Annons:
Etikettinnekanin
Läst 1296 ggr
Neuzs
9/9/12, 10:07 PM

Varför naffsar han på oss? bra eller dåligt? tips!

Hej :) Vi har fått hem en Fransk vädurs hane på drygt 9 veckor som (antagligen.. så svårt att välja!!) ska heta Elton Glad

Nu har jag en fråga. Elton är absolut inte försiktig eller rädd, inte end från början! Snarare väldigt frammåt och bestämd och vet vad han vill! Så fort man går förbi så klättrar han på gallret till buren för att man ska klappa och kela honom :)

Men han naffsar oss i fingrarna när vi sticker in dom genom gallret! Och även idag när vi hade honom ute på golvet sprang han mellan oss och hoppade upp hos oss och naffsade på händer, kläder osv. Inte alls ''bitigt'' men det är ändå med tänderna och det känns lite obehagligt med tanke på att han kommer bli så stor och det kanske blir hårdare bett med tiden? Är det någon som vet varför han naffsar på oss? Och vad vi ska göra åt det? Vad tror ni? Han är absolut inte aggresiv i övrigt & det känns inte som att han ''bitts'' på ett agresivt sätt! (ännu iallafall!) Har läst 2 olika teorier; 1. att han vill ha uppmärksamhet så man ska låta honom ''naffsa klart'' och ignorera honom så han inte ''får sin vilja igenom igenom att bitas'' eller 2. Putta bort honom/markera och säga NEJ.. Vad tror ni? Har ni andra förslag? Mvh Linnéa :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Annons:
Sixtenblixten
9/10/12, 7:57 PM
#1

Hej! Har faktiskt ingen som nafsar men en av mina kaniners uppfödare gjorde ett med hennes barn och hon sa det var för vissa uppskattning dock bet jag inte helt! Måst bara säga att den lilla e snart 11 v ;-)

[RC1393]
9/13/12, 12:41 PM
#2

Kan vara för att testa gränserna, då måste man vara noga att säga till. Gör kaninen något den inte får så puttar man bort den och säger nej så att den lär sig vad den får och inte får göra

Yome
9/14/12, 11:58 PM
#3

Jag tror de bästa är att putta bort honom och säga nej funkar bäst och vara tydlig att han inte får sin vilja igenom (vad de nu är han vill) min ena hon brukar göra så när hon vill komma bakom en men direkt jag puttar bort henne blir hon lite småsur och skuttar sedan iväg och ibland kan hon va lite trottsig och försöker om och om igen att få sin vilja igenom men då är de bara att vara bestämd.

[EllenAlicia]
9/15/12, 6:08 PM
#4

om han nafsar hårt så säg till han

men om det är pyttelite så vill han typ säga: hallå där elr kankse flytta på dej

Neuzs
9/16/12, 8:58 PM
#5

Tack så mycket :) det går mycket bättre nu! Nu jobbar vi med lyften.. Det går halvbra, tror han är höjdrädd :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[EllenAlicia]
9/18/12, 6:27 PM
#6

#5 ja kaniner är oftast lite rädda för höjd :)

Annons:
MegN
9/19/12, 4:19 PM
#7

Jag har haft unghanar som har nafsat efter mig i buren när jag ska hämta ut den tomma matskålen och fylla den - har fått för mig att det har skett i en viss ålder och då har jag tolkat det som någon sorts "tonårstid" och att hävda revir eller liknande. Hade även en kaninhona som gjorde samma sak en gång, när hon var ganska nyinköpt. Hon kanske tyckte att jag "attackerade" när jag sträckte mig in efter matskålen.

Neuzs
9/20/12, 2:04 PM
#8

Men i buren och sådär är ha helt ibrydd. Det är när han sitter i knät eller klättrar på oss så lixom "smakar" han på kläderna. Jag tar egentligen det mer och mer som att han är nyfiken och bara lite busig :) men det hjälps ju inte för det går ju likförbannat hål i kläderna ;)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Upp till toppen
Annons: