Annons:
Etikettinnekanin
Läst 4270 ggr
Ninja
2014-01-04 17:00

Frågor om frigående

Hej!

Jag har lite funderingar om att ha en kanin frigående inomhus, haft kanin i mina yngre dagar men varit sugen bra länge på kanin igen. Har fallit pladask för fransk vädur, bor i lägenhet 2 rok med balkong som i sådana fall skulle kaninsäkras (den är redan kattsäkrad så jag ska isf se över om något mer behöver göras). Jag har sökt lite på forumet och läst artikeln som finns, men har som sagt lite funderingar.

Jag har alltså två innekatter redan, smådjursvana sedan de var kattungar eftersom jag haft råttor i nästan 14 år. Jag har inte råttor längre och är heller inte intresserad av burdjur. Eftersom vi när jag bodde hos min mamma hade kanin mer eller mindre frigående inne förr (vintertid & dagtid, buren öppen från tidig morgon till läggdags, hela huset till förfogande men de höll sig alltid till enbart kök & hall, gick på låda). Kaninerna var kompisar med både katterna och schäfern vi hade, tvättade varandra och myste ihop.
Har också en hund, 13 år gammal som även han är smådjursvan. 

Om ni tror detta kan fungera, så fortsätter jag;

Hur är det med gnagbehov, om det finns tillräckligt den FÅR gnaga på - kommer den låta bli annat? Möbler är en sak (visst inte kul, men är van djurägare och är inte helt blind för att det kan ske) men det värsta skulle vara att bli ersättningsskyldig för gnagda tapeter, lister eller liknande så småningom. 
Uppfostringssak, ok. Och antagligen svårt att förutse hur stor risken är.. men tänker lite ifall det är ungefär som med katter; finns tillräckligt med klösmöjligheter så låter de bli soffan, t ex. Och bara jag slipper ha grenar och halva träd ligga över hela golven. :P Tidigare kaniner har haft sina grenar i buren, och det har räckt. Så om jag kan ha sådant samlat på ett ställe vore det fantastiskt.

Grävbehov: har tänkt ta en innebur modell större - som kaninen inte kommer bli instängd i - utan tänker mer att den kan vara öppen och ha det som "grävställe" med lämpligt material. Kan detta fungera? Har inte direkt märkt något utpräglat grävbehov hos våra innekaniner tidigare, men ändå. Vet att det kan finnas.
När jag ska lämna hemmet stänger jag dörren till rummet bara - vill förtydliga att kaninen inte ska stängas in i någon bur i o m att syftet är helt och hållet att ha en frigående kanin som är med och umgås i vardagen, med selpromenader ute tills jag har möjlighet att ha en väl tilltagen bur utomhus att rasta i.

Om ni inte riktigt tror på kombinationen med djur eller att det är för "gnagkänsligt" som jag bor nu, så skjuter jag givetvis på alla planer tills jag bor lämpligare. Vill lufta mina funderingar bara!

Annons:
Sunes
2014-01-05 13:13
#1

Jag bor i en tvåa med två kaniner, hamster och hund. Går kanon! Katter har jag ingen erfarenhet av men om det är inne katter så tror inte jag det blir nå större problem :) om du dessutom väljer att ta en vuxen kanin så är ju den stor och kanske inte ses som ett "byte". Mina kaniner har jag i köket när jag inte är hemma. Har kisslåda lite här å där lght och en bur som alltid är öppen i vardagsrummet. Så jag tror helt klart att de kommer funka utmärkt :) Lycka till!

Kimji
2014-01-07 13:02
#2

Tyvärr är min erfarenhet att golvlister och tapeter är betydligt intressantare att gnaga på än möbler. Har dock aldrig behövt betala trots att jag lämnat två lägenheter med helt förstörda lister i köket samt diverse andra skador.

Men som du säger så beror det ju på kanin, ålder, osv. Och självklart hjälper det om man ger sysselsättning.

Oavsett skador skulle jag dock ändå säga att det är värt det =)

hanna12351
2014-01-12 15:20
#3

på 4h-gården jag arbetar på har vi franska vädurar varav en är väldigt kaxig så om t ex katterna kommer nära hoppar snarare han på dem än dem på honom. men där går det jättebra med kaninerna och katterna:)

Ninja
2014-01-27 19:04
#4

Tack för era kommentarer! Är bra sugen, vore mys med kanin igen. Hade en så fin relation med min dvv/rex-blandning när jag var yngre! Hon satt alltid med mig på kökssoffan och delade frukostmackan innan jag gick till skolan, hon älskade att ligga på rygg i knät medan jag kliade henne på kinderna.. då somnade hon av totalt. :) Det enda hon gnagde på var en tunn antennsladd som hängde i vägen.. bort med den, tyckte hon. Då har råttorna jag haft gnagt mer under åren. De andra kaninerna kan jag inte minnas gnagde på något alls. Men nojar ändå nu när jag bor i hyresrätt, läser om folk på en del ställen som får betala bara de sätter upp tavlor eller säkrar möbler i väggen och liknande..jag vet ju att det beror på hur krävande individen är i allmänhet, och hur mycket aktivering den får. Gnagbehovet finns ju alltid där, men vissa blir ju lättare understimulerade än andra. Så med min långa frånvaro från kaninlivet var jag nog mest lite nyfiken på hur vanligt förekommande det är. Kul att höra era erfarenheter. :)

Underbarn
2014-01-28 23:33
#5

Jag får snart hem min första frasse som ska vara frigående :) jag är också orolig över ganagandet men har aldrig haft det problemet förr faktiskt. Hade tänkt ha en öppen bur precis som du, där han får ha toalåda, mat och grenar. :) han ska gå i matrum+kök och vardagsrum när vi är hemma. Tror det ska gå bra! :)

Ninja
2014-01-29 06:49
#6

Åhh vad roligt! Den väntan är ju olidlig, haha.. :)

Annons:
Underbarn
2014-01-29 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag försöker att inte tänka på det så mkt så det går bra :D har en annan kanin sen förr, hund å häst :) här är min grabb iaf :)

Ninja
2014-01-30 08:11
#8

Jättesöt liten kille. Viltgul och allt, så fin färg.. :)

Caruba
2014-04-04 15:26
#9

Hej!

Kaniner är ordningssamma så när de biter av sladdar så brukar det vara för att sladdarna är i vägen där kaninen vill fram. Fäst sladdar efter väggen på ett bra sätt så kanske de får vara i fred 

Mitt tips mot gnag på vägghörn är att köpa en glasklar transparent vikt hård akryl att sätta över hörnet, det syns knappt, ett par cm bred på vardera sidan hörnet och sedan 40-50 cm hög så att inte kaninen når att bita ovanför.

Hälsningar Carina

Upp till toppen
Annons: