Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2787 ggr
TereseE
10/26/09, 3:44 PM

Frigående innekanin?

Har du frigående innekanin eller skulle du kunna tänka dig att ha din/dina kanin/er så i framtiden? Kommentera gärna ditt svar med dina åsikter/anledningar till frigående innekanin eller ej.

Annons:
TereseE
10/26/09, 3:47 PM
#1

Ja! Mina franska vädurar Diezel (kastrerad) och Daisy är helt frigående innekaniner. Jag ser väldigt många fördelar med det:

  • Stort utrymme och mer frihet för kaninerna
  • Lätt att hålla rent, bara byta i toalådorna
  • Mycket kontakt med kaninerna
  • Kaninerna blir aldrig bortglömda
  • Närmare relation till kaninerna

mm

Sedan får de självklart komma ut i naturen också (i sele med koppel), även fast de bor inne med oss permanent.

jenny2
10/26/09, 3:54 PM
#2

Laban är delvis frigående innekanin. Han har hela köket att vara i under dagarna då vi inte är hemma. När vi är hemma brukar han få komma ut och busa i övriga lägenheten. På nätterna får han vara i sin bur, men kommer så småningom förmodligen få vara fri i köket även då.

spiritedaway
10/26/09, 4:15 PM
#3

Nej. Men jag skulle gärna vilja att det skulle fungera.

Gizmo tror jag skulle nog trivas mycket bättre om han fick vara ute hela tiden. Han är väldigt duktig på att använda toan, och har aldrig kissat utanför på golvet. Bajspluttar får man dock räkna med ibland. Men oftast springa han till buren när han måste göra något.

Jag ser fler fördelar med att låta kaninen skutta fritt än att ha den i bur.

Däremot har jag katter och det fungerar helt enkelt inte. Ska försöka göra om i ett av rummen så att de får vara utanför buren hela tiden där i alla fall.

Däremot Luna tycker det är tryggast att vara i sin bur. Och hon är hopplös med att kissa på mjuka saker. Jag har försökt lära henne, men det funkar inte. Och så skvätter hon ibland när hon är brunstig.
Så hon skulle väl inte fungera så bra att ha fritt.

Baralisah
10/26/09, 4:15 PM
#4

Jag har tyvärr inte en frigående kanin inomhus, men jag skulle absolut inte ha något problem med det.
Som Tessan säger - Kaninerna får ju mera uppmärksamhet.

Jag kan dock inte ha 3 kaniner inomhus då mina föräldrar är allergiska. Men det skulle nog gå bra med en kanin.Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

DEMNJA
10/26/09, 4:32 PM
#5

Jag tog "Nej! Men skulle gärna vilja ha det."

Jag kan inte ha mina kaniner inne i huset eftersom jag är allergisk men hade jag inte varit det hade jag gärna haft frigående  :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

[BonnieL]
10/26/09, 4:41 PM
#6

Nej! Men skulle gärna vilja ha det.

Jag hade gärna haft mina kaniner inomhus, tyvärr går det inte då mina syskon är allergiska. Men jag har redan bestämt att när jag är vuxen och flyttar till lägenhet ska jag ha en fransk vädur frigående Oskyldig

Annons:
candycandye
10/26/09, 11:28 PM
#7

Jag hade till en början min lilla tös Candy frigående i lägenheten, min man hade liiite svårt för att hon inte hade blivigt rumsren:P Han började kalla vår lya för "kanin nästet":) Efter ett tag så tyckte han att han vi skulle hitta en annan lösning,

(spec iom att jag skulle vilja göra plats för fler djur som kanske behöver omplacering)

Så vi fick kompromissa, så nu har jag fixat en hage till henne i köket, min pojkvän tycker nu att jag ska vara nöjd med att hon har halva köket och jämt är ute i lägenheten när han är borta…:P

Men om några månader och när jag organiserat rum för möjliga omplacerings djur önskar jag att ta bort hagen! Även om det är stort och mysigt med roliga aktiviteter därinne:)

Vi får se vad som bestäms nästa gång vi ska "kompromissa"! hehe

emms
10/27/09, 1:20 AM
#8

Just nu kan jag inte det. Bor hos pappa och han skulle aldrig gå med på det. Och jag ska inte bo här så länge till så jag får vänta lite. Men nästa år så kommer jag bo hos mamma. Och om vi bygger ett hus (som vi är inne på nu eftersom alla vi har varit och tittat på har haft någon större brist och dem som säljer vill inte sänka priset eller fixa till problemet) så kommer jag få bo i ett eget hus. Där kommer mitt rum vara, litet kök med vask&kylskåp, wc, gästrum och kaninhus (kommer inte vara isolerat som ett hus och så). Om det blir så så kommer jag ha en frigående kanin där :). Ska kaninsäkra från början och kommer att ha en frasse, hermelin eller hollis :) Kan inte bestämma mig än ^^ Och Muffin&Nessie+Johannas 2+? får bo ute i kaninhuset (6-fackare). Skulle gärna ha M&N inne men dem trivs bättre utomhus :) Muffin biter sönder allt och Nessie älskar att få äta gräs och springa runt på gräset och så :')

Så för mig blir det antagligen en friskuttande :)

Emma

emms
10/27/09, 2:15 AM
#9

#8 Menar såklart att kaninhuset inte kommer att vara lika isolerat som ett vanligt hus, resten av huset kommer såklart att vara det, annars skulle man ju inte kunna bo där xD

Emma

TereseE
10/27/09, 10:01 AM
#10

#7 Jag skulle nog kalla det relativit frigående i alla fall. Glad

#8 Härligt med husplaner och att få vara med från början!

Tarja
10/27/09, 3:27 PM
#11

Jag har för tillfället 9 kaniner och Ällie är i princip frigående här uppe hos oss. När vi är hemma får hon springa runt i hela huset som hon vill, men på nätterna får hon endast vara i min dotters rum. Hon är nästan helt rumsren, ibland kan det komma små pluttar som inte kommer på rätt ställe, men det händer nog de flesta Glad

Jetaime
10/27/09, 4:23 PM
#12

Vi hade det halvt innan, dock bara när vi var hemma pga att vi har katt också… men efter att vi fått reda på att min syster fått allergi fick kaninerna flytta ut. Saknar verkligen att ha kanin inne… Han fick iprincip vara i hela huset utaom på mina systrars rum och han var helt rumsren och gick på låtan och sånt. Låg ofta i sägen med mig eller i soffan. Verkligen synd att vi inte kunde ha kvar honom inne.

[BonnieL]
10/27/09, 6:39 PM
#13

#8 Gud vad mysigt!

Annons:
candycandye
10/27/09, 7:20 PM
#14

#10 Ja, nästan helt iaf:):)vill ge så mkt utrymme jag kan!

Moonstrike
10/27/09, 11:19 PM
#15

Jag föredrar att ha utekanin, så jag skulle inte vilja ha frigående innekanin ;) Men om jag skulle ha innekanin så kanske :)

minkaninester
10/28/09, 10:42 AM
#16

Jag har det inte för dels så har vi en riktig killer katt här inne som verkligen vaktar huset :P Sen gillar inte mamma och pappa kaniner så mycket heller, de tänker mer på kaninhåret, att den måste bli rumsren och så.

Men när jag flyttar hemifrån ska jag ha frigående innekanin, och lever min nuvarande kanin då ska hon få leva sina sista år inne hos mig! :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

 

 

jenny2
10/28/09, 4:59 PM
#17

Appropå frigående innekanin. Nu har jag, minsta sonen och vår fraase, Laban, legat i soffan med oss och gosat 1 timme Skrattande.

TereseE
10/28/09, 6:57 PM
#18

#17 Fy vad mysigt! Känner igen det där. Glad

NinniH
10/28/09, 7:11 PM
#19

Jag har inte, men skulle gärna velat om det inte vore för min nedrans allergi.
Den sätter totalstopp från att ha kanin inomhus.
Så de får glatt bo ute, vilket de heller inte verkar ha något emot. Glad


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

riiffen
12/4/09, 6:37 PM
#20

Nej, men skulle gärna vilja ha det

Kanske, om jag lyckas övertala mina föräldrar, så flyttar min lilla dvärgis Riff in i vår/sommarSkrattande men eftersom vi har två våningar och katt så får han nog endast vara frigående inne på mitt rum Tungan ute

medarbetare på allergier.ifokus .

Annons:
annaforsgren
12/6/09, 6:50 PM
#21

jag har inte det nu, men det vore min dröm att få ha det! :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

TheMe
3/11/10, 12:10 PM
#22

Puttar upp den här tråden, eftersom jag har en känsla av att fler härinne har eller funderar på frigående innekanin… Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Fridaaaa
3/11/10, 12:21 PM
#23

Kan inte pga att jag har hund & katter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Baralisah
3/11/10, 10:46 PM
#24

#23 - Man kan ha en frigående kanin inomhus i allafall. Om djuren kommer överäns dvs. :)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

spiritedaway
3/15/10, 1:52 PM
#25

Mina kaniner har särats av lite olika anledningar. Förhoppningsvis bara tillfälligt.

Och nu har Gizmo fått börja skutta fritt här hemma. Och katterna har skärpt sig (kanske det blev bättre nu när dom närmar sig 3 år). Så det funkar fint, och han är så glad att få springa runt överallt ^^
Vi har dock gjort lite begränsningar, men han har hela sovrummet och vardagsrummet att springa runt i.

Fridaaaa
3/15/10, 2:13 PM
#26

#24 Mina katter skulle bara jagade den och hunde likaså plus försökt bita den:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Strumpa
3/16/10, 4:40 PM
#27

Lilla Fridolf (frasse) skuttar fritt i köket (har ett stort kök) än så länge. Har ett kompostgaller som grind i dörröppningen. Han har en toalåda, en egen matta, sin transportbur (som han förvisso inte använder och som jag nog ska ta bort) mat-och vattenskål och leksaker. Höet hade jag först i en höhäck på toalådan, men Fridolf vill inte stå i lådan och äta, så jag har lagt höet i en papplåda på mattan.

Han är än så länge helt rumsren, vilket är jätteskönt. Tanken är att han ska få skutta fritt i hela lägenheten.

Ska ta bild när jag har lånat en kamera :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
dirdib
5/14/10, 7:50 AM
#28

Peppar är inte helt frigående då jag har två hundar men är jag hemma så är hans hage öppet

[Underground]
5/14/10, 1:15 PM
#29

Nej, men jag skulle gärna vilja. Mina föräldrar hatar kaniner och min syster är lite allergisk så jag får snällt vänta tills jag flyttar hemifrån …

Kristall
5/15/10, 2:10 PM
#30

Har ingen frigående kanin, skulle vilja ha en frigående kanin i mitt rum men då Saga (min innekanin) inte är helt rumsren och dessutom försöker rymma in till marsvinen hela tiden går det inte.

Funderar dock på att kastrera Tingan (min andra kanin) av olika anledningar (dvs om veterinären kan göra det… tror inte det är så vanligt att kastrera honkaniner där jag bor) och då ska hon eventuellt få gå fritt i mitt rum. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Baralisah
5/16/10, 12:52 PM
#31

Kul att läsa andras synpunkter. Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

annaforsgren
5/16/10, 1:00 PM
#32

jag  ska halvt ha det till sommaren:) Jag ska bygga en hage i mitt rum som är ca 125x110cm. sen får han skutta löst när jag är i mitt rum.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tarja
5/16/10, 3:11 PM
#33

#32 Vad kul Anna Glad Du får gärna visa bilder när du byggt hagen.

emms
5/16/10, 7:15 PM
#34

Nu vet jag hur det kommer att bli :D

Eftersom mammas sambo är lite allergisk mot både hund och kanin så kan jag inte ha frassen för nära familjen hela tiden.

I början när jag bor hos pappa får han ta ena facket och sedan halva rasthagen om han växer snabbt ;)

Sedan får han flytta med mig till Varberg och bo nere i källaren med mig. Källaren är bra och inte fuktig eller så. Kommer ha mattor för golvet då det inte är någon uppvärming i golvet. Där får han bo i en stor kompostgallerhage och vara fri i 2 rum när jag är där (efter skolan till före skolan). Om han sköter sig och inte kissar i sängen och så ska jag ha honom helt fri i rummen hela tiden :)

Sedan när vi har byggt klart huset (vilket kommer ta ett tag) så får han flytta ut i kaninboden (ska ha 9/6 fackare och en stor hage (där inne till frassen)). Sedan när han bor inne igen så får dom andra kaninerna ha den ibland såklart :) Där får han bo tills min gäststuga är klar. Vet inte om den blir klar innan eller efter stora huset men jag får hoppas på innan. Måste ju kolla så att det inte krockar med årstiderna för han kan ju inte flytta ut i kaninboden mitt i vintern direkt. Får hoppas att jag kan ha honom i huset om det krockar (A) :P

Sedan ska han få bo med mig i gäststugan :)

Låter som om det blir väldigt mycket flyttar men han bor ganska länge på samma ställe. Typ 2 månader på första stället och sen typ 8 på den andra och så :P

Emma

Annons:
annaforsgren
5/17/10, 7:48 PM
#35

# 33 jag ska göra det:D

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Baralisah
5/18/10, 1:00 AM
#36

Det lät jätte härligt Emma för din lilla Frasse. Det kommer nog gå super bra det där! Skrattande

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[morotochcesse]
2/8/13, 12:26 PM
#37

jag vill ha den fri men har ingen möjlighet att ha cesse fri för mamma villa att jag ska ha pojken i bur

[RC1393]
2/8/13, 3:21 PM
#38

Nej, jag skulle inte kunna ha det. Varför då? 

Jo, eftersom jag kommer bo i en lägenhet som max är en tvåa, med minst 3 dvärgar och ska jag då ha en frigående jätte… Även om jag bara skulle haft en jätte så tycker jag ändå att en lägenhet kanske inte är det bästa i så fall, hellre ett hus där man kan avgränsa en större yta, men flyttar jag till hus så kommer jag att skaffa ett hemmarn och inte bara ett hus med trädgård, så då har jag hellre ett hägn där ute :) Men har absolut inget emot att ha frigående inne, men jag är dels för lat för att ordna något sådant och dels tycker jag inte det passar med en lös jätte inomhus sett till hur jag kommer bo :)

vevve89
2/9/13, 5:29 PM
#39

Haft frigående tidigare, det var helt underbart. Nu har jag en utekanin (tog bort andra idag:() i en 2½x3m stor bur å inne är kaninen i bur.

Tinkelbell
2/10/13, 8:45 AM
#40

Jag har frigående inomhus och det är bara super mysigt! :D

Mvh Hela stora familjen <3

Maddeh78
2/13/13, 9:32 AM
#41

Jag och min familj, sambo och fyra barn, får hem våran första Bj på lördag :)

Han kommer vara helt frigående. Vi har toalåda och andra tillbehör, men ingen bur. Däremot har vi kompostgaller OM vi till en börja behöver begränsa av någon anledning :)

Annons:
Kimji
2/13/13, 6:01 PM
#42

Jag hade tidigare kaniner i utebur. Men när jag av praktiska skäl var tvungen att övergå till innekanin kan jag omöjligt ha en kanin i bur igen. När man ser hur dom "lever upp" av att få vara lösa känns ett liv i bur som djurplågeri.

Upp till toppen
Annons: