Annons:
Etikettjättar-och-andra-djur
Läst 3423 ggr
idamli
5/14/12, 8:52 PM

Akuthjälp! Vad ska jag göra? Stor kal fläck!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Förvånad Min lilla Roxy (belgisk jättekanin) som fyllde ett år i april har nu fått en kal fläck på ryggen, närmare öronen än mitt i. Det var först bara en liiten, men idag så skulle jag borsta upp hans päls då han fäller väldigt mycket den här tiden. Och håret bara lossnade mer och mer och fläcken blev större.

Ringde till Djurkliniken och dom ville jag skulle vänta till nästa vecka och se om det blivit värre. Hör till saken att han är fullt frisk och pigg, äter normalt och skuttar på som vanligt. Men väldigt obehagligt är det :/

Har någon nån erfarenhet av detta? Tacksam för svar Kyss

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Annons:
idamli
5/14/12, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ska tillägga också att det är liite rött men mest mjälligt..

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Hugosen
5/14/12, 8:58 PM
#2

När jag hade min belgiska jätte så tappade han också väldigt mycket och fick kala fläckar över hela kroppen vid denna årstiden. Men sen växte det ut igen.

Så det behöver inte vara något allvarligt. Glad Så hoppas det är som det var på min och att det växer ut igen. Håller tummarna.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Fridaaaa
5/14/12, 9:47 PM
#3

Kanske är fällning?
Annars ser det ut som ringorm :/ Och då kan ni med få det. Måste behandlas och saneras i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idamli
5/15/12, 9:41 AM
#4

Djurkliniken har inte tid förrän nästa vecka. Vad ska jag göra under tiden? Ska jag köpa något medel på apoteket?

Tack för svaren :)

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Kimji
5/15/12, 1:09 PM
#5

För det första tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket. En hudåkomma är ju trotts allt inte särskilt akut även om det bör behandlas.

Det kan vara mjällkvaster. Det är väldigt vanligt på kaniner. Kliar det nånting?

idamli
5/16/12, 4:02 PM
#6

Han verkar inte alls ha några problem, jag ser inte att han kliar sig mer än vanligt. Däremot då jag drar lös hår och borstar just där fläcken är så visar han tydligt att han tycker det är skönt och visar uppskattning med att slicka på händerna och buffa. Så kanske kliar det?

Ser iaf bättre ut idag och det röda har lugnat ner sig, har börjat komma ut längre "stubb" och ser ut som att pälsen är påväg tillbaka.

Glad

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
5/16/12, 6:44 PM
#7

#6 Skönt att det växer tillbaka :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimji
5/16/12, 8:50 PM
#8

Det lät ju bra. Min Ragna går på mjällkvalserbehandling just nu och hon tycker inte alls om att man rör. Så då är det kanske inte det iaf.

Upp till toppen
Annons: