Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2074 ggr
Raainboow
2009-11-07 16:15

Att förbereda sig

Hej!Glad

Om två veckor (13 dagar) ska jag hämta min första jätte. Det är en TJS. Längtar så himla mycket! Skrattande

Den första månaden ska den bara få bo i mitt rum, kanske något aventyr i resten av lägenheten, så att den blir van vid omgivningen.

Fick reda på att det skulle bli en haneGlad Blev såklart skitglad!

Har redan tre kaniner alla honor. Två tillsammans i en bur och det går jätte bra, de är syskon. Men min tredje är mamman och hon tycker verkligen inte om sina barn? :S  Kommer min TJS komma överens med mina kaniner? Jag ska ju såklart inte ha dem tillsammans eftersom den ska få vara frigående. Men mina kaniner bor ju i mitt rum och om min TJS ska först få vänja sig i mitt rum? Kommer mina honor att skvätta? Två är 13 veckor (jag har dem till salu) och mamman är lite över ett år… Eller kommer hanen att börja markera?

Finns det nå tips om hur man förbereder sig? Har köpt sladdgömmare, och matskålar m.m.

Eller ska jag vänja den vid hela lägenheten först? Tungan ute

Alla tips och idéer är välkommna! Skrattande

Annons:
[BonnieL]
2009-11-07 18:38
#1

Jag tror att risken att han kommer skvätta är rätt stor om det finns honor i samma rum. Jag har en rastgård där hanen är i mitten och honorna på sidarna, och han skvätter ibland när de nosar på varandra genom gallret. Även när mina kaniner är i sele och den andra kaninen har sprungit på samma ställe kan de ibland skvätta.

Kastrera honom är ju att föredra om du inte ska ha honom i avel. Du slipper då oftast både skvättandet och det haniga betéendet. Fast nu vet jag ju inte om han ska vara i avel för då är det inte så smart att kastrera Tungan ute

Men det är inte säkert att han kommer skvätta heller, det beror helt på från indvid till indvid. 

Du kan inte dela av rummet med kompostgaller eller liknande?

TereseE
2009-11-07 18:59
#2

Låter väldigt mycket att ha tre dvärgkaniner och en tysk jättescheck i samma rum. Skulle inte rekommendera att ha tre honor och en hane i samma rum heller. Om burarna till de andra kaninerna står på golvet så blir det förmodligen bråk genom gallret också.

Hur ska du motionera dina andra kaniner om du ska ha den stora nya kaninen frigående?

Förstår verkligen att du vill ha en stor frigående innekanin, men det låter tyvär inte som att du har utrymmet som krävs.

Hanen kommer bli väldigt hanig snabbt om han ska bo med tre honor så tätt inpå och honorna kommer förmodligen bli brunstiga och skendräktiga, dvs sura. Även stor risk för tjuvparningar samt att du kommer få problem med att få hanen rumsren.

Blev ett väldigt negativt svar det här, men tror det är bättre för dig att höra redan nu att det är stor risk för problem med ditt nuvarande upplägg tyvär.

Raainboow
2009-11-07 19:24
#3

#1 Tack! Ska prata med mamma om att dela av rummet den första månaden! Självklart ska jag kastrera när han blir tillräckligt gammal Glad

#2 Ja det blev ett väldigt negativt svar… Jag ska inte ha någon bur till min TJS och det är meningen att han ska bo i hela lägenheten, men mina dvv i mitt rum. Jag hade inte tänkt att ha honom där inne! Men jag tänkte i början så att han får vänja sig? Dessutom som jag nämnde håller jag på att sälja mina två kaninungar, jag ska bara ha två kaniner, men om jag inte har hunnit sälja dem på två veckor har jag ju fyra… Vilket är oplanerat osv jag vet. Mina honer har jag lös i mitt rum ett par timmar om dagen, dock ej tsm för min hona vill bestämma över sina barn alldeles för mycket, kan man göra något åt det?Obestämd

Så jag ska alltså vänja min TJS i hela lägenheten (förutom mitt rum) ? Men alltså kommer den skvätta den första månaden? Alltså om jag skulle vänja den först i mitt rum?

Sen funderar jag också på att stelirisera min hona (när jag sålt mina ungar) Eftersom hon kan va riktigt elak i samband med brunst.

Hur ska jag annars göra? Rynkar på näsan

Baralisah
2009-11-07 22:54
#4

#3 - Jag tror inte din hane kommer skvätta första månaden då han inte hunnit blivit könsmogen än.
Dock tycker jag inte att du ska ha alla kaniner i samma rum, Mamma kanin kanske blir jätte upprörd osv, det är ju hennes revir.

Du kanske kan ha jätten i vardagsrummet till en början? Sätt kompostgaller för dörröppningar så han vänjer av sig, & efter någon timme så låt han utforska resten av husen, om han själv vill dvs.

Att sterilisera din hona tycker jag du borde göra nu isåfall, innan du skaffar en hane. Eller innan din hane blir könsmogen, så inte hon tror att hon blir skendräktig och brunstig så blir vissa honor väldigt tjuriga.

Hoppas det går bra! Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Raainboow
2009-11-08 00:47
#5

#4 Okej bra!Glad För mamma oroar sig för att den kommer kissa och bita i kablar (som vi håller på fundera på vad vi ska göra av) i vardagsrummet. Så det bästa vore ju att ha honom första månaden i mitt rum, så att han får vänja sig vid kisslåda osv… Sen kommer jag ha honom i resten av lägenheten (men inte i mitt rum). Ska prata med mamma om att köpa kompostgaller så att vi kan stänga in honom under natten (mamma är rädd att han hoppar upp i hennes säng).Tungan ute Annars kanske han får sova i köket..

Min hona är redan tjurig vanligtvis och självklart vill jag inte ha ännu tjurigare så serlisera min hona ska jag göra till sommaren då Kiruna inte har nå värst bra veterinärer. Det jobbar bara två där och har tidigare vart med om dålig skötsel osv. Annars skulle jag ha gjort det nu! Ska göra det på sommaren när vi är i stugan i Piteå, då är det närmare till kliniken där, vilket de är mycket bra vård och inte alls lika dyrt..

Hoppas också det går bra ! Glad

Baralisah
2009-11-08 17:35
#6

Så kan ni också göra, att kanske låta honom vara i köket den första tiden, det brukar inte vara så mycket sladdar i köket. ( inte i mitt iaf). Tungan ute

För att du ska få honom att bli rumsren och gå på lådan så kan du sätta honom på lådan varje halvtimme så att du visar honom att där han ska bajsaa och kissa.
Om han kissar någon annanstans i huset så tvätta bort det på en gång med rengöringsmedel, så inte kaninen känner igen sin lukt, då det finns risk att kaninen kissar på samma ställe igen.

Vad tråkigt att det inte finns några bra veterinärer hos dig. Hoppas det går bra med din hona. Tycker det bara är onödigt att låta henne gå och vara tjurig, hon kanske tycker att hennes ungar går på hennes revir nu? Kanske därför hon blir tjurig, dvs.Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Annons:
Raainboow
2009-11-08 23:03
#7

#6 Det låter mycket troligt Glad Nej vi har inge sladdar i köket, är rädd att han ska bita på tapeterna, eller hur vanligt är det? Har nämnligen två kaninungar som är lite smått förtjusta i det. (de håller jag tyvärr på att skänka bort) annars är de verkligen skitsnälla och älskar att pussas å allt å jag vill verkligen behålla dem eftersom de går så bra ihop med varandra, men ja har som sagt verkligen inte plats Tungan ute

Nä, jag har pratat med mamma, hon sa att det lät som en bra idé att serilisera henne till sommaren. De är jätte tråkigt att hon inte kommer överens med dem, det går bra en timma eller så, men sen börjar hon bestämma över dem och jag vågra inte låta henne göra de, då hon bitit en i örat (fast det tror jag är ett misstag), det har ju läkt jätte fint å syns inte, men ändå. Hojja Rynkar på näsan

Ja jag har hört att man ska tvätta med ättika? Och fungerar det med att sätta den på lådan? För plötsligt en dag var min hona rumsren Glad

Ska sterilisera min hona till sommaren, och kastrera min TJS då samtidigt. Då ska min kompis också kastrera sin hane så att hon kan köpe en BJ hona, så det blir mycket i sommar Tungan ute

Vill helst slippa hennes tjurande, hennes tonår var väldigt jobbiga, hon börjar komma ur det nu.

Oj nu blev det här väldigt långt

Baralisah
2009-11-09 01:31
#8

Så kan du också göra! Glad

Men jag tycker dock att du ska försöka få tag i en kunnig veterinär innan sommaren om hon är tjurig osv. Hon mår nog inte heller så bra av att gå och vara tjurig och grinig.

Jag kan dock inte svara på varför hon biter sina ungar, har dock själv aldrig upplevt att mina honor gjort så under mina år som kaninägare.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Raainboow
2009-11-11 18:17
#9

#8 Ja det är mitt upplägg Glad

Jag vet inte heller varför hon gör det, när jag särat på ungarna (de var fyra) från mamman, för att de skulle sluta dia, då var de 6-7 veckor, sedan när jag hade lös dem tsm gick det bra, men då ville de bara nappa hela tiden så jag kunde ju inte ha dem så.. Sen när jag skulle sätta ihop dem igen så gick det inte… Då försökte mamman bara bestämma hela tiden, och på bara någon sekund hade hon bitit en unge i örat. de blev inge stort, men de fanns ändå där, och nu vågar ja inte låta de va tsm, vilket är jätte tråkigt Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: