Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2012 ggr
MaxL
2012-03-04 14:18

Igår kom min belgiskajätte!

Fick hem min Bj igår :D En svart '' liten '' hane på ca 14v. 
Släppte in honom i buren jag byggt men den gillades inte alls.. Låg bara och spännde sig i ett hörn så jag flyttade honom till köket tillsammans med toa lådan och matskålarna.
Där tog han fäste i skohyllan direkt… ( är en hall/kök ) Så nu har han sin bas under skohyllan.
Han är en liten fegis men börjar sakta men säkert få mod att utforska lägenheten!
Lite svajjig i humöret dock, först låg han ihop krupen under skohyllan hela tiden, tills jag kom och satte mig på golvet. Då tog nyfikenheten hans tag å han börja gå runt på lite äventyr.
För det mesta är det helt okej att klappa han, börjar vänja sig mer å mer, men det är inte riktigt helt uppskattat än att jag klappar han haha. En riktigt skön grej dock är att han fattade redan första dagen att det var lådan man skulle gå på. Inga olyckor utanför den! * ta i trä.. *

Lite frågor dock, hur gjorde ni för att få kontakt med  eran jätte så han får förtroende för en?
Vad använder ni som '' godis '' för att belöna/ locka?
Ska jag ta bort skohyllan så han blir manad att vara lite mer social?

Allt som allt, riktig nöjd och glad att jag valde Bj, helt underbar :)

Annons:
[ÖstergärdetsKaniner]
2012-03-04 14:49
#1

Vad roligt! =) Jag har ingen egen jätte (hon flyttar hit först om 2 veckor), men jag har andra kaniner, och en av dem var jätteskygg när han flyttade hit. Man kunde inte klappa honom, och han sprang i panik när man kom nära. Jag pratade lugnt med honom och lockade med pellets, varje dag. Efter ett par dagar så kom han faktiskt fram och skulle se vad jag hade i handen, han tog det inte, men detta var ju ett framsteg, att han över huvud taget kom fram. Lite senare så tog han pelletsen ur handen, och jag vågade  mig då på att klappa honom, vilket han uppskattade. Så här fortsatte jag i några dagar, och sen gick det utmärkt att både lyfta och klappa. Nu är han världens kelis som t.om hoppar upp i famnen självmant :) Så att fjäska sig fram med pellets/godis är ju ett tips för att få kanien att förstå att du faktiskt inte är farlig.

Jag ger mina kaniner torkade nässlor, torkade morötter, grobland mm. som godis, även persilija är en stor favorit.

Ang. skohyllan så hade jag haft kvar den. Verkar ju som om det är hans "trygga plats", och när han blir mer trygg med dig så kommer han nog att vara social ändå :)

Lycka till!

MaxL
2012-03-04 17:19
#2

Haha okej, kul att det funkade för dig! Jag provade nu idag med spenat blad och jordgubbar. Blev tydligen en jätte succé :D 
Jordgubben tröttnade han dock ganska fort på, var nog för söt :P Men spenatbladen vill han åt så dom gick rätt så bra å locka med.
Har nog kvar skohyllan då trots allt, nog bra om han har ett ställe att varva ner på nu i början..

Matskålen med pellets i gillade han tydligen inte så mycket, hörde ett jäkla oväsen ifrån köket så sprang dit för att se att det var pellets över hela golvet.. och en glad kaninkille i mitten med skålen i munnen haha. Vilket hyss..

conejos
2012-03-09 15:32
#3

vilken uppfödare kommer han ifrån ts?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Fridaaaa
2012-03-09 18:10
#4

Man får ha tålamod, vänja kaninen vid dig och all hantering.
Jag hade inte mutat med massa godis osv utan mer klappar och kel :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tokmaja78
2012-03-09 19:23
#5

Man får ge dom tid. De är ju en helt ny miljö för honom. Han vet ju inget annat än hans hem där han är född. Även transporten är ju läskig. Tycker inte att de är så konstigt att han beter sig som han gör.. :-)

MaxL
2012-03-12 20:31
#6

#3 Haha kommer faktiskt inte ihåg.. Någonstans runt örebro trakterna ialf! :)
#4/5 jo jag vet.. men vill så gärna gosa ma han ;D Blir lite lurad utav att han är så stor. Tänker inte på att han fortfarande bara är barnet :P

Annons:
[jultassen]
2012-05-27 20:59
#7

När jag fick hem min Tyska jättesheck hane så var han lite skygg i början,men jag tog mig tid på honom,jag lät honom vara ifred dom 2 första dagarna sedan så lät jag han utforska utanför buren och han fick komma själv o nosa på mig o se vad jag var för person, o så gjorde jag så näsan varje dag och han vart bara tamare o tamare, locka han med godis, lärde han konster o mycket mera, Nu är han som en hund kan man säga… Han kommer så fort man ropar hans namn och han vill alltid kela o tigga godis när han är i buren, han har blivit så "Lydig" så han får vara lös på gården, han sticker inte under ladorna o även om han skulle göra det så ropar jag bara på honom så kommer han.

Det tar tid men tiden bara rinner iväg :)

Just nu har jag tagit in min Blå Belgiska jätte hane,han är lite skygg men han får vänja sig vid oss o våra andra djur o tills slut ska han nog inte vara rädd längre, Det tar sin tid men det lönar sig till slut :D

MaxL
2012-05-28 19:01
#8

Låter kanon å ha en sån kanin :) 
Min BJ är faktiskt väldigt tam nu, dock lystrar han inte på något annat än när jag skakar pelletsburken och det är dags för mat :P

Dock har han kommit i tonåren nu så han börjar bli lite självständig och vill gärna testa gränser. Så en kastrering är snart på sin plats.

[jultassen]
2012-05-30 17:06
#9

Jag har haft turen att få köpa en helt underbar Bj hona som är 8 veckor,

köpte hon i helgen, kan säga att hon är helt underbar, hon är inte ens rädd för våra hundar, hon är en nyfiken tös som gärna går på upptäcksfärd utanför buren, hon har fått vara ute på gården med mig o fått äta gräs, men hon håller sig nära mig och  om jag är för långt ifrån så blir hon orolig, skuttar till mig o hoppar upp i famnen, En söt liten bebis-jätte!

Fridaaaa
2012-05-30 17:21
#10

#9 Igentligen bör jättekaniner vara minst 12 veckor gamla innan dem flyttar eftersom dem mognar lite senare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jultassen]
2012-05-30 20:44
#11

#10: Okej, då måste jag säga det till uppfödaren så dom vet när dom får en till kull, dom har precis börjat med Belgiska jättar, dom fick pappan av mig. Super bra att du sa det :D tack!

Fridaaaa
2012-05-30 20:48
#12

#11 Ok:) Lagligt sätt, så får dem ju säljas tidigare men jättekaniner brukar man vilja vänta med tills dem är 10-12 veckor minst :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: