Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 4357 ggr
Zabbio
2013-11-28 10:11

Ungar! :)

I förrgår födde Spirea 8 stycken små knyten. En dödfödd utanför boet men 7 levande, friska små varelser! 😃 Allihop med scheckteckning. Eftersom pappan är helsvart så misstänker jag att hon är genetisk vitscheck.  Ungarna är korsningar Tysk Jättescheck och Svensk Pälskanin :)

Spira kollar så att de mår bra efter att jag räknat och kollat på dem :)

Den svarta kaninen är Sotöra, också en TJ-Sv. Päls korsning, hennes pappa var dock helsvart TJ.

Vet ni förresten hur de där fläckarna på sidorna blir när kaninen växt upp? Kommer det bli rena prickar eller blir det ett sånt här lite luddigt brok-mönster? :) Inte för att det spelar någon roll, är  glad för allt som inte är helsvart :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2013-11-28 10:15
#1

Mamma Spira och pappa Koriander:

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[vanilla skye]
2013-11-28 20:26
#2

Grattis för den fina kullen :) spännande att se hur de ser ut när de blivit större :)

dermot
2013-11-29 22:36
#3

Grattis! Hur menar du med fläckarna? Att de är "ljusare" längst ut? De kommer vara helt svarta när pälsen börjar komma mer. Men huruvida de blir enskilda fläckar eller om de sitter ihop beror såklart på kaninen. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Zabbio
2013-11-29 22:48
#4

Tack :)

Ja hur tänkte jag.. uh,.. Alltså, blir de skarpa och tydliga prickar på sidan eller om de växer ihop och blir otydliga? :) Jag har aldrig haft brokiga/fläckiga kaninungar innan, så jag vet inte hur de ser ut med olika mönster. :)

Länkar eftersom jag inte äger rätten till bilderna

Lite sammanväxt som på denna: http://i217.photobucket.com/albums/cc166/jena_81/kaniner/Till%20salu/Harryhoudini.jpg

Eller rena/skarpa och tydliga som på denna: http://migrated.ifokus.se/uploads/020/0202dfc51c86f0a43057f356271984fc/after-e-89633208-116376088.jpg

Kanske är svårt att se på de bilderna jag lagt in, ska se om jag kan ta en tydligare bild sen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

dermot
2013-11-29 23:02
#5

De kommer blir helsvarta och skarpa gissar jag på. Idealet är ju såhär; http://kaninmagazinet.se/2012/april/tysk-jattescheck.html som på sista bilden, med få fläckar med långt ifrån varandra. Men det bryr du dig nog inte så mycket om antar jag. ;) Men hur. Ser ungarna ut nu? Är det mycket sammanväxta svarta fläckar så blir det antagligen som på första bilden i länken.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Zabbio
2013-11-29 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hehe, eftersom de inte är renrasiga så spelar ju inte idealet någon roll :) Men jag är  glad att de fick ål/streck på ryggen och sidofläckar  allihop. Tycker att det är vackert :) Även om ålen verkar vara bruten på de flesta. Tack för länken :)

Spira följer ju inte rasstandarden, hon har ju inga sidofläckar alls. Dock har hon faktiskt hel ål.

Så här ser den ena ut idag (tog bara upp en men tycker de flesta ser likadana ut, några har lite fler fläckar och några lite färre)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2013-11-29 23:45
#7

Jag funderar iockså på hur färgen egentligen blir sen.. Koriander har ju väldigt mycket stickelhår och brukar lämna det till sina ungar. Men det syns  ju först vid första fällningen.. kanske de får silver-aktig teckning? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

dermot
2013-11-30 00:06
#8

#7 Har faktiskt ingen aning om hur stickelhår nedärvs, men det är mycket möjligt! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Zabbio
2013-11-30 00:34
#9

#8 Nej jag vet inte heller det här med färger egentligen..

Sotöra är korsning mellan svensk päls och tysk jätte och kolsvart, men hon är Kyndels dotter och Kyndel har ganska sparsamt med stickelhår. Jag vill minnas att Sotöras bröder hade enstaka stickelhår.

Däremot den senaste kullen mellan Kyndel och Koriander har fått  väldigt mycket stickelhår  allihop. (eller är på väg att få, just nu är de i halv-fällning) oh Kummin och Koris kullar har fått ganska mycket. Fast Kummin har lite mer än Kyndel, dock mindre än Kori.

Så jag vet egentligen inte heller om de behöver ha det nåt lite från bägge föräldrarna eller ej.. men det hade varit lite coolt med en scheckteckning som hade lika mycket  stickelhår i det svarta som Koriander har..

Jag kommer nog spara en hane och eventuellt en hona eller två ur kullen. Förutsatt att de mår bra, håller sig friska och är trevliga i lynnet förståss. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2013-12-06 19:38
#10

Idag hade en av de små öppnat ögonen precis så mycket att man såg hur det glimtade till där bakom :D

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2013-12-08 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lilla Vitöga hade ett oöppnat öga när jag kollade till dem idag, alla övriga hade fina, klara ögon. Men det såg liksom igenlimmat ut.. och ''lim'' i näsborren också. Tog in henne (om det nu är en hon) och lade servetter med varmt vatten på öga och näsborre.. ganska snart kom en knapp tesked (!) gulaktig vätska ut… från en böld eller ansamling under huden.. efter en liten stund till var allt var/vätska borta och liten öppnade ögat som är vitt. Frågan är om han/hon är blind eller om det klarnar… återstår att se. För övrigt är krabaten frisk och pigg och sover i min tröja just nu (får torka innan hen kommer ut).

Så har man bondat med en i kullen.. Visserligen skulle jag ju spara en avelshona.. frågan är om tendens till böld/problem med ögonen är genetiskt…? Och om hen öht klarar sig, men allmäntillståndet är lysande.. så om det är en hona och om hon utvecklas som hon ska, så kanske Vitöga blir ett mer permanent tillslag i gruppen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2013-12-10 22:39
#12

Det blev inte bättre, bara värre. Mer var och lite tappad vikt. Jag tog bort henne idag. Vad är det för mening med att låta henne lida igenom en behandling som hon inte verkar överleva?  Nu har hon inte ont längre. Hon var fortfarande pigg, men hur länge till hade det varat? Det gick snabbt. Ena sekunden varm i min hand.. nästa borta. Men ush, fattar inte varför men det är mycket svårare med de små.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2013-12-17 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Uppdaterar med att de övriga 6 mår bra och har börjat komma ut och nosa utanför boet :)

*hopp*

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Finnsan
2014-01-03 01:30
#14

Men oj vilka sötnosar ❤️

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Zabbio
2014-01-03 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

hihi, ja visst är de? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Evelina!
2014-01-03 18:01
#16

Åh vilka fina!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

lovemysack
2014-02-04 17:21
#17

Hur stora är de nu? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Zabbio
2014-02-04 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Oh de är stora :) Har sällskap av några andra med och en kull två veckors som ränner runt ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-02-04 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

en bild till :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: