2010-03-09 11:16
#6

#5 Ja jag läste den nu på morgonen :) Jättebra artikel! Tror det är en likadan låda som jag har skaffat också, gillar att den är stor och djup, nu när jag inte kommer ha en bur inne alls :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
TheMe
2010-03-09 11:19
#7

#6 Det som är bra är att man lätt kan trä på ett vanligt högaller på den, bara att klämma upp fästena lite grann och sedan sätta den under kanten på lådan.

Lycka till!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Strumpa
2010-03-09 11:22
#8

#7 Ja det var det jag klurade på, hur jag skulle sätta fast höhäcken Tungan ute

Tack så mycket, tror det kommer gå jättebra :) Skulle aldrig "stänga in" en kanin igen i en bur under nån tid på dygnet efter att ha haft frigående, det blir sån stor skillnad på glädje och livskvalitet! (Möjligtvis om jag hade en tomt och kunde ha en jättestor bur med hage till).

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

TheMe
2010-03-09 11:29
#9

#8 Låter bra!

Tänk på att en kanin som vant sig vid att vara frigående kan bli väldigt sur på stängda dörrar tex. Så bäst att fundera igenom var du vill ha din kanin från början. Samma med katter, de vill inte begränsas i sitt revir. Bättre då att begränsa kaninen från början, om man tex vet med sig att man bara vill ha den i ett rum eller så.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Strumpa
2010-03-09 11:33
#10

#9 Ja, det har jag märkt av innan hehe :P Med en av dem jag haft inne, en dvv som tyvärr är i kaninhimlen nu, kunde jag inte ens stänga dörren tilll toan utan att han ville in och ligga på mattan nedanför vilket kanske inte alltid var det optimala :P

Jag hade tänkt begränsa till köket i början (har ett stort kök) tills jag vet att det funkar med att gå på lådan osv, för att sedan låta ninen gå fritt inne (måste fixa kabelskydd till en sladd först också bara, har skyddat de andra redan). Tycker du det låter vettigt? (har bara 45 kvm).

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

TheMe
2010-03-09 11:40
#11

#10 Låter toppen ju!

När jag hade frassarna inne så tyckte jag det kunde vara smart att stänga till dörren till köket på nätterna. Men då krafsade de på dörren tills man vaknade, så det var bara att ge upp. Ha ha!

Vilken ras ska du skaffa förresten?

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Strumpa
2010-03-09 11:54
#12

#11 Frasse såklart Flört Hängöron är min melodi…

Ja, dom är jäkligt bra på att göra sig själv hörda med olika knep, med tanke på hur tystlåtna djur de är annars! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

TheMe
2010-03-09 16:06
#13

#12 Vad annars? Nej , men seriöst så är frassar helt underbara. Kyss

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
Tarja
2010-03-09 16:24
#14

#12 Då är du precis som jag, fastnar alltid mer för vädurskaniner konstigt nog.. Kyss

[BonnieL]
2010-03-09 21:04
#15

#14: Samma här Oskyldig

Baralisah
2010-03-09 22:17
#16

Håller med, deras mysiga runda huvudsform och baota stora öronen gör så att man bara älskar dessa vädurar..Kyss

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Strumpa
2010-03-09 23:18
#17

Imorgon är det dags! Skrattande Åker till uppfödaren då och blir med frasse. Längtar…Skrattande

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Baralisah
2010-03-09 23:54
#18

Håller mina tummar för dig! Hoppas du hittar någon som du fastnar för.Skrattande

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Tarja
2010-03-10 00:00
#19

#17 Gud så roligt! Du får berätta hur allt gick sen Skrattande Önskar dig all lycka till!

Strumpa
2010-03-10 00:02
#20

#18 och #19 Tack så mycket!! Kyss Jag har 4 hanar att välja på, så nån av dem blir det nog förhoppningsvis hihi. Det kommer nog upp en tråd här på sajten sen :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
MaxL
2012-03-04 17:26
#21

Jag fick hem min belgiska jätte igår. Började med att ha han i buren jag byggt men den var nog för ointressant så flyttade honom till köket ist, tillsammans med toalåda å matskålarna. Där skuttar han nu omkring. Han har ännu inte vågat sig på nå längre äventyr i resten av lägenheten, då jag sitter vid datorn i ungefär mitten ;) Dock så kommer det sakta men säkert :) 

Hans typ av godis visade sig vara spenatblad, så genom dom har vi fått mycket kontakt haha.

Upp till toppen
Annons: