Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1445 ggr
Tumulatus
12/27/13, 4:45 PM

Frågor om kastration

Hej!

Jag har en Fransk vädurs kille på 5 månader som jag hade tänkt att kastrera om 2 veckor då han har börjat skvätta urin som inte luktar gott direkt, jag har honom frigående inomhus så det är mest därför.

Nu undrar jag om det är någon som vet om kastration kan hämma tillväxten när kaninen inte har vuxit klart?

Min kille är väldigt liten för sin ålder, han hade mycket problem med sjukdomar redan från starten bland annat med magen och har därför inte vuxit som han ska och jag tror verkligen inte att han vuxit klart då han ökar i vikt för varje vecka. Han väger 3 kg nu och är ca 5 månader. (Han är dock frisk nu).

Jag vill helst inte kastrera honom så här tidigt om det skulle påverka hans tillväxt.

Och en till fråga, hos vissa djur som kastreras så växer inte riktigt huvudet klart heller, om ni förstår vad jag menar, deras psyke når når aldrig vuxen ålder har jag hört, gäller detsamma för kaniner?

Hemskt tacksam för svar!

Annons:
Evelina!
12/27/13, 7:13 PM
#1

Ring en kaninkunnig veterinär, gärna den du tänkt kastrera hos, så får du nog ordning på dina funderingar :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Tumulatus
1/3/14, 2:54 PM
#2

#1 Tack för ditt svar, ja det är ju alltid det bästa men tänkte kolla om någon visste, har en tid hos vet på tisdag så jag ska fråga då :)

Upp till toppen
Annons: