Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2097 ggr
rosablomma
2013-03-22 17:14

Min "lille" Fabbe har fått pododermatit :(

Hej.

Nu skulle jag vilja få tips och råd angående pododermatit.

Klippte klorna precis och ser då att på båda hälarna bak är pälsen avskavd. Veterinärkliniken är stängd för idag, och får vänta med att ringa tills imorgon.

Min lille Fabian är en 6,5kg tung fralle som springer löst här hemma. Jag vill gärna få tips på vad jag ska göra för att hjälpa läkningen på traven. Fabian är i köket när vi ej är hemma och i vårt uterum när vi är hemma.

I uterummet har han en låda på ca 120*120*20cm med massor med hö/halm just för att han ÄLSKAR att gräva. I köket har han bara sin kisslåda.

Hur löser jag de hårda underlaget?

Kuddar? Filtar? I så fall vad för kuddar/filtar?

Min Fabian springer fram som världens bulldozer så fort något mjukt är på golvet, inte för att ligga och slappa på utan för att DEMOLERA!

Annons:
Fridaaaa
2013-03-23 09:21
#1

Hmm… Svårt att veta hur du ska lösa det tyvärr. Krävs ju att tjock lager om det ska bli mjukt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rosablomma
2013-03-23 11:29
#2

Mm det är det.. Vill ju absolut inte sätta honom i bur. Och jag vet att han inte hade legat i en bur om den hade varit öppen. För det gör han inte hos marsvinen nämligen.

Man kanske kan köpa en BIA bädd eller liknande till honom!? Fabian gillar ju att ligga utsträckt på magen. Och gör gärna det på golvet eller på mattan.

Fridaaaa
2013-03-23 11:31
#3

#2 Ja en liten biabädd eller något gjort för mindre hundar som är mjukt, men som ej han kan tugga sönder direkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rosablomma
2013-03-24 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär löste jag de i köket. Soffkuddfodral fylld med spån :) I uterummet kommer vi att sätta lås på dörrarna och bygga en stor "burbotten" som kommer att vara 250cm* 80cm*40cm som kommer fyllas med spån och halm. Tanken med låsen är att Fabian ska kunna vara i uterummet även när vi inte är hemma. Kommer även lägga en rya matta i uterummet.

dermot
2013-03-25 21:39
#5

Är det blödande sår? Eller är det bara pälsen som är avskavd?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




rosablomma
2013-03-26 10:54
#6

Det är bara pälsen som är avskavd. Det är inte större än en 50-öring.

Annons:
Kimji
2013-04-05 00:27
#7

När min Ragna fick det lyckades vi aldrig bli av med det. Vi fixade mjukare underlag och smörjde med olika salvor men det blev ingen skillnad. Hoppas att det går bättre för dig.

Min högst personliga slutsats av det är att OM jag skaffar en jätte igen så kommer jag inte vilja ha den inne på heltid. Isf med möjlighet att gå ut i hage. För det verkar vara ett så pass vanligt problem för främst jättar och även mindre kaniner som bor inne.

Upp till toppen
Annons: