Annons:
Etikettinnekanin
Läst 3832 ggr
Yeay
2011-10-17 16:10

Frågor!

Hej!

Jag har under en ganska lång tid nu varit sugen på en jättekanin som jag isåfall vill ha frigående inomhus. Snart kommer jag ha utrymme till en, men jag har samtidigt också en tveksam sambo :P Mest tveksam är han nog för han är orolig över hur rumsren kaninen kan bli, hur mycket städning det kommer att kräva och även hur social och kontaktsökande en kanin kan bli. Jag har också lite svårt att svara på allt det med säkerhet då jag endast haft några kaniner utomhus när jag var liten. Så jag tänkte be er med frigående/delvis frigående innekanin svara på lite frågor om ni har möjlighet :) 

Hur mycket behöver ni städa?

Händer det ofta "olyckor"?

Hur social är just eran kanin?

Hur många toalådor har ni och vad använder ni för material i dem?

Hur gör ni när ni inte är hemma?

Hur gör man lägenheten kaninsäker?

Vad har ni för hölåda? Ramlar mycket hö utanför? Höhäck eller inte höhäck?

Hur är det med sjukdomar och jättekaniner? Blir de ofta sjuka eller brukar dom med rätt kost och rätt hållning hålla sig friska? Vanligaste problemen?

Ja, som ni kanske förstår är det här endast i tankestadie… Tyvärr :P Men ska djuret vara frigående måste även sambon vara engagerad och för att få honom engagerad måste nog jag veta lite mer :)

Min preliminära "plan" har varit att sätta upp kompostgaller under min marsvinsbur och låta kaninen vara där under natten och när varken jag eller sambon är hemma, eventuellt sätta upp några extra galler om man ska vara borta länge och i övrigt låta kaninen vara helt frigående i hela lägenheten. Marsvinsburen är ett bord där jag skruvat fast några plankor på sidorna typ. Den är ganska stor, vet inte säkert om den håller rätt mått men om den inte gör det är det heller inga problem att sätta upp kompostgaller en bit längre än själva buren :) Om det är möjligt hade det ju varit trevligt att slippa bur helt och hållet, men jag vet inte om det är möjligt? Kan man få kaninen att inte bita på möbler osv. när man inte är hemma? Man vill ju inte komma hem och så har man en stol mindre, eller ett sängben avtuggat :P Ni som har era jättar frigående, är dom då fullständigt frigående eller som jag beskriver ovan att de är instängda ibland?

Här är man frågvis och jag antar att en del saker kan man inte planera inför heller. Men man kan alltid försöka förbereda sig så mycket som möjligt. Om jag ens lyckas övertyga min sambo om att det är en bra ide vill säga :)

Annons:
[Cameliont]
2011-10-17 19:11
#1

Jag har frigående innekanin och kan svara på alla dina frågor, men ska lägga barn först. Återkommer!

Fridaaaa
2011-10-17 19:56
#2

**Hur mycket behöver ni städa?
**Har min på stor yta i en bod, så städar hela ca varannan månad, men bajs&kisshörnan när det behövs.
Beror på hur stor yta man har helt enkelt.

**Händer det ofta "olyckor"?
**inte med min, eftersom han bor ute.

**Hur social är just eran kanin?
**Ganska social, fick han som 1 åring. Han gillar inte att vara i famnen men kommer gärna fram och luktar och vill oftast bli klappat när han är kvar på marken

**Hur många toalådor har ni och vad använder ni för material i dem?
**Har ingen toalåda

**Hur gör ni när ni inte är hemma?
**Har han i bod, så behöver inte bry mig :)

**Hur gör man lägenheten kaninsäker?
**Ta undan alla kablar eller tar in alla kablar i kabelskydd och sätta för alla uttag så att dem inte biter på uttagen.
Sedan se till att dem inte gnagar på möbler osv, så ha dem i ett rum där det inte skulle göra något om den råkade gnaga på något.
Gäller att aktivera och ge den annat att gnaga på

**Vad har ni för hölåda? Ramlar mycket hö utanför? Höhäck eller inte höhäck?
**Inte höhäck, hatar höhäck för kaniner kan fastna i dem och sedan är det inte naturligt för dem att äta ifrån "luften". Min får direkt på burgolvet, bättre.
Eller om man vill, i en låda med låg kant.

**Hur är det med sjukdomar och jättekaniner? Blir de ofta sjuka eller brukar dom med rätt kost och rätt hållning hålla sig friska? Vanligaste problemen?
**Dem har inte fler sjukdomar än dvärgkaniner, dock lever dem i regel inte lika länge eftersom dem är stora (precis som hos t.ex hundar).
Men dem måste hållas igång med motion och bra kost, om dem blir feta belastar dem ben osv fel plus risk för hjärtproblem.
Ej hoppa mycket med dem, eller högt.
Men motion i stor hage, i huset eller i sele var dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yeay
2011-10-17 20:52
#3

#1 Låter intressant! :)

#2 Tack för svar :)

AnnaEE
2011-10-17 21:06
#4

Har min frasse hane och min dvv hona frigåendes inomhus. De har ett eget rum och i det rummet finns en vanlig innebur (140 lång) där jag plockat bort ena kortsidan från. När jag går och lägger mig stänger jag bara dörren in dit och på dagarna springer det lös i sitt rum och köket, i köket har jag en barngrind för dörröppningen.

**Hur mycket behöver ni städa?
**Jag plockar ur "bajshörnan" i buren varje dag och dammsuger oftast deras rum varje dag.

**Händer det ofta "olyckor"?
**Det händer aldrig med frassen men däremot min dvv hona. Har aldrig någonsin fått henne helt rumsren heller tyvärr. Men hon kissar alltid i buren.

**Hur social är just eran kanin?
**Ja skulle nästan vilja påstå att ibland är mina för sociala. När vi sitter i köket och dricker kaffe etc så hoppar frassen alltid upp på stolen bredvid och lägger tassarna på borde. Min dvv hona är tokigt kelig. Springer runt en och vill uppi famnen. Sätter jag mig på golvet eller på köks soffan sitter hon direkt i famnen. Så de är otroligt sociala.

**Hur många toalådor har ni och vad använder ni för material i dem?
**Har spån i halva buren och trä/ pappers pellets i andra halvan, enbart för att spånet inte ska dras ut på golvvet så lätt.

**Hur gör ni när ni inte är hemma?
**Jag stänger bara dörren eller fäller ned grinden

**Hur gör man lägenheten kaninsäker?
**Har aldrig haft problem med att de gnagar på nånting. Har en sladd från fönsterbelysningen i deras rum i ett vägguttag. Sen har de ju mest "kanin vänliga" saker i deras rum.

**Vad har ni för hölåda? Ramlar mycket hö utanför? Höhäck eller inte höhäck?
**Jag har en vanlig höhäck inne i buren och en sån där heltäckande i plast på utsidan av den andra buren. haha knepigt förklarat. Men det grisar ingenting när jag har så. Fast däremot så har de oftast massor med grenar som kan skräpa ned. Men man kan ju säkert lägga in dessa i buren också eler i nån slags låda för att minska ned skräpningen. 

**Hur är det med sjukdomar och jättekaniner? Blir de ofta sjuka eller brukar dom med rätt kost och rätt hållning hålla sig friska? Vanligaste problemen?
**Jag tycker de håller sig lika friska som vilka andra kaniner som helst. Har haft flera frassar i mitt liv och jag säger precis som #2, de lever kanske inte lika länge som en dvärg kanin.Fast min kastrerade frasse hane jag haft innan levde till han var 7 och mina två honor blev 7 respektive 8. Mina belgiska jättar blev 6. Kan jämföra det med mina små hermelin och dvv jag har haft som oftast dog vid en ålder kring 8-11 år.

Jag tycker verkligen du ska skaffa en jätte kanin : )
Be din sambo gå in här och läsa så ändrar han sig nog ganska fort.
Min sambo var emot att våran frasse skulle bo inne men nu är det han som ligger på golvet med honom och myser och matar honom från bordet.

Lycka till!

Yeay
2011-10-18 08:52
#5

#4 Tack för svaren! Låter jättemysigt att ha dem frigående och himla kul att dom är så sociala :) Ja, jag hoppas också på att det kan bli en jätte kanin efter att vi flyttat klart och kommit i ordning i den nya lägenheten, får bara hoppas att jag lyckas övertala min sambo, han vill hellre ha en katt… För då säger han att han vet vad han får :P Katt är i vilket fall uteslutet då jag har en öppen marsvinsbur och vill inte riskera att någon råkar glömma en dörr öppen och marsvinen blir kattmat! Men jag ska försöka få honom att komma in och kika lite här och se om han kanske kan ändra sig :)

Fridaaaa
2011-10-18 09:44
#6

#5 Vad menar han med "vet vad han får?" Du kan veta lika lite med en katt som med en kanin "vad du får":P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Yeay
2011-10-18 14:43
#7

#6 Jo, men man vet ju vad man får för typ av djur. Att man inte vet vilken individ man får innebär ju inte att man inte vet vilket djurslag man får? :) Och det är väl det han menar, han vet vad det kommer krävas av honom om vi skaffar katt, om vi skaffar en kanin så blir det helt nytt område och han vet inte riktigt vad som kommer krävas.

Ravynsfair
2011-10-19 22:25
#8

**Hur mycket behöver ni städa?
**Mina 2 frigående kaniner (BJ och Dvv) bor i vårt gästrum på ca 15kvm. 
Bj'n är bara 3 månader och inte riktigt haj på detta med att bajsa i toalådan.
Kissar i lådan gör hon (som tur väl är)
Bara att sopa upp och lägga i bajslådan eller dammsuga :)

**Händer det ofta "olyckor"?
**iLäs ovan - lite småbajspluttar här och var men det är bara att sopa/dammsuga upp

**Hur social är just eran kanin?
**De kommer springandes som små tokar så fort man kommer in i rummet. :)

**Hur många toalådor har ni och vad använder ni för material i dem?
**Har en innebur på 140x60 (utan gallret) och en "vanlig" kattlåda, spån och halm är det i dem.
Ibland slänger jag i lite Toalätt eller "pappersströ" som man köper i balar hos granngården.
(Pappersströet är sönderrivna kartonger)

**Hur gör ni när ni inte är hemma?
**De bor i gästrummet somsagt, har kompostgaller som grind :)

**Hur gör man lägenheten kaninsäker?
**Göm alla kablar och sätta för möbler eller liknande för alla uttag så att dem inte biter på uttagen. 
Ge dem grenar, leksaker, hö och annat roligt att pilla med så att de inte ger sig på möblerna.

**Vad har ni för hölåda? Ramlar mycket hö utanför? Höhäck eller inte höhäck?
**Jag har lagt höet i en cykelkorg (med stora "hål") som de kan äta ur.
Den står på golvet (i den stora inneburen) men hindrar ändå kaninerna från att trampa ner höet.

Hade höet löst i burlådan tidigare men kaninerna drog ut höet i hela rummet. Inte särskilt omtyckt :P

Hur är det med sjukdomar och jättekaniner? Blir de ofta sjuka eller brukar dom med rätt kost och rätt hållning hålla sig friska? Vanligaste problemen?

Det är lite som med stora hundar, kortare livslängd och mer problem med leder och vikt.

Aktivera kaninerna varje dag, motionera och ge "rätt" foder i rätt mängd. 
Hoppar med BJ honan ibland, inte högt med tanke på hennes ålder och blivande storlek.

Hon är dessutom min första egna jättekanin så sjukdomsmässigt vet jag inte så mycket då jag inte har någon erfarenhet utav det.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Yeay
2011-10-20 08:49
#9

#8 Okej, tack så mycket för att du tog dig tid att svara :)

[Cameliont]
2011-10-20 10:05
#10

Min franska vädur Myran är frigående kökskanin och 100 % rumsren. Har en kattlåda med huv till henne med toa-lätt i botten och hö ovanpå. Gillar inte höhäckar eftersom kaninen kan fastna och gör sig väldigt illa. Men har man höet i toalådan måste man byta ut och lägga på nytt jätteofta så kaninen inte äter smutsigt hö. Myran är übersocial och vill alltid vara med, klättrar på oss och tigger uppmärksamhet konstant. Vill att hon ska bli helt frigående, men hon är inte jätteförtjust i våra två katter så tar det lite i taget.

Finns kabelskydd att köpa och i övrigt får man gömma undan allt som kan vara farligt för en kanin och sånt man är extra rädd om. Min kanin gnager inte på lister, möbler osv eftersom hon får mycket grenar att gnaga på.

Jätteraser är mer utsatta för sjukdommar, så var väldigt nogrann med att köpa en fullt frisk kanin! Har själv råkat illa ut med kaniner som dött i förtid. Har haft mindre kaniner förr och aldrig råkat ut för sjukdommar, så det tål verkligen att tänkas på så man vet om det.

Jag har trots ovanstående två franska vädurar idag och njuter av varje dag jag får tillsammans med dom. Kaniner är underbara, kärleksfulla, smarta och sociala djur. Man kan träna tricks och ha kaninen med i familjen på samma sätt som man har katt eller hund. Krävs bara lite anpassning av hemmet.

Båda mina kaniner kommer när vi ropar på dom och är jättegoa!

Yeay
2011-10-20 15:03
#11

#10 Det låter jättehärligt :)

Nu när ni berättar om era kaniner så blir jag ju bara mer sugen på att skaffa en, så hoppas verkligen att jag lyckas övertyga sambon när vi flyttar :D

[Cameliont]
2011-10-20 15:13
#12

#11 Din sambo kanske skulle vilja prata med min man? Hi hi!

Han gullar med våran frigående innekanin och tycker det är mycket roligare att ha kanin så än vår andra kanin Eddie som tyvär måste bo ute. (Han får kraftiga förkylningssymtom inomhus men mår prima utomhus).

Yeay
2011-10-20 15:17
#13

#12 Haha, ja jag får kanske låta han göra det om jag inte lyckas övertala honom själv :P Ja, jag tycker ju också att det verkar så mycket mysigare att ha kanin frigående inne, den är ju liksom med hela tiden då, precis som en hund eller en katt är :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: