Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1857 ggr
Cathrine77
7/7/13, 10:55 PM

Mjällkvalster?

Hej.

Vi har ikväll fått hem en Fransk vädur på ca 1 år,köpte honom osedd och fick hjälp upp från skåne med transport.

Nu när han anlände så har han som mjäll vid skulderbladen,han är också väldigt tufsig i pälsen typ som när de fäller men fälla gör de väl inte nu?

Finns det något man kan göra själv för att få bort mjällkvalster?

Frontline för hund/katt fungerar det eller är det bara stronghold som gäller?

Läste på nätet att det bryter ut vid stress/sjukdom/nedsatt imunförsvar/dåligt foder m.m

Ska ringa vet imorgon och se vad hon säger.

Annons:
[RC1393]
7/8/13, 8:07 PM
#1

Frontline har dödat kaniner, så använd inte det.

MonaLia
7/8/13, 8:53 PM
#2

jag använde stronghold till min frasse som fick det nyligen! det funkade jättebra och så försvann kvalsterna efter ett tag, tog lite tid dock!(: gå till veterinären så får du det på recept!

Cathrine77
7/9/13, 5:22 PM
#3

Vi ar idag varit till veterinär och mycket riktigt så var det mjällkvalster.

Fick stronghold utskrivet så nu börjar behandlingen.

Tycker ni jag ska ta upp detta med uppf som sålde kaninen?

Tänkte så hen kan sanera buren han suttit i och hålla koll på sin besättning?

MonaLia
7/9/13, 7:03 PM
#4

Ja det tycker jag du borde! eftersom hen inte märkt att denna kaninen hade mjällkvalster kanske hen inte märkt att flera andra kaniner har det också! Snällt mot ägare och kaniner ju! 🙂

Fridaaaa
7/14/13, 8:33 AM
#5

vissa sanerar, andra inte och har fått bort det oavsettt.
Finns delade meningar där om det behövs eller ej, men jag anser att detär en fördel att göra det.

Och hade kaninen mjällkvalster när du hämtade den, ska igentligen uppfödaren stå för kostnaden anser jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cathrine77
7/14/13, 8:10 PM
#6

Hen sa att akninen fällde men inget om mjäll,det var det transportören som ringde mig och sa att kaninen mjällade.

Ska få 200 kr av uppfödaren men hela kalaset gick på 610 kr vetundersökning och provtagning+251 kr stronghold + 143 kr fucidin salva mot ett infekterat eksem under hakan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: