Annons:
Etikettavel-genetik-och-färger
Läst 8672 ggr
Zabbio
2009-04-27 00:32

Avla på belgisk jätte - frågor

Hej!

Har lite frågor:)

Hur länge är en Belgisk jätte dräktig?

Hur många ungar, ca?

Hur länge kan och bör ungarna stanna hos mamman?

När blir de könsmogna?

Hur många kullar per år kan man ta utan att slita på mamman för mycket?

Och en fråga till; hur stor plats ska man räkna med per kanin om de hålls i grupp? Nu planerar jag ju att ta i rejält, men vill ha ett minimi mått :)

Det är sådant jag har vetat då jag födde upp ett par kullar ''vanliga'' kaniner tidigare, den gången till kaninhoppning, men det var så länge sedan så jag behöver friska upp minnet lite :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
MarHai
2009-04-27 07:46
#1

En jätte är dräktig lika länge som en vanlig kanin, dvs 28-35 dagar.
Jag vet inte medeltal på ungar, men 10 ungar är inte ovanligt, inte heller 15.

8 veckor ska ungarna helst gå tillsammans med mamman, men du bör sära på honor och hanar vid 3 månader.

Högst tre kullar om året rekomenderar jag, det är slitsamt, speciellt om det är 15 ungar.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zabbio
2009-04-27 11:10
#2

Tack för svaren :) Vill låta ungarna gå hos mamman så länge som möjligt, utan att de går varandra på nerverna eller blir inavlade.

Funderar på att byta ras ändå.. Vet inte riktigt. Men det gäller ju alla raser så infon är ändå bra!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sol-
2009-08-24 16:02
#3

När kan man para en jätte första gången, hur ung eller gammal ska hon vara? Blir honor och hannar könsmogna samtidigt?


kallebacken
2009-08-31 14:09
#4

# Man kan para en jätte för första gången tidigast runt ca. 9-10 månader. Men det går bra att vänta lite längre, så att de hinner växa färdigt. Parar man för tidigt riskerar man att honan ej tar hand om sina ungar.

Det jag har skrivit ovan gäller för Tyska jättescheckar, men jag har för mig att det samma gäller även för Belgiska jättar.

Upp till toppen
Annons: