Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 2470 ggr
kruger
8/18/13, 2:43 PM

Min stora dam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fiona 14 1/2 månad gammal

Annons:
kruger
8/18/13, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Får nästan inte plats i min mans knä längre🙂

Cathérine
8/19/13, 8:29 PM
#2

Wow! Hon är otroligt fin!

kruger
8/20/13, 10:33 AM
#3

#2 Tack så mycket 😃 Tycker själv hon är jätte vacker men vet inte hur stora dom får vara eller man enbart går efter vikten. Har ju inte vägt henne så vet inte hur mycket hon väger.

Tanken är att hon ska paras med vår andra nyinköpta hane men vet inte riktigt när det är lämpligaste att dom möts 🙂.

HonHonDenDära
8/20/13, 4:44 PM
#4

E ju ganska snart om hon ska ha. Om hon inte är i bra kondis. Ser ut som en hakpåse på henne, så bara hon inte blir tjockare :p. Dem ska ligga på Max 6kg eller högre i rätt kondition. Hon va jätte fin!. Va kommer hon ifrån?.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

kruger
8/20/13, 5:52 PM
#5

#4 Tack :) Hon kommer från Flaffys kaninuppfödning, klippan.

Då är hon kanske lite för tjock då eftersom hon har hakpåse 😮. Måste skaffa en våg..

HonHonDenDära
8/21/13, 4:11 PM
#6

5. Du kan öka motionen i alla fall så hon bygger upp kondis o muskler. Hur mkt får hon?. Å hur ofta?.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
Fridaaaa
8/22/13, 10:34 AM
#7

#3 Är hon 14 månader menar du? Då skulle hon parats nu. 
Men det är försent sen när hon väl gått ner i bra kondition osv. Tyvärr.

Men ja hon är överviktig tyvärr. Inte bra för deras leder eller hälsan.
(ser ut som det på bilderna i alla fall) har du någon när hon står/sitter upp?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kruger
8/22/13, 11:43 AM
#8

#7 nej, kan försöka ta en bild när hon är lös i vårt uterum.

hjartelyckanskaniner
8/22/13, 11:46 AM
#9

Ett bra sätt att känna på kaninen om hon är tjock, är att man ska kunna känna ryggraden och revbenen, men inte så att benen ska sticka ut. Är hon tjock så ligger det ett lager fett runt dessa benen och då känner man inte ryggraden/revbenen. Finns kaniner som har anlag för att få hakpåse för ingenting vilket betyder att de inte är tjocka utan den har bara "kommit dit" så att säga. Sen om hon skulle väga låt säga 7kg men du känner revbenen och ryggrad så ska du inte banta henne. Vissa kaniner väger helt enkelt mer än vad det står i den nordiska standarden. Så länge du inte ska ställa ut henne så bry dig inte om vikten utan hur hon är i hullet :) Man ska inte kunna få tag i något löst skinn eller fett på kaninens mage, rumpa, höfter för då är den på tok för fet vilket är väldigt farligt på jättar då deras leder redan får bära upp en massa extra vikt om man jämför med andra kaninraser. Jag har haft kaniner som absolut inte hade kunnat väga enligt den nordiska standarden, då hade de varit skelett. Sen har de iofs byggt muskler då de var hoppkaniner och alla vet att muskler väger mer än fett :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

hjartelyckanskaniner
8/22/13, 11:51 AM
#10

Sen får jag lägga till att det även finns de som väger under NS men som är i perfekt hull och skulle kaninen gå upp i NS vikter så hade kaninen varit fet. Så man får kolla på hur hullet är. Det är mer rättvisande än vågen :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

kruger
8/22/13, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild på Fiona när hon är i vårt uterum

kruger
8/22/13, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

fler bilder

kruger
8/22/13, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

en till bild från sidan

Annons:
kruger
8/22/13, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

uppifrån

kruger
8/22/13, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

bakifrån o sista bilden

kruger
8/22/13, 12:38 PM
#16

kan känna revbenen lite tunt men får nog banta ner henne lite, Får kaninpellets, hö och morötter, äpplen, gurka. Hon är ju väldigt glad i mat.

Ger henne ca 4 dl pellets om dag + är ute i kaninbur o äter gräs, är ute dygnet runt tills hingstarna kommer in i box o det är Nov mån då kommer hon o James in i sina kaninburar i stallet.

Cathérine
8/22/13, 12:44 PM
#17

Hon är såå vacker! Hon ser inte överviktig ut, men gör vad #9, Emma, rekommenderar, för det är bästa sätt att bedöma övervikt eller ej

hjartelyckanskaniner
8/22/13, 12:57 PM
#18

Morötter och äpplen innehåller väldigt mycket socker. Man kan ge det som godis, men inte varje dag för annars är det risk att hon får diabetes. Sen är ju hö basen i kosten. Gurka är 95% vatten så det är inget fel att ge det. Men 4dl pellets utöver höt låter väldigt mycket. De flesta brukar ge 2dl pellets, hö och vatten. Sen beror det på vad du ger för pellets. Finns de som är urkassa och som gör kaniner överviktiga. Nu får hon ändå så pass mycket motion så det är svårt att ge henne ännu mer motion. Mitt tips är att ta bort äpple och morötterna ur hennes dagluia kost, ge på tex lördagar som godis, och då bara små bitar och inte ett helt äpple eller en hel morot. Sen kan man trappa ner på mängden pellets om hon fortfarande är överviktig. Tar du bort 2dl pellets och grönsakerna/frukterna direkt så kommer hon tappa en massa i vikt, bli mager och tappa alla muskler. Så man får ta en sak i taget :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

kruger
8/22/13, 1:16 PM
#19

#18 tack för råden 🙂 Ska trappa ner på pelletsen också men tar det långsamt o tar en sak i taget. Ska göra allt för att hon ska hålla sig frisk o vara i så bra form som möjligt. Vill gärna att hon ska ingå i avel också :)

hjartelyckanskaniner
8/22/13, 1:35 PM
#20

#19 Det var så lite så :) börja med grönsakerna och frukterna och låt henne få äta 4dl pellets, hö (massor) + ev fruktgrenar för att hålla henne sysselsatt och att det är otrolugt bra för tänderna. Vad har du för hö till hästarna? Är det tunnt och fint hö eller tjocka och grova strån som nästan är svåra att dela för att tycka ner i en höhäck (till kaninerna)? För har du hö som är tunnt och fint som hösilage/ensilage så bör du byta hö till kaninerna då kaniner ska ha så grovt hö som möjligt. Man ska kunna höra när du delar ett höstrå. Man får tänka likadant när det gäller kaniner som med hästar och hundar. De kan inte arbeta om de är för tjocka, man vill ju hålla de slimmade och muskulösa. Läste att 1kg extravikt på en hund är som 10kg extra på en människa. Så man får tänka likadant på kaniner, fast i hg. Det förstår jag :) jag tror knappast att du tjockat på henne med vilje utan det är kärlek till henne. Men man får vända allt och tänka på att om man håller kaninen i bra form, så mår hon bättre och ni får fler år tillsammans genom att hålla henne i bra hull :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
kruger
8/24/13, 8:37 PM
#21

#20 har grovt hö… hade väldigt fint tunna strån till hö för 2 månader sen men varken hästarna eller kaninerna tyckte om det…  jag lyckades få tag i ett bättre hö som dom tyckte om istället :)

hjartelyckanskaniner
8/24/13, 8:55 PM
#22

#20 antar att även hästarna slipar ner tänderna genom att äta grovt hö :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: