Annons:
Etikettutekanin
Läst 2069 ggr
Mantissa
2012-09-18 11:17

Permanentbädd

Hur sköter man en permanentbädd för kaniner under vintern? Hur tjock ung blir bädden tills det är dags att mocka ur? Hur hög behöver buren vara totalt i så fall för en jätte?

Annons:
MegN
2012-09-19 16:23
#1

Jag har bara haft permanentbädd när kaniner har bott lösa i en hel hästbox (det var ett antal år sen). Jag började med att kalka golvet och sen ströa rejält (torv i botten och sen halm). Sen fick de bo på det under vinterhalvåret, det hann bli några decimeter tjockt. Jag fyllde på med halm när jag tyckte det behövdes, plus att kaninerna hjälpte till att "ströa med hö"…

Men det var ett elände att mocka ut, så sen har jag inte gjort det någon mer gång. Hellre mocka lite och ofta än allt det där vid ett tillfälle, faktiskt.

[Shettisar]
2012-09-19 22:12
#2

Jag har alltid permanent bädd till både kaninen och hästarna. Ser inga problem med att mocka ut. Krävs lite tid och kraft men inte jobbigt. Jag har dock min kanin i en hästbox,tror inte det blir så lätt med en permanent bädd i en bur..Obestämd

Mantissa
2012-09-20 09:14
#3

#2 Nä kanske inte. Men jag har ingen box att avvara så det måste bli bur + lösspring i stallgången ibland. Får bli vanlig veckovismockning då, men jag tänkte att en permanentbädd avger ju viss värme + att kiss på vanlig bädd ju lär frysa på utedelen av buren och bli svårt att få bort..

Upp till toppen
Annons: