Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 5183 ggr
MissChristensson
2014-02-04 14:24

Belgisk Jätte, behöver er hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Detta är mitt första inlägg här men just nu känner jag att jag behöver lite rådgivning.

Äger en Belgisk jätte / Hane, namn: Bruno. Han är idag närmre sju månader och otroligt pigg och glad. Bor inomhus, rumsren. Kissar och bajsar på sin låda. Äter ur skål och är med mig överallt.

Dock, så har de som inte fick hända, hänt. Med tanke på hans aktivitetsnivå så är han väldigt buse och han hoppar överallt där han helst inte ska. I förra veckan hoppade han ner från lite högre höjd på ganska halt underlag och skadade tassen, fick panik och sprang rakt in i en grind och slog i käken. Tog honom dagen efter till veterinären för att få han undersökt / allt var okej. Han blev bara sämre och sämre och jag upptäckte att han slutat bajsa. Trodde han drabbats av förstoppning så gav honom paraffinolja och ananasjuice men ingenting hände. Blev väldigt frustrerad. Ringde tillbaka till samma veterinär som undersökt honom och nu sa dem att dem inte kunde göra något åt saken, utan jag hänvisades till en annan vet. Ringde honom och han sa att jag skulle åka in med honom omedelbart för han lär inte klara natten.

Han svälte alltså.

Tog honom till fågelkliniken i Hjärup akut och där fick vi hjälp direkt. Dem gav honom mat i spruta, gav han närmre 200ml vätska rakt in i huden, läkemedel och smärtstillande. Där satt jag med honom i sex timmar. Hans liv var nära slut.

Dem röntgade då tassen och såg att den var bruten, lindade honom och jag fick med mig mat och smärtstillande hem.

Gav honom mat i spruta i ca 3 dagar sen totalvägrade han ta den och jag menar de… när en 5 kilos kanin blir pisst, då blir han pisst!! han äter nu precis som han ska, dricker och får sin smärtstillande. Pigg och glad.

Nu till mitt problem.
Hans tass, blev lindad en gång hos vet. och jag har lindat den 3 ggr men han vägrar (!!) ha den på sig. Han biter och sliter av de. Han vägrar vara stilla och vila. Han skuttar omkring och har sig och nu är tassen svullen. Kan påpeka att det är inte tassen i sig som är bruten utan det är två "tår" - pupla och nagel är hela och fina. Han är dock otroligt svullen och vet. vill att den ska vara lindad men det är ju fullständigt omöjligt att få till det så det blir på plats.

Jag är ny på djur, men känner min jätte så himla bra så märker direkt när något är fel. 

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Just nu får jag inte tag på vet. som behandlat honom och är rädd att dem blir lite arga på mig för att tassen inte är lindad. Men går det inte så går det inte så nu vill jag ha tips och råd.

Kommer tassen att läka tro, kommer svullnaden att gå ner som på oss när de läkt, och om de inte är lindat och råkar läka fel är de ett tvång att operera två tår då??  vill inte ha honom under kniven, punkt slut. han är allt värd så jag gör precis vad jag måste men nu behöver jag mest erfaren rådgivning.

Tack på förhand!

Mvh. MissChristensson & Bruno.

Annons:
RebeccaG
2014-02-04 14:32
#1

Tassen kommer läka, men det kommer att ta tid eftersom han konstant går på den? 

Jag skulle bett om en tratt så han inte kommer åt att ta av lindningen, samt inte låta honom springa lös i huset. Håll honom stilla så långt det går med burvila, så han får vila tassen.

Jag har en kanin som brutit en tå, hon klarar sig utmärkt även då den läkt fel och serlite lustig ut(hos förra ägaren)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

MissChristensson
2014-02-04 14:36
#2

Tack för svar

Han springer ju i köket som för visso inte är så stort. Vi hägnade in honom på en mindre yta 3 dagar från de vet. undersökt honom. Men han rev hela stället. Gick loss totalt för han älskar att röra på sig.

Hur fungerar det med burvila?

så du tror de kommer läka trots han inte har linda? för jag tror definitivt inte att han kommer klara av att ha tratt.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-04 14:37
#3

Testat att linda ett varv runt koppen också? Att du alltså lindar runt hela benet och sen drar bandaget ett varv eller två runt kroppen innan du lindar färdigt tassen. :) då brukar det sitta lite stadigare och vara svårare att få bort. Annars är det nog bara tratt så han inte kommer åt. Vill man att djur ska hålla sig stilla och lugna så är bur nog det ända alternativet. :)

slarvigt
2014-02-04 14:38
#4

Oj, stackars!! Min dvärgvädur bröt ena framtassen (ena tån) för ett tag sedan och då åkte vi också till Fågelkliniken. Där sa de att det är väldigt svårt att få bandaget att sitta kvar, men att jag skulle försöka. De sa också att han skulle ha burvila under tiden. Och att jag skulle ringa direkt om bandaget åkte av eller om det svullnade. Skriver det här för vet inte vilken info du fått/kommit ihåg. Antar att det är värre för en jätte också som lägger mer tyngd på tassen :/ Jag skulle fortsätta ringa vet och försöka se till att Bruno rör sig så lite som möjligt. Hoppas att det går bra för er! Jag har en tråd på Sällskapskaniner i fokus dör jag skrivit om när Skorpan bröt tassen, den heter nog "bruten framtass" typ. Där står också lite om vad vet sa och hur det gick för oss osv.

MissChristensson
2014-02-04 14:48
#5

Tack för alla bra svar.

#4 :Fågelkliniken sa även till oss att jag skulle ringa dem om de åkte av. Men inte vad som skulle ske liksom. Jag har 7 mil att köra dit, bra vård kostar. så är det. dock får jag inte tag på dem just nu. har ringt nu hela em och ingen svarar. så avvaktar.

men burvila, är de hela tiden eller några timmar om dagen? har enbart en stor fin transportbur till honom, ska jag stänga in han i den? de  låter hemskt i mina öron men är det det som krävs så självklart. jag vill inte han ska bli mer svullen än vad han redan är.

tack än en gång för att ni hjälper mig!

slarvigt
2014-02-04 14:56
#6

#5 Jag hade en innebur till min kanin som han fick vara i, då blev han stilla i alla fall. En transportbur låter ju inte alls kul, men du vill ju inte att han ska röra sig alls knappt å andra sidan… Däremot kanske han inte kan se ut i den så bra heller? Du kanske kan kolla husdjurssidor på Facebook om någon skänker bort eller kan låna ut en innebur att ha så länge? Det är nog tyvärr viktigt att han håller sig stilla.

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-04 16:12
#7

Jag hade satsat på burvila hela tiden så det får en chans att läka ordentligt! :) Det är viktigt att han är lugn och håller sig stilla så allt kan läka som det ska. När min jätte var sjuk så hade jag honom i en hundbur, den XXL som är ungefär lika stor som en 120gallerbur till kaniner och sen släppte jag ut honom i en timme varje dag så han fick röra på sig lite men höll stenkoll på honom så han inte gjorde några tokryck. :)

MissChristensson
2014-02-04 16:27
#8

TACK!!

jag ska berätta att jag precis varit hos veterinären som avvisade mig och fick en ordentlig lindning utav tassen helt gratis. grattis till mig tänkte jag, visste inte han kunde vara generös.

jag ska köra ner till djuraffären och se vad dem har för burar, jag kan även stänga av en del i köket men saken är ju den att han vände upp och ner på matskålar, kissade och bajsade överallt, grävde ut allt hö och pellets på golvet sist jag hade han instängd så kanske "bättre lycka nästa gång" - liksom. inte direkt någon lugn och harmonisk kanin jag har. Så, nog bättre med en xxl bur såfall. han är ju så väldigt van vid stora ytor så han kommer garanteras gå bananas.

han äter zantac och prepsulsid för smärtorna han har, vet ej om han har ont mer men sista mediceringsdag är imorgon. men, om han fortf har ont - tänk om han än en gång slutar äta då?

Just nu sitter han och äter lite salladsblad och alfalfa hö (YES!). Han äter!

såhär ser lillkillen ut just nu

MissChristensson
2014-02-04 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

bilden **

slarvigt
2014-02-04 19:51
#10

#8 Hm, jag trodde aldrig att min kanin skulle godta burvila heller, men han blev nästan helt stillasittande med en gång. Deprimerad, chockad, hade ont… jag vet inte… Det var jobbigt att se i alla fall, även om det ju var bäst så också. Vad fin han är, hoppas att allt går bra för er!

MissChristensson
2014-02-05 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Köpte en bur till honom imorse. Stor och fin. Han verkar acceptera läget ändå. Inga utbrott än iallafall. Han kan röra sig men inte skutta. Men hur länge tror ni och tycker ni att bandaget ska sitta på? Två veckor är lång tid instängd tycker jag men är det de som krävs så självklart plågar jag honom då… :( märker att han kräver mer uppmärksamhet nu instängd. Vill gärna pussas och gosa massor. Han är fin nu ja, när han återfått sina 3 kilo och ser kry ut igen. Förut såg han väldigt sjuk ut. Nästan misskött. Vilket gjorde oroligt ont i mig.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-05 23:06
#12

Vad bra att han tar det helt ok ändå. :) hur länge har veterinären sagt att det ska sitta kvar? Jag hade lyssnat på veterinärens rekommendationer. Du kan nog släppa ut honom 1-2timmar per dag så han får röra på sig eftersom även om stillasittande är bra för läkningen så påverkar det ju resten av kroppen negativt när det är en längre period. Sålänge du ser till att han inte hoppar ner från soffa eller sådana saker så tror jag inte en timmes motion gör så mycket skada utan det är nog bara bra för honom. Du får inte tänka att du plågar honom, för det gör du inte. Detta är för hans bästa och för att han ska få bästa möjliga chans att läka i lugn och ro. :) jag tror inte han far så illa av det sålänge han får mycket uppmärksamhet och kärlek, det är nog mer att han inte är van vid att behöva sitta i bur. Men det är ju bara en kort period. :)

slarvigt
2014-02-06 09:19
#13

Till mig sa veterinärerna att han skulle sitta så stilla som möjligt den första tiden. Det är nog bäst om du ringer och rådfrågar Fågelkliniken om de här sakerna :)

Annons:
enbartmalin
2014-02-07 00:09
#14

Ring Fågelkliniken, jag lovar att dom har svar på dina problem. :)

(Riktigt bra klinik, bra priser och personal som är mån om både patienser och ägare)

Hälsningar Malin

MissChristensson
2014-02-07 10:33
#15

#14 ja ringde dem igår, dem ville jag skulle komma in igen nästa vecka och ta av bandage samt röntga men tycker de känns tidigt då han inte varit lindad och i burvila mer än 7 dagar då. 10-14 dagar känns mer okej, så kanske får vänta lite till.

Nu är han väldigt uttråkad, han äter hela tiden så jag har han ute två timmar om dagen för att han inte ska bli "tjockis" . han har nämligen ätit upp sig en hel del och börjar bli lite rund. haha, rätt sött men vill inte han ska bli lat och eftersom han fortf är ung ska han ju ha en hel del mat.

får än en gång se vad dem säger.

tack för all er hjälp.

kram

MissChristensson
2014-02-08 21:29
#16

Ska med honom till vet i veckan som kommer nu men tycker han blivit otroligt lat. Må säg att han äter rätt mycket nu när han är instängd men den timmen jag släpper ut han så myser han helst. Han sover mer än innan, vilar och ligger till rätta (helt utsträckt) så inga tecken på oro eller smärta. Då sitter han helst ihopkurad. Men han lägger sig bekvämt var han än är. Något jag bör ta upp med vet kanske? Eller är de normalt att dem blir lite tråkiga och slöa under burvila?

slarvigt
2014-02-09 09:33
#17

Min kanin blev det, sedan blev han pigg och glad när han fick komma ut igen. Nämn det ändå om du vill tycker jag dock. :)

MissChristensson
2014-02-11 14:23
#18

haha, ja precis han går lös den timmen han är ute på kvällen. springer omkring mig, pussas och har sig överallt och är oftast kring mina ben - snorrädd att trampa på honom. han är tokig. men i buren uppskattar han mest vila, vilket jag tror är kanon! för då fungerar ju burvilan. dock blir han ju tjock, och har nog lagt på sig ett antal kilo :$ haha, men han använder tassen fullt ut nu. och vet vill fortf kontrollera och röntga men jag sa att jag avvaktar gärna lite, för han blir bara bättre och bättre. det är mycket pengar den här typen av vård kostar, absolut värt men två röntgen är lite onödigt just nu, anser jag för han är fullt normal.

[Allexx77]
2014-02-28 16:34
#19

Stackare! Hoppas han blir bättre! Men vart ligger fågel kliniken?

slarvigt
2014-02-28 16:38
#20

#19 I Hjärup :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: