Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1874 ggr
Tumulatus
2013-10-07 08:54

Ljud från mage och konstiga öron

Hej!

Min frasse på 10 veckor har sedan han kom till mig haft en mage som låter väldigt mycket. Det kluckar liksom. Väldigt högt dessutom! Jag har alltid hört att kaniners magar inte ska låta något och blir därför lite orolig.

Han äter väldigt bra med hö och får 0,5 dl pellets om dagen. Inget annat. Hans bajs ser bra ut. Han är otroligt pigg och glad.

Sen igår så upptäckte jag även att hans öron ser lite märkliga ut längst in. Det är mörkare där, lite brunt och ser väldigt torrt ut. På ett stället ser det ut som det är vita flagor. Det är dock torrt, alltså inget kletigt.

Tacksam för era råd och erfarenheter!

Annons:
Tumulatus
2013-10-07 09:16
#1

Kom på en till sak, han väger nu 1,7 kg. Är det okej vikt för hans ålder eller bör han väga mer?

[Mi-rand-a]
2013-10-08 14:09
#2

min jättes mage hörde man också ibland, så de är inget farligt.

Mickis1994
2013-10-08 16:23
#3

Hört att frassar ska få tiden att växa långsamt. Annars får de lättare hakpåsar (speciellt honor, även om det är i stor del genetiskt). 🙂 Men du skulle kunna öka pelletsen till 1 dl utan problem, de behöver ju ändå som mest när de växer.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Tumulatus
2013-10-09 15:06
#4

Tack till er båda för era svar! Var hos veterinären imorse för en koll så jag slipper oroa mig, hönsmorsa som man är ;) veterinären sa att han var underviktig, han vägde endast 1,2 kg där så min våg hemma har visat fel. Han har däremot en stor rund kulmage, resten av kroppen är benig. Men den är inte spänd så det är antagligen inga gaser. Har ökat mängden pellets men tar det successivt så inte tarmsystemet får en chock!

Tumulatus
2013-10-14 08:48
#5

En liten uppdatering, kan vara bra för andra med liknande problem att veta.

Var hos veterinären som konstaterade coccidios i tarmen, det hade dock inte spridit sig till njurarna och levern.

Det kluckande ljudet i hans mage och att den var uppblåst berodde alltså på detta. När parasiterna får fäste så reagerar kroppen med att öka på med slem i magen, därav att den blir uppblåst. Han drack också väldigt mycket vatten och det kan ha bidragit till kluckandet.

Han hade även en öroninfektion som också behandlas.

Jag hoppas att behandlingen verkar, det är ju en rätt svår parasit att bli av med och han kommer nog aldrig nå full vikt även om han blir frisk då tillväxten hämmas.

Men ju fortare man sätter in behandling, desto större chans har man att kaninen blir bra. Så nu håller jag tummarna!

Sixtenblixten
2013-10-15 21:56
#6

Hoppas allt löser sig med din Frasse min brukar ligga på 1,8-2,5 kg vid 9-10 veckors ålder!

Annons:
Tumulatus
2013-10-16 13:52
#7

#6 Tack snälla! oj, då ligger han efter med vikten rätt rejält :/ Har du något tips på vad jag kan ge i foderväg för att hjälpa honom på traven efter att han förhoppningsvis blivit av med parasiterna? 

Just nu är han på strikt diet så att magen inte går sönder av antibiotikan, så han får oxbow pellets för unga kaniner och självklart fri tillgång till hö som han äter duktigt av.

Sixtenblixten
2013-10-16 15:22
#8

#7 tycker du bara ska ta det lugnt och låta det ta tid så han inte får andra problem om man övergöder dom han kommer nog i fatt bär parasiten är borta eller te han bara lite längre tid på sig att växa var dom många i kullen?

Tumulatus
2013-10-16 16:23
#9

#8 Okej då gör jag så. Jag vet faktiskt inte hur många dom var men jag vet att hans bror väger 1,7 nu och min kille väger 1,3 nu så det är 400 grams skillnad. Risken är ju att alla kullsyskonen och mamman bär på parasiten också.

Jag bryr mig inte om ifall han aldrig skulle nå sin maxvikt, det spelar ingen roll för mig om han väger 4 eller 6 kg när han är vuxen, jag vill bara att han ska må bra :)

Sixtenblixten
2013-10-16 20:45
#10

9# låter bra att du tänker så ;) Du ska se han kommer igen sen ;) Har pmat dig oxå ;)

Upp till toppen
Annons: