Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 1661 ggr
melia
2009-12-06 18:28

Fråga till kaninkunniga!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min franska vädurs kille har idag äntligen fått sin kaninflicka :) en fransk vädurstjej. Min grabb kastrerades för 2½ vecka sen, men försökte direkt para sig med henne!? jag trodde det beteendet försvann efter kastrering… kommer det försvinna med tiden eller gör dom så här trots att dom är kastrerade? Hon är än så länge mycket mindre än honom och jag är rädd att han gör henne illa när han kliver på henne så där… har fått dela av deras bostad nu med kompostgaller så nu kommer han inte åt henne längre, men det var ju inte så jag ville ha det… hade velat ha dom tillsammans! Är det någon som vet om det här kommer försvinna med tiden, eller om jag kan ha dom ihop ändå och hon lär sig säga ifrån? eller hur ska jag göra??? Jag vill ju för allt i världen inte att han skrämmer eller gör illa henne! Annars är han en väldigt lugn menlöst snäll kanin Glad

Annons:
melia
2009-12-06 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på min grabb o hans nya fru Cool

spiritedaway
2009-12-06 18:55
#2

Man bör vänta minst 4 veckor efter kastreringen. Vissa säger t.o.m minst 6 veckor.
Det är för att alla spermier verkligen ska hinna dö.

Jag skulle tro att beteendet kommer minska med tiden.

melia
2009-12-06 19:06
#3

Ok, veterinären sa 2-4 veckor. Hoppas han slutar med det, annars får dom väl bo åtskilda.. men synd då dom får mycket mindre plats att vara på när jag måste ha avdelat.

emms
2009-12-06 19:14
#4

#3 Tror bara att beteendet sitter kvar lite :) Försvinner nog snart :D Dem parar sig med för att visa vem som bestämmer. Så om hanen bestämmer nu så kan det ju bli lite bråk när honan blir könsmogen ;)

Emma

melia
2009-12-06 19:28
#5

#4 hoppas du har rätt =) dom får bo med kompostgaller mellan sig så länge få se hur det går Glad

I värsta fall så har jag en kaninhage med stor kaninbur dit en av dom kan flytta… men tanken var ju att min frassegrabb skulle få sällskap så jag hoppas han skärper till sig Cool

[BonnieL]
2009-12-06 19:31
#6

Precis som de andra säger så brukar det gå bort med tiden Glad

Annons:
Baralisah
2009-12-06 21:52
#7

Grattis till din nya familjemedlem! Glad

Säger som de andra redan sagt, - att du borde vänta iallafall 4v innan du sätter ihop honom med någon annan kanin, för att vara helt säker på att alla spermier ska dö ut.
Sen så ställer sig den dominanta kaninen på den andra kaninen för att visa vem som bestämmer, (juckar på den underlägsna). =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

melia
2009-12-06 21:54
#8

Okej! Tack för era svar Glad Då får dom vara avdelade i ett par veckor, så provar jag igen sen!

Men ang. kaninungar… tänker att han redan varit på henne några gånger.. men hon är bara 2 månader, nog är hon för liten för att kunna få bebisar i magen väl!? lite nervös blev jag ju nu… några kaninungar vill vi inte ha Cool

Baralisah
2009-12-06 21:57
#9

Din lilla hona är för liten för att kunna få bebisar än.Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Upp till toppen
Annons: