Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 936 ggr
MonaLia
2014-02-13 21:07

Klet vid ögonen vad ska man göra?

Hej tänkte bara höra lite med er om det här med franska vädurar som har massa rinn från ögonen..

Min Emmett har det nu när det är kallt, han brukar inte ha det så mycket annars, han får klet som stelnar runt ögonen, han har också någon hinna i ögat som liksom ofta ligger en liten bit in över ögat och ser lite rosa-aktig ut ibland.. är det normalt? 

Har läst om att frassar kan behöva skölja tårkanalerna, men vad händer om man inte gör det utan om jag bara rengör och tar bort allt kladd själv ibland? Kommer han få ont eller problem senare i vår av det då?

Vill helst inte gå till vet. med honom för han blir LIVRÄDD, senaste gången trodde jag han skulle dö av en hjärtattack, helt seriöst😕

Uppskattar svar och tips, tack!🙂

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-16 01:05
#1

Går dom med tilltäppta tårkanaler så kommer ju ögat fortsätta att rinna och vara irriterat, kan ju även vara så att han har en infektion eller liknande och att det är därför det rinner så det bästa är ju egentligen att gå till veterinären. :) Annars är det bara att badda varje dag med lite ljummet vatten på en bomullstuss. Eller koksalt. :) Hinnan du ser är mycket möjligt att det är blinkhinnan och då är det helt normalt. :) Men mitt tips är att har han problem med ögonen så bör man uppsöka en veterinär. Jag brukar tänka att hellre att dom är stressade ett tag än att dom går runt och har ont eller obehag. Är han för stressad så kan du ju säga det när du bokar tiden och be om lugnande till honom. :)

MonaLia
2014-02-16 12:36
#2

Ja blinkhinnan måste det ju vara såklart!

Ska nog rådfråga veterinär och fråga om lugnande! Tack för tipsen(:

Upp till toppen
Annons: