Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 1103 ggr
Arle
4/1/14, 10:55 AM

Funderingar kring BJ

Hej!

Jag går för tillfället i 'skaffa belgisk jätte' tankar och tänkte rådfråga lite med er som kanske besitter mer kunskap än mig. Jag bor i en trea på ca.80kvm med en don sphynx.

1. Går det att ha en BJ fritt i en lägenhet?

2. Kan man ha en hundbur som "hus" där kaninen kan få lite privacy?

3. Funkar BJ med katter?

4. Lär de sig lätt att gå på låda?

5. Något annat viktigt man bör tänka på?

Annons:
Fridaaaa
4/1/14, 11:03 AM
#1

1. Ja det går det. Man får anpassa allting till kaninen med sladdar, växter mm, så den inte kan bita/gnaga på sån den inte ska och så. Sedan inte hala golv.

2. Finns olika slags hundburar, så beror på vilken du menar? Och storlek?

3. Om kaninen fungerar med katter eller inte, beror på kaninen och katterna. Men lämna aldrig utan uppsikt.

4. Ja kan de göra

5. Inte köpa en som är under 10-12 veckors ålder (helst minst 12 veckors ålder), lagen säger 6 veckors ålder men är på tok för tidigt.
Inga gnagarblandningar, ingen saltsten och ingen mineralsten.
Fri tillgång till bra hö.
En jättekanin äter en hel del.
Köp av bra uppfödare

Är det jag kommer på nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arle
4/1/14, 9:19 PM
#2

Åh tack så jätte mycket för ett bra svar!

Med hundbur tänkte jag självklart på en väldigt stor, ingen liten transport bur! Tänkte om det kanske är jobbigt för en så stor kanin att behöva hoppa in i en vanlig kaninbur, de brukar ju ha rätt höga kanter.

Har alltid gillat belgiska jättar, men har aldrig riktigt "vågat" p.g.a. storleken. Har bara haft vädur och belgisk hare tidigare ^^

Fridaaaa
4/2/14, 9:23 AM
#3

#2 Nja jag tycker inte att vanliga inneburar brukar ha så hög kant, tvärtom 🙂 Men inte hittat någon innebur som är laglig för jättekanin, så ska den låsas i bur så måste buren vara godkänd.
Men ja skulle nog fungera, beroende på modell 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wildfires]
4/7/14, 5:33 PM
#4

1. Går det att ha en BJ fritt i en lägenhet?
- Självklart! 

2. Kan man ha en hundbur som "hus" där kaninen kan få lite privacy?
- Helst ska ju en kanin ha ett hus där den kan gömma sig i ja, men då skulle jag inte rekommendera att ha en hundbur av galler eftersom de lätt kan fastna med baktassarna i kanten när de ska hoppa in och ut. Därför föredrar jag trähus men stora transportburar av plast är också okej.

3. Funkar BJ med katter?
- Eftersom Belgisk jätte är så stora brukar inte katter vara så glada i att försöka äta upp dem. Skulle nog isåfall se till att katten har någonstans att fly (t.ex ett katträd) ifall kaninen skulle bli lite sur. Men köper du en unge får du nog hålla extra koll i början så att katten inte gör något. 

4. Lär de sig lätt att gå på låda?
- Ja faktiskt. Jag brukar säga att de brukar lära sig inom 1 vecka att göra sina behov där. Men allt hamnar inte i lådan utan man får helt enkelt räkna med lite pluttar på golvet och att det kanske händer någon olycka i sängen/soffan. (då är det bra att ha två lager med fleece filt när man t.ex myser i soffan.) Låter man även kaninen vara i flera olika rum så skulle jag även rekommendera att ha två toa-lådor utspridda.

5. Något annat viktigt man bör tänka på?
- Eftersom en Belgisk jätte är ganska tunga bör man fundera lite på hur man ska skydda tassarna mot det hårda golvet. Då är det bra att ha två eller fler sovplatser i två olika rum. Även att ha en hel del med mattor dels för att det inte ska vara för hårt för dem att springa runt och även för att särskilt ungar brukar tycka golv kan vara läskiga och hala att gå på. Om kaninen hela tiden är på hårt golv kan de få trycksår på fötterna vilket inte är särskilt bra.
Köp en unge som lämnat mamman tidigast vid 10 veckor.
Använd också gärna toalätt eller någon slags katt-pellets i toalådan. Använder du spån har du snart spån i hela lägenheten.

Upp till toppen
Annons: