Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2598 ggr
Avialae
2013-04-09 15:45

Hur stort hus till Belgisk jätte?

Hej Allihopa!
Jag har bestämt mig för att ta hem en Belgisk jätte i sommar och håller nu på att inreda ett litet rum på ca 5½kvm som jag kommer att ha som "bas" för kaninen. Vi har en stor kaninsäkrad lägenhet på 90kvm (Alla sladdar och skadliga saker är sedan länge borttagna/gömda då jag har papegojor som rör sig både högt och lågt) och jag har tänkt att rummet kan bli som ett eget litet krypin, och fungera lite som bur i början när vi toatränar osv.

Jag har tänkt inreda rummet med dels en burbotten från en 120-bur med toalätt i, div tunnlar, någon hylla osv, och hade även tänkt köpa ett heltäckt hus som krypin. Kanske även något liknande att ha stående i lägenheten. Hur stort behöver ett sådant hus vara till en Belgisk jätte? De flesta är ju bara 50*40 eller liknande, tänker på det här stuket: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/natura/186888
men det känns som att det blir alldeles för litet sen när kaninen är vuxen. Hur har ni gjort med era innekaniner? :-)

Mvh
Stephanie

Annons:
[Mi-rand-a]
2013-04-09 16:25
#1

Jag hade inget hus till min jätte utan hon hade till en början bara ställen att gömma sig i sen fick hon hoppa upp i soffan mm. när hon flyttade ut på balkongen så fick hon lite mer saker att hoppa upp på men inte ett hus där heller utan bara en resebur och en öppen stor bur som var täckt med regnskytt mm. som hon fick hoppa och gömma sig i när hon kände för de vilket jag tycker räcker, blir i princip samma sak som ett hus bara att gömställena och sitthyllan är på olika ställen :)

[RC1393]
2013-04-10 15:48
#2

Tänkte bara säga det att har man jättar inomhus måste man vara uppmärksam på att de har lättare att få pododermatit (trycksår, som vid inflammation kan leda till att man måste ta bort kaninen om den blir inflammerad i skelettet) eftersom de inte har så mjuk underlag att gå på överallt. Även mindre kaniner har denna risk men den är störst på jättar i och med deras storlek, så extra koll på tassarna och förslagsvis mjukt underlag så långt det går kan vara bra för att undvika detta :)

Upp till toppen
Annons: