Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 2019 ggr
Lilpil
2013-03-06 15:29

Hur ska de komma överens?

Jag har en snart 1 årig kastrerad Belgisk jätte, hane. Jag skaffade en kompis till honom, en 1 årig Fransk Vädur, hona. Jag behöver tips hur jag ska göra för att de ska bli kompisar, som var meningen. Första gången de träffades så försökte han på en gång "sätta på" henne, hon lyfte på svansen och verkade villig men blev tillslut sur på honom och vi fick dela på dom. Sedan när de har träffats så har hanen varit elak mot henne, försökt bita henne osv och vi får alltid dela på dom innan det går illa till, vad ska jag göra? Nu bor de åtskilda, hanen bor, som han har gjort hela vintern, på vår inglasade altan, och honan bor ute i hans gamla bur. Det verkar nästan som han inte gillar att någon har snott hans gamla hus m.m. Vi behöver lite tips… 🤔

Annons:
MEWET
2013-03-06 16:20
#1

Testa att göra en riktigt stor (upp mot 20 kvm helst ännu större) rasthage med massor av hus, tunnlar, gömställen, grenar att gnaga på, gräs att beta mm. Då har de mycket att sysselsätta sig med och kan även komma ifrån varandra om de vill.

Vet inte hur stor din bur är men det kanske är så att de känner att de har för lite plats och går och träter på varandra. Och sen så slutar det med att de ryker ihop.

[Mi-rand-a]
2013-03-06 17:08
#2

De brukar vara problemet, har en kastrerad hermelin hane och en okastrerad hona, hon bossar över honom tills han börjar para sig med henne, hon lyfter på svansen men eftersom han är kastrerad så händer de ju ingenting och hon blir irriterad och börjar bita honom. På somrarna går dom ihop men ej på vintern konstigt nog.

Har ni låtit dom träffas på okänd mark? om inte så testa de. Du kan även testa ge mer uppmärksamhet åt honom, dvs. klappa honom när dom är i samma rum mm. funkade med mina kaniner när dom inte gick ihop då honan också blev svartsjuk eller liknande när jag klappade på hanen men efter att hon fick den mesta uppmärksamheten levde dom ihop ca 1 år av och an men nu mera går de bara ihop på somrarna som jag skrev tidigare.

Alla kaniner går inte ihop så de är inte säkert att dom ens kommer göra de då kaniner inte är flockdjur och vissa föredrar helt enkelt att vara ensamma.

*Rapuntzel*
2013-03-06 21:00
#3

Jag vet inte vad som är rätt och fel att föra två kaniner tillsammans men har läst att många som vill få kaniner att ty sig till varandra utsätter dem för en "stressad" miljö t ex en biltur tillsammans. Så dem får ha varandra som stöd.

Zakarias
2013-03-07 12:49
#4

Är han kasterad? :)

Låt dem få springa i ett rum där dem inte har varit, då kanske dem kan börja komma överenns :)

/Zakarias

Fridaaaa
2013-03-09 10:36
#5

#3 jag tycker inte att det är rätt metod att föra samman 2 kaniner. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lundens-kaningård
2013-03-13 17:12
#6

Eftersom de nu visade sig att den 1 åriga honan va dräktig i fick ungar så kanske de är svaret på hennes väldiga irritation! Testa o sätt ihop dom efter kullen. :-) Allt bra med Boss då? :-) Hälsa från hans gamla mamma.. ;-)

Annons:
Lilpil
2013-03-16 08:15
#7

Hej, hej "gamla mamma"! ;-) Ja vi ska testa nu efter kullen, absolut! Med Boss är det bra, han bor på altanen nu ochtrivs bra där. Han är en riktig Boss och gillar att vara i fokus men man får inte gärna lyfta honom, men att blir kliad pa huvudet är supermysigt ;-)

Upp till toppen
Annons: