Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 1058 ggr
Hannsi
9/16/09, 11:48 PM

Oj, nu blev man ju genast sugen...

Åh, nu hittade jag precis en annons om världens finaste kaninungar, belgisk jätte/tysk jättescheck blandning med scheckfärgade honor. Precis som jag vill ha! Har ju funderat att skaffa en sällskapsdam till min väldigt sällskapliga och busiga 12 veckors gamla rexpojke men frågan är om det inte är för tidigt. Dessa ungar var leveransklara fr.o.m. 1 oktober och lillklillen måste ju bli kastrerad först. När kan man tidigast göra det? Givetvis när kulorna ramlat ner, men ungefär när gör dom det och innebär det en större risk att göra det när kaninen är ung?

De kommer ju visserligen inte kunna bo ihopa med detsamma men det är kanske lika bra, så får tanten vänja sig vid hemmet först innan hon får rexpojken över sig :P Eller bör jag kanske vänta? Tusan att dom skulle vara så himlans söta, nu blev jag ju jättesugen… :P

Annons:
TereseE
9/17/09, 11:59 AM
#1

Jag tror att det är allra lättast att bonda en kastrerad hane med en hona som precis tagits från sin mamma och syskon. Gjorde så med min kastrerade franska vädur när han fick sin tjejkompis. Kaninungar har stort behov av närhet och i Daisys fall så accepterade hon Diezel direkt och tydde sig till honom på samma sätt som jag tror att hon tytt sig till sin mamma och syskon tidigare.

Du kanske skulle kunna höra efter med uppfödaren om hon skulle kunna låta din hona gå kvar hos mamma tills din hane är kastrerad och klar för sälskap?

Jag tror att det går bra att kastrera så fort kulorna ramlat ner, men det kan dröja och det bästa är om kaninen hinner växa till sig lite innan han kastreras så att det blir mindre risker med narkosen…

kallebacken
9/17/09, 7:03 PM
#2

Instämmer med Tessan om "att det går bra att kastrera så fort kulorna ramlat ner". Min rex blev kastrerad när han var 4 månader, helt utan några problem. Är kanin frisk och gör en erfaren veterinär ingreppet så är riskerna väldigt få. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: