Annons:
Etikettjättar-och-andra-djur
Läst 3132 ggr
idamli
6/4/12, 8:41 PM

Vår belgiska jätte, Roxy ♥ (tips)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna sommar är lillgubben lite större :) Han har fått bo inne första vintern. Han fyllde ett år i april. Min älskling håller på att bygga en koja och gård till han nu. Blir att han får flytta ut i slutet av juni :) (beror på temperatur)

Några viktiga tips att tänka på när man bygger en åretrunt-koja?

Tack på förhand ♥

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
6/4/12, 9:11 PM
#1

Så  fin han är! :=D

Ska han bo där även i vinter? För då måste det vara upphöjt enligt lag, alltså buren, inte hagen men buren/huset :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
6/5/12, 7:20 PM
#2

vind och vatten tät ska buren vara! :)

HAHAHAHAHAHA…..

idamli
6/5/12, 10:10 PM
#3

Yes, så blir det :) Dock, hur gör man på ett bra sätt en isolerad vattenflaska?

Ska visa hans lilla koja senare :) Den blir jättefin :)

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Fridaaaa
6/5/12, 10:11 PM
#4

#3 Ha vattenskål på vintern istället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idamli
6/5/12, 10:41 PM
#5

Ska köra på det :) Läste just på iFokus att det var mycket bättre ^^

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Fridaaaa
6/5/12, 10:54 PM
#6

#5 Ok eftersom Roxy är så stor, hade jag valt en hundmatskål i keramik, det har jag till Albin, annars har han roligt med att kasta runt småskålar haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
hjartelyckanskaniner
6/5/12, 11:19 PM
#7

#2 Ingen bur är vind och vattentät:) allt beror på vart vinden kommer ifrån. Så oavsett hur man ställer buren så lär det regna in beroende på vart det blåser från:) Man kan lägga pressening över, men då blåser det fortfarande in? Ska det varken regna eller blåsa in så får man använda glas eller trä överallt= inget syre för kaninen och DET är olagligt om något:) Skulle det regna så får man slänga över en pressening, inte mer än så:) Men man måste ha minst 50cm höga ben, det är det däremot lag på :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

dermot
6/5/12, 11:52 PM
#8

#7 + att man ska enligt lag ha minst 3 heltäckande sidor ;) om kaninen bor ute vill säga.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




hjartelyckanskaniner
6/6/12, 12:23 AM
#9

#8 Det förstår nog alla;) Men har du 4 heltäckande sidor så lär man bli anmäld;) om man nu inte har typ box :P men har du en bur så måste man ju kunna få in luft i buren. Förklara bara att vinden blåser ju olika. Regnar det dessutom så kanske det regnar in i buren. Då kan man ju inte ha glas/plexiglas istället för nät:) då svimmar kaninen av förr eller senare;) Då är det bättre med en pressening över tex hagen, men vinden lär komma igenom presseningen;) Dessutom att tänka logiskt, blåser det ute så lär det blåsa genom galler;)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

dermot
6/6/12, 2:13 PM
#10

#9 Inte alla.. har sett dem som har haft 1 vägg och resten nät…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
6/6/12, 2:14 PM
#11

#10 Dock för man inte ha det så ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
6/6/12, 2:20 PM
#12

#11 Jag veeeet… därför jag skrev så? ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




idamli
6/7/12, 11:36 AM
#13

Min Roxy kommer få en koja med vindpapp på ett rejält tak, det är fyra väggar och öppet hål i botten med trappsteg så han tar sig ut i hans gård :) Sen är det en stor lucka på en av sidorna så man kan öppna för städning och ge mat, ta ut han osv :) Tror det kommer bli riktigt bra :D

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

Annons:
idamli
6/7/12, 11:37 AM
#14

Han har redan hundmatskålar, dock i metall. Blir väl att köpa keramik kommande till vintern då? :)

Mamma till belgisk jätte ♥
Följ vårat liv: idaMli.blogg.se

hjartelyckanskaniner
6/7/12, 2:33 PM
#15

#14 tänk bara på att de kan spricka om det är riktigt kallt och du har vatten i de :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Acinorev
6/8/12, 12:53 AM
#16

Där är han ju. Jag tänkte på Roxy för någon dag sedan bara.

Jag rekommenderar en hundskål i plast som vattenskål. Mitt tok kastar också omkring på matskålen, toalådan och vad som helst - men inte vattenskålen. Jag har en sådan med nedåtsluttande kanter på utsidan, lagom till en labbe… och en bj då ;)

[stampe1]
6/11/12, 10:45 PM
#17

Vars kommer han ifrån? Uppfödare? :) Otroligt snygg pojke :D

Ja snart får väll din söta Roxy börja skriva autografer också, han blir ju kändis! :D haha!

MoaLarsson
6/12/12, 12:39 PM
#18

Super fin! Ser fram emot att se bilder på kojan och det senare :)

[Allexx77]
2/28/14, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vad fin han är! Vi har en hona av samma "ras" och hon är lite deppig. Veterinären säger att hon känner sig ensam så vi tänkte avla henne. Skulle du kanske kunna tänka dig att (mot ersättning och en eller flera ungar om så önskas) låna ut er kanin till avel? Bor ni runt Stockholm? 😉😁 Våran bu ser ut så här - (bild) Vi har ca 60 cm i höjd ifrån marken och buren ÄR helt vind och vatten skyddad, vi har en katt lucka på baksidan framför ett plank och på framsidan har vi en stor lucka som man öppnar med hasp från utsidan. I buren har vi små in ramade element och sladdarna är också skyddade så att hon nt kan bita på dom. Vi eftersom att vi har värme i huset så har vi henne ute året om och vattnet har vi inne i buren på en ställning som sitter fast i väggen så att hon inte välter ut vattnet. Vi har nt någon luftkonditionering där utan hon har alltid tillgång till frisk luft genom kattluckan!

Fridaaaa
2/28/14, 5:32 PM
#20

#19 TS har inte varit inne sedan 2012, och har för mig att kanin nu är omplacerad. Men håller med, Roxy är verkligen fint.

Man ska inte avla på en kanin bara för att den känner sig deppig, fel råd av veterinären. Bättre att skaffa en kompis till kaninen istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: