Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 1227 ggr
Emelie-tex
2009-11-04 12:48

Hej hej. Lite frågor

Jag vill införskaffa mig 2 st jättar :-) Det är inte dags än på säkert 1 år eller å. Men jag är nyfiken.

Jag har ett rum på ca 7 kvm, kommer det vara stort nog åt två st? Rummet kommer vara uppbyggt så att halva rummet är inhägnat och fyllt med spån, hö ocg liknande, en ramp kommer finnas över inhägnaden (20-25cm hög) och i andra halvan kommer det finnas filtar och liknande.

Självklart kommer det finnas hus, och liknande.

Vad tycker ni mer jag behöver tänka på?

Annons:
sotlynx
2009-11-05 19:49
#1

Hehe, du behöver inte bry dig om någon ramp om det är lägre än en meter… Inte om dom är som mina vildingar som tar sig över ( hoppar och klättrar) 2m staket..

Moonstrike
2009-11-05 21:04
#2

Haha, en rampär säkert bra, men 20-25 cm är ingen match för en jätte, mins sitthylla är 40 cm hög ;)

Om du har en sommarstuga eller någon annanstans som du kommer ta med dina kaniner så behöver du ha burar och bilar som är stora nog att transportera dom i.

Jag skaffade en jätte, och vi fick köpa ny båt ;)

Att köpa två jättar kan va lite riskfyllt. Dom kanske inte kommer överens eller så kanske dom blir osociala för att dom har varandra. Men det kan gå hur bra som helst också.

Tänk på att man måste ägna mycket tid för att uppfostra dom i början, innan dom blir stooora, dom tar mycket plats, äter mycket osv :P Det kan kosta en del alltså.
:)

Emelie-tex
2009-11-05 22:21
#3

#2 okey trodde man skulle ha två, för att de inte skulle bli ensamma och så :-)

Är ju van vid gerbiler och där måste man ju ha två Flört

Jo vi har ju en kombi, och sen har vi katttransportburar, så det är lugn, även fast jag inte tror att vi ska behöva transportera så mycket.

Moonstrike
2009-11-05 22:28
#4

Har du haft kanin förut?

En jätte är inte en nybörjarkanin, men du har ju djurvana så det går nog bra :)

Nä, kaniner behöver inte vara tillsammans, även om många gillar sällskap (mn inte alla) :)

sotlynx
2009-11-05 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

KLART du ska ha TVÅ!! Jag har sex! Det är fruktansvärt jobbigt, men lika roligt som det är tungt! Massor av bajs blir det, och ryggskott får du, och bråk tills dom är i tvåårsåldern får du räkna med, men det är det värt! Lovar! Lycka till!Skrattande

Emelie-tex
2009-11-05 22:32
#6

# 4 jo jag hade två dvärgar som blev 9 och tio år gamla. fick dem när jag var 5. Så lite erfarenhet har jag ju i alla fall Glad

Sen har jag haft hamster, gerbiler, marsvin efter det. men har hela tiden längtat tillbaka till att ha kaniner igen oxå :-)

Annons:
Moonstrike
2009-11-05 22:36
#7

#6 okej, men då är en jätte nog inget problem, men skulle nog avråda från att köpa två ifall de skulle bråka, kan va svårt att ha två separata burar/platser för jättarna. ;)

Emelie-tex
2009-11-05 22:38
#8

#7 ja jag ska nog nöja mig med en :-P

sotlynx
2009-11-05 22:39
#9

Min erfarenhet säger att jättar är mindre bråkiga än andra kaniner. (I synnerhet små ettriga hermeliner och lejon, hahaha. )Ta två systrar vettja! Då går det nästan garanterat bra! Mina är blandade hej vilt med olika stora kaniner. Men dom har väldigt stora utrymmen och massor av leksaker och bo. Alla kaniner blir osams om det är för trångt…

sotlynx
2009-11-05 22:40
#10

Och förresten: Så länge du visar att du är rang-högst är det inga större problem. Det är DU som är chef, släpp aldrig på den regeln.

TereseE
2009-11-05 22:41
#11

Jag skulle ockå rekommendera en till att börja med. Får ingen klar bild av hur din kanin ska bo av förklaringen…

Jag har två tillsammans, men då är det kastrerad hane och hona.

sotlynx
2009-11-05 22:43
#12

Läste lite noggrannare… 7kvm? Det blir nog lite trångt…

annaforsgren
2010-02-28 17:03
#13

#12 7kvm är väl stort?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Annons:
Tarja
2010-02-28 17:47
#14

7kvm är absolut inte för trångt eller för litet =)
Tänk på att minsta burmått för en jättekanin är 0,9 kvm =)

Upp till toppen
Annons: