Annons:
Etikettdagens
Läst 3921 ggr
Brunokanin
10/23/11, 3:45 PM

Någon med Kanin i hundgård?

Funderar lite på att köpa sektioner för att bygga en mindre hundgård åt mina kaniner. Hur kan man göra det för att det ska bli snyggt, tycker det ser så tråkigt ut med galvaniserat stål eller vad tycker ni? Hur stort har ni byggt, vilket nät använder ni i botten? Måste man ha tak även på sektioner som är 180 cm höga? Finns det tak till att köpa? Var köper jag sektioner billigast osv?

Berätta gärna och visa bilder om ni har.

Annons:
[Cameliont]
10/23/11, 4:14 PM
#1

Tror det är säkrast med nät som tak, eller om du bygger hundgården runt ett träd som ger skydd mot rovfåglar uppifrån. Katter kanske kan klättra in också? Fast det beror väl på hur små maskor det är i det galvaniserade stålet…

Tänkte först att klätterväxter vore snyggt, men de kommer ju bli uppätna.

Har inte hundgård själv, så inga bilder att visa tyvär men vet att Flocken har två rexar som bor i stor rastgård så du kan säkert fråga henne om råd. Hon har en hel del bilder på sin kaningård i bloggen också.

[Cameliont]
10/23/11, 4:17 PM
#2

Här finns bilder på Flockens hundgård där kaninerna bor.

Acinorev
10/23/11, 8:45 PM
#3

Jag har tyvärr inga bilder. Min "hundgård" har sambon svetsat själv. Vi har grävt ner hönsnät i botten och har hönsnät över. Jag tycker att det känns tryggast så. Alfons har så att han, under säsong, kan gå in och ut själv eftersom hundgården är sammanfogad med en lekstuga. Totala ytan är väl 10 kvm, det är inte stort och jag skulle gärna lägga till en till meter på alla håll. Å andra sidan är han bara där när han inte är med oss, vi är ofta ute och han vill gärna vara med och kolla läget.

hjartelyckanskaniner
10/23/11, 10:04 PM
#4

Tänk även på att du måste ha en bur de kan hoppa in i på vintern. Den ska även vara 50 cm över marken. De måste kunna krypa in i något ifall det skulle regna, blåsa eller snöa så att de kan skydda sig och även ha ben ifall det skulle snöa ordentligt och snön stannar kvar på marken.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Brunokanin
10/24/11, 10:24 AM
#5

#3 Ok. Tack för iinfo. Jag måste tyvärr köpa färdiga sektioner i så fall.

#4 Jag vet Flört

Upp till toppen
Annons: