Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 6525 ggr
mickan-76
2011-08-18 11:28

Många kaniner tillsammans!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte berätta lite om min lilla kanin flock!Glad

2009 köpte jag 2 små tyska jättecheck systrar, våren efter när dom var ca 1år bestämde jag efter mycket funderande att para den ena systern (eftersom alla jag pratade med sa att det går aldrig att ha honorna tillsamans om en får ungar ) men eftersom systrarna alltid varit så bra vänner och sovit tillsammans och bor i ett stort hägn med flera bokojor så tänkte  jag att det är bara att prova. Så jag bestämde att jag skulle para Skrållan men hon ville inte alls veta av hannen så vi provade med hennes syster Tjorven och det gick bra! Tjorven blev tjock och hon fick mjölk i juvren, men hon boade ingenstans och vi var säkra på att det inte blev några ungar , eller att hon hadde dödat ungarnaGråter … Men efter ca 2 veckor hittade jag ett hål under ett av husen som Tjorven direkt kom morrandes till när jag satt dit min hand (hon har aldrig morrat annars), jag hadde inte kunnat se hålet förut för hon grävde igen det efter hon varit där, hålet var jätte långt, fick in hela armen utan att känna några ungar, eller slut på hålet. Efter ca 3 veckor kikade den första lilla ungen upp ur hålet och vi blev jätteglada att det iallafall blev en unge men en blev flera, 3 sen 5 och 8 trodde vi länge att dom var tills vi fick se 10st en kväll då hoppades vi att det inte skulle komma fram fler eftersom jag ville ha alla kvar, sen var jag lite orolig att det skulle vara en massa pojkar skulle bli väldigt dyrt att kastrera 10 små kaninpojkar, men det blev bara 3 hannar (som kastrerades vid 4månaders ålder) och 7 st honor! det var lite svårt att få dom tama eftersom så fort dom blev rädda stack dom ner i jordhålan och gömde sig, blev bättre när dom blev större och inte längre fick plats allihopa, men dom är fortfarande inte lika tama som sin mamma och moster.  Mamma Tjorven är helbrun och pappan till ungarna är svart vit, det blev 5 helsvarta och 5 svart vita. Vi var först oroliga att moster Skrållan skulle vara elak åt ungarne men hon blev en extramamma som ungarna klättrade på och sov bredvid och de gör de fortfarande ungarna är nu 14 månader. Det är så himla härligt att titta ut genom fönstret och se en hel hög med kaniner skutta runt och leker eller ligger i stora drivor och myser!

Annons:
Fridaaaa
2011-08-18 11:54
#1

Så himla mysigt! Gud, vill med ha det så! Skrattande
Visste inte att det finns helbruna tjs? Trodde alla hade sån teckning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
2011-08-18 12:12
#2

Men så himla mysigt, vilken underbar kaninfamilj!

Verkligen jättesnyggt med havanna (brun) tysk jättescheck.

mickan-76
2011-08-18 20:28
#3

#1 Ja det är härligt att kunna ha dom ute och tillsammans! Det föds enfärgade i nästan alla kullar, men man får bara ställa ut kaniner med Checkfärg!

#2 Ja havanna är verkligen jätte fin hadde hoppats på några havanna färgade ungar men dom blev vit-svarta och svarta allihopa, så att det skulle bli extra svårt att se skillnad på domFlört!

Fridaaaa
2011-08-19 10:17
#4

#3 Okej kanske därför jag inte har sett enfärgade då GladKan den födas helsvarta med?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
2011-08-19 18:53
#5

#4 Som du ser på bilden, ja. Glad

[Cameliont]
2011-08-19 18:54
#6

Vilka underbara matskålar!

Var har du köpt dom? Ser specialbeställda ut, så fint.

Annons:
mickan-76
2011-08-19 19:08
#7

#4 Ja det föds enfärgade av alla färgerna som checkarna finns i!

# 6 Tack, jag har drejat dom själv, finns lite på min hemsida, men det var ett tag sen jag uppdaterade keramik sidan, www.janolsgarden.se

Fridaaaa
2011-08-19 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Då är kanske våran albin tjs?! Han och brodern köptes som Belgisk jätte. brodern är helsvart.

Här är en bild på Albin:

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2011-08-19 19:50
#9

#8 Jag tycker att han mer ser ut som en Belgisk jätte, eller möjligtvis en korsning. Supersnygg e han i alla fall! Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
2011-08-19 19:52
#10

#9 Ok ja han kan ju vara korsning mellan Bj och tjs :) Det är vad vi tror i alla fall :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
2011-08-20 12:46
#11

#7 Åh men vad duktig du är, blir så imponerad av konstnärliga människor!

Säljer du också så man kanske kan få göra en beställning?

Ska kolla din hemsida nu, tack för svaret!

Gueenfelle
2011-08-21 16:59
#12

gud vilken fin historia ^^ och sann till och med!

Vill också ha väldigt många kaniner men får nöja mig med mina fyra som jag har hemma :P

idamli
2011-08-23 16:43
#13

Så söta :D

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Annons:
Ravynsfair
2011-10-15 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har också en liten "familj" här hemma :)
Det är så underbart!

Från vänster - höger lr Framifrån - bak

BJ'n Ophelia 14veckor
Dvärgväduren Coccos 5,5 år (astrerad, herren i huset)
Mini Lejonet Xena 13 månader
Mini Lejonet "Mysan" 7 veckor (dotter till Xena)

Har även 2 kaniner till som bor ute, den ena ska bli kastrerad och få flytta in till flocken då han är übersnäll och älskad av alla de andra kaninerna.
(Far till lilla Mysan & Son till Coccos)

Märks inte att han är okastrerad hane då han ALDRIG skvätter eller bråkar.
Hans farligaste egenskap är väl hans kärleksfulla pussar som han mer än gärna delar ut till alla.

Den sista kaninen har jag bara på foder och hon är agressiv :/
Dock går hon jättebra ihop med Coccos men inte med någon annan.
Tråkigt!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Viccan92
2011-10-16 00:44
#15

Tänk så härligt det vore att ha en liten flock kaniner. Har förtillfället tre okastrerade hanar, en kastrerad hane och en hona. Sedan två systrar som bor ihop som jag bara passar. Så lite svårt att få dem att bo ihop tyvärr. Men annars vore det himla roligt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: