Annons:
Etikettutekanin
Läst 3963 ggr
Mantissa
2013-03-26 10:34

Tips på burbygge!

Jag tänkte bygga utebur nu till sommaren. Buren är tänkt att användas under vintern och på sommaren kommer kaninerna att bo i lite mindre hägn (ca 20 kvadratmeter). Jag har lite frågor ang design och allmänna råd. Jag ska bygga buren på gaveln till stallet, så den kan bli max lite drygt 4meter. Kaninerna kommer alltså bo i buren så gott som hela tiden under vinterhalvåret, jag har inte möjlighet att ta ut dem för att rastas varje dag. Jag tänkte att jag skulle ha två burar, alltså 2m x 2st. Blir det för lite för en större ras (4-6kg), eller borde jag bygga två burar på höjden istället? Samtidigt vill jag inte att burarna ska komma för högt (den övre i så fall) för risken att kaninerna skulle kunna skada sig om de hoppar ur när jag städar/byter vatten och så. Och jag kan inte ha den nedre buren lägre än en meter från marken pga drivsnö (bor i norrland).

Har en undran ang rastgården också. Jag tänkte att jag skulle gräva ner lite grövre nät i backen så att kaninerna inte gräver sig ut. Men hur djupt behöver jag sätta nät? Hur höga behöver kanterna vara på de delar som inte kan ha tak?

Andra råd?

Annons:
Mantissa
2013-03-26 15:22
#1

En annan tanke är att jag vill att de hela tiden ska ha tillgång till hö, men utan att de ska kunna kissa och bajsa i det. Hade en tanke på att kanske ha ett "höfack" i taket. Alltså nättak mellan plåttaket och buren och där emellan pressar man in en massa hö som de kan beta nedifrån. Ett höfack på sidan kan ju fungera, men då kanske det är risk att de äter de närmsta höet bara och inte når allt.

Hur gör ni med hö?

[RC1393]
2013-03-27 09:18
#2

#1 Har en höhäck med tak, dock inte riktigt färdiganpassad för året runt utestående. Kan ta en bild på den senare, den var väldigt smidig att bygga och fungerar jättebra :)

Mantissa
2013-03-27 09:29
#3

#2 Ja gör gärna det!

[RC1393]
2013-03-28 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är den :) Är dock anpassad för dvärgar och saknar ett ben som lossnat pga lite fuskbygge från min sida. Ska göra ett snedtak över den och ställa den på tegelstenar så den kommer upp lite från marken så den passar jättar bättre, men i övrigt är den helt perfekt :)

Helin_
2013-03-31 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser min bur ut till två av mina kaniner. Den är 4x2m med ståhöjd. Under huset till vänster har jag satt en höhäck. Där är höet skyddat från regn och snö. Gallret i botten är de bara ett tunt lager jord på men de ska på lite mer nu i sommar bär de e varmare ute o gräva o så.

Upp till toppen
Annons: