Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 1435 ggr
MonaLia
2014-01-21 10:33

Hur fungerar jättar vs småkaniner och hanar/hanar?

Hej jag har en fransk vädur (Emmett) som nyligen förlorade sina burgrannar och har då tänkt att skaffa en till kanin i sommar så att han har en kompis i närheten! Men jag har börjat fundera på om man kanske skulle kunna sätta dom ihop, i samma bur alltså. Han är nästan 2 år gammal och okastrerad, MEN han har aldrig, jag menar ALDRIG uppvisat några han-beteenden! Han har aldrig skvätt, märkt med hakan eller något sådant, inte ens mot våra två honor som vi hade innan, han bara var glad att nosa lite genom gallret på dom och tittade på dom när dom rullade runt eller krafsade på gallret mot honom, han var bara helt ko-lugn, och sen brukade han gå och lägga sej haha! Men vi hade då tänkt skaffa en hane i sommar, om jag då kastrerar den hanen skulle han gå ihop med min frasse? Och hur funkar småkaniner tillsammans med jättar, är det för riskfyllt om dom skulle bråka för Emmett är ju så stor och stark! Är bara lite nyfiken, har aldrig testat att sätta ihop hanar förut nämligen, och speciellt inte jättar och minis! Ps Om detta inte går får dom va burgrannar istället(: Tack och hej!

Annons:
Viccan92
2014-01-21 20:59
#1

Jag har haft en frasse och en hermelin ihop utan problem. Tills honan började bli brunstig och då fick jag sära på dem. Hanen började bli väldigt grinig på henne när hon skulle på honom hela tiden. Han var såklart kastrerad.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Underbarn
2014-01-21 21:31
#2

Haft hanar tillsammans som funkat bra ihop och jag har haft hanar som slagits mycket och en blev av med halva örat. Väldigt individuellt. Hade en okastrerad hane som funkade bra med min kastrerade hane men rykte ihop med mina andra hanar. Det är en risk men man kan prova. Stor yta är ju att rekommendera.

MonaLia
2014-01-22 12:03
#3

Ja jag kan ju börja med att släppa ihop dom i en stor hage ute, för det kommer ju va på sommaren så det passar ju! och sen får jag se hur det går, det är ju inte nödvändigt att dom bor ihop men tänkte att om dom kanske trivs ihop varför hålla dom isär(:

[Mi-rand-a]
2014-01-22 20:12
#4

Hade inte haft hanar ihop och inte en jätte + en liten just för att de är för riskabelt. 

Bara dumt att testa enligt mig.

MonaLia
2014-01-22 20:30
#5

Ja det var så jag har tänkt med! Ville bara fråga och se om någon hade några bra erfarenheter av det!(:

Men lutar nog mot att dom får bli grannar och sen kanske träffas i en hage då och då om dom gillar varann!

Zabbio
2014-01-22 22:00
#6

Jag har haft okastrerad Tysk Jättescheck med kastrerad Svensk Päls (ca 3.5kg). De var riktigt bra kompisar, men jätten skvätte och kissade överallt, och det kändes inte bra att de skulle bo i en dyngsur bur hela tiden även om jag städade och bytte allt underlag varje dag… annars låg de mest och kelade osv. Funkade bra ihop från första sekunden.

Jätten användes till avel också.

Vet även en del andra som har okastrerade avelshanar i grupp (inte i Sverige dock) och anser att det funkar aldeldes utmärkt så länge de tar ut hanen till en annan bur för att dejta honan.

Kastrerad hona kanske funkar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
MonaLia
2014-01-22 22:28
#7

Kastrerad hona kanske skulle funka, har jag inte ens tänkt på haha! Tur att jag har tid på mej att fundera till sommaren, så kan jag tänka ut ordentligt hur det ska bli!(:

Tack för alla bra svar förresten! iFokus och alla hjälpsamma människor som är medlemmar är så himla bra!

Upp till toppen
Annons: