Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 1408 ggr
Linisen81
7/4/13, 4:52 PM

Vintertid, boende både ute & inne?

Min lilla älskling är 3,5 månad och vi har byggt en stor utebur/hage till honom som vi ska isolera med frigolit i golv & tak och tanken var att vi skulle ha han som en utekanin året om… 

Men… nu är han inne några timmar per dag på grund av att jag inte kan låta honom vara 😉

På kvällarna ligger han & myser med oss i soffan och sedan har han fått en lite hundbädd som han sover i också. Fick jag bestämma skulle jag ha honom inne året runt men eftersom min man är allergisk (känner inte av honom än peppar peppar) så var hans krav på djur att vi skulle ha han ute. Han är också såld på den lilla krabaten men är rädd att han ska känna av allergin om vi har han inne för mycket men några timmar om dagen funkar bra 🙂

 Nu till min fråga… När vintern kommer och de byter päls. Blir det fel för kaniner då om man har de inne säg… 3 timmar per dag? Min dröm är ju att vi ska kunna fortsätta göra så men min känsla säger att det kan bli fel med deras temperatur? 😢

Någon som vet?

Linisen81

Annons:
[Mi-rand-a]
7/4/13, 6:20 PM
#1

De är en stor risk att ha honom inne i några timmar på vintern då de kan få värmeslag eftersom de inte kan svalka sig själva men de beror på temp. skillnaden också. Om man har bra koll på kaninen och märker att den inte tycker de är jobbigt kan man ha den inne några minuter om man har tur någon timme dock rekommenderas de inte.

Linisen81
7/4/13, 9:07 PM
#2

Var det jag misstänkte 😭Tack för snabbt svar i alla fall 😃

Linisen81

[RC1393]
7/5/13, 6:27 PM
#3

Håller med #1 men flikar in att du behöver inte isolera kaninburen, bara den är tät så är det lugnt. En kaninbur är som ett rum, och inte skulle man komma på tanken att ha fönstret vidöppet mitt i vintern, för värmen går ju ur rummet trots isolering. Isolering håller bara värme inne eller ute, men finns det en öppning åker värmen ut och kylan in 🙂 Din kanin klarar sig, inga problem. Mycket halm så går det bara fint! Bor i södra lappland och här är det runt 20-30 minus flera dagar i streck under vintern och hittills har jag inte haft någon ihjälfrusen stackare, mina har allihop varit varma och gosiga vid kontroll🙂 (har både jättar och dvärgar)

Upp till toppen
Annons: