Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 1435 ggr
hjartelyckanskaniner
2013-10-12 16:28

Vad ger Du för foder till din/dina jätte/jättar?

Är lite nyfiken på vad du ger för foder till din/dina jätte/jättar =)
Skriv gärna lite mer specifikt vad du ger för något =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
hjartelyckanskaniner
2013-10-12 16:34
#1

Nu har jag ingen jätte längre, men jag ger mina kaniner pellet, grönsaker och hö varje dag. Pelletsen jag ger är Royal Rabbit. Men ska sänka pelletsmängden så att kaninerna endast äter hö, grönsaker + tuggar på pinnar under sommaren. Nu är det för kallt att bara ge grönsaker utöver höt. Men de kommer självklart få pellets om kaninerna skulle magra av för mycket på bara hö och grönsaker, vilket de inte borde då höt är bra..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[Mi-rand-a]
2013-10-12 17:51
#2

Inget av alternativen stämde inte på vad jag gav min jätte när hon levde, men jag gav pellets och hö varje dag, grönsaker nångång i veckan.

hjartelyckanskaniner
2013-10-12 20:44
#3

Vad ger ni andra 2 för foder, som har svarat i undersökningen? :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[RC1393]
2013-10-12 21:30
#4

Ger pellets, hö och växter sommartid.

Vintertid pellets, hö och grönsaksrester.

Pelletssorten heter jr farm grainless, men kommer nog tvingas byta, pelletsen passar inte riktigt mina kaniners behov.

Crazzysazza
2013-10-13 09:39
#5

Jag ger mina lantmännens kaninpellets och hö varje dag så får de lite grönsaker ibland.

Evelina!
2013-10-13 19:24
#6

Dvärgarna får Oxbows för unga kaniner, Komnandoran äter Edel Kanin & marsvin utöver hö och dagsfärska grenar + grönsaker nån gång i veckan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Cathérine
2013-10-13 20:40
#7

Hö, pellets och grönsaker (minst 3 olika). Därtill 1-2ggr/vecka grenar att gnaga på (vintertid torkade). Sommartid även gräs och växter (bl.a. maskros). Ibland en liten äpple bit som godis.

[Memento Mori]
2013-10-14 11:45
#8

Saknar ett alternativ men jag valde ettan. Pellets och hö (och även gräs när det finns) får han såklart varje dag men grönsaker blir inte fullt så ofta, men några gånger i veckan. 🙂

dermot
2013-10-14 16:16
#9

Rabbfor och Hö får min tjej :) och örter/grönsaker när det finns att tillgå.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




_Alex
2013-10-15 13:42
#10

Hö, pellets och grönsaker får han mest av.

Men även maskroser och gräs. Vill vi muta honom ger vi han persilja :)

Candy123
2013-10-17 20:01
#11

Har inga jättar just nu men när jag hade gav jag dem hö, grönsaker och pellets :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Denna kommentar har tagits bort.
Egycsaj15
2014-04-28 18:59
#13

Jag tänkte försöka utfodra min utan pellets och kaninblandning. På hö och grönsaker och frukt. Några tips kanske?:)

Annons:
Evelina!
2014-04-28 20:06
#14

#13 Hellre pellets än frukt då frukt innehåller mkt socker som inte är så nyttigt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Egycsaj15
2014-04-28 21:23
#15

Jag ska försöka utelämna pellets:) har dock hemma råttpellets men de funkar knappast till vår lilla middag som hon kallas:)

Zakarias
2014-04-29 21:47
#16

#15 Köp kaninpellets då? Är tveksam till att jättar skulle klara sig på endast hö och grönsaker…Någon speciell anledning till varför du vill prova på det? :)

/Zakarias

Egycsaj15
2014-04-29 22:29
#17

Jag vill helst utfodra den som förr. Då gavs de knappast pellets:)

Zakarias
2014-04-29 23:26
#18

#17 Hur menar du?

/Zakarias

Egycsaj15
2014-04-29 23:49
#19

De utfodrades på nåt sätt innan det har funnits pellets med

dermot
2014-04-30 01:11
#20

Förr fanns det inte jättar i den bemärkelsen heller. Du måste inte ge massor av pellets till din kanin, det gör inte jag till min frasse och det är för att jag inte ville att hon skulle växa fort och bli överviktig. Jag har aldrig öst på med pellets till någon av mina jättar. Det är lurigt med jättar för det är svårt att få de hälsosamma och samtidigt hålla vikt för utställningsklass - eller över huvud taget få klassas som en renrasig jätte. Vill dock tydliggöra att bara för att kaninen håller viktklass betyder inte det att den inte mår bra, men jag personligen är kluven, men det är en annan historia och det finns mer till den. Om du vill ge som förr betyder det spannmål. Vilket i sin tur betyder fett, det funkar att ge till kanin men det kan också gr upphov till en överviktig kanin. Under krigen fodrade men även med betor - för det var vad man hade och det var sysselsättning för tänder. Jag rekommenderar det dock inte av flera anledningar, då är det bättre med en morot i veckan och en massa grönt! (Persilja, mangold, spenat osv) betor ger även en bismak på köttet. Pellets "ska" egentligen inte behövas, men då inte alla har tillgång till ett bra Hö (inte minst jag, jag behöver också boosta med pellets) så funkar det inte att utesluta den. Åtminstone inte till kaniner som kräver extra protein och gör av med mer energi, som T.ex jättar och harkaniner men även produktionsdjur av alla dess slag. Det är helt okej att dra ner på pelletsen, men du måste vara beredd på att kaninen kanske inte kommer uppe viktklass. Den får dock aldrig bli underviktig! Du måste anpassa efter individen så att säga. En del kräver knappt 1dl och andra behöver 4 för att hålla hull med höet man har.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Egycsaj15
2014-04-30 01:20
#21

Hon får tillgång till hö hela tiden och kål sallad tomat gurka broccoli osv massor med grönsaker.skälvklart morrot. Och lite frukt i dagsläget:)

Upp till toppen
Annons: