Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 4368 ggr
Egycsaj15
2014-04-30 13:18

Begränsa tillgång till grönsaker?

Hon kan äta upp en hel kål och tomat om jag låter henne göra de:) hon får dock inget pellets:) hon är 3 månader drygt. Ska ja låta henne äta hur mycket hon vill eller ska jag begränsa det? Hon har självklart tillgång till hö hela tiden:) kan hon äta ihjäl sig på grönsaker?:p

Annons:
*~HamsterHamster~*
2014-04-30 13:25
#1

kaniner äter nästan hela tiden, Ge inte för mycket kål och tomat, ge hellre gräs, örter, blad, löv och bladartiga grönsaker som till exempel spenat. 

Gräs och maskrosblad och hela alltet man hittar ut(nästan hela) kan du låta henna ha tillgång till hela tiden :) Det är natruligt ;)

Kaniner kan inte äta ihjäl sig på något eftersom tarmen arbetar i takt med hur de äter. Det är farligare om de under en längre period inte får något alls. 

Om en kanin dock inte är van vid grönsaker och annat kan det leda till bland annat trumsjuka och kolikartige effekter.

Fast hon är nog van enligt de du berättar :)

DEt är också bra om man inte matar med pellets, de är onaturliga sväller i magen och vissa kaniner brukar tugga på dem på fel sätt så att de får en felbelastning som kan leda till inflammationer, absesser och om den är väldigt utvecklad till döden. Jag skulle inte mata med pellets dock kommer troligen dom flesta rekommendera det :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Egycsaj15
2014-04-30 13:35
#2

Kål verkar vara absolut favoriten här:) sallad är poppis med:)) men bra och veta att hon inte kan äta ihjäl sigXD

*~HamsterHamster~*
2014-04-30 13:40
#3

Broccoli,  kan hon gärna få varje dag och fänkål också de är väldigt skonsamma sorter. Det är ju skillnad från kål till kål, Till exempel Vitkål och rödkål ska du helst bara ge en till tre gånger i veckan :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Egycsaj15
2014-04-30 13:54
#4

Just vitkål älskar hon:/ känns taskigt o dra in på de men försöker variera. Att hon tex får mindre vitkål men får isbergsallad och tomater o morrötter med:)

*~HamsterHamster~*
2014-04-30 14:06
#5

Tomater också helst 1-2 gr i veckan, det gröna är giftigt för kaniner

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Wildfires]
2014-04-30 23:41
#6

Vet en uppfödare som sålde två jätte kaniner till sällskap. Kaninerna fick ingen pellets i det nya hemmet, endast hö och grönsaker. Pga av någon anledning var de tvunga att lämna tillbaka kaniner ett antal månader senare och kaninerna var helt bort tinade eftersom inget pellets hade givits. Så tror det är viktigt att på jättar ge dem pellets, iallafall under kaninens första levnadsår.

Annons:
Egycsaj15
2014-05-01 00:31
#7

Läs de första kommentaren.låter inte så underbart med pellets:)

[Wildfires]
2014-05-01 01:01
#8

#7 
Undrar då hur alla mina kaniner överlevt, de mår super och har fina tänder, trots att de får 1-3dl pellets om dagen. Som sagt utan pellets kan de lätt få dåligt hull och gå ner i vikt. Tänkte sänka pellets givan på en av mina hanar förut och då gick han drastiskt ner i vikt och hull. Mådde inte alls bra av att få så lite pellets. Höjt nu igen och han är som tur återställd.

Är det Fransk vädur, TJS eller Belgisk jätte du har? Jag tror det är så att jätte kaniner är känsligare än mindre kaniner och speciellt Belgisk jätte eftersom de växer väldigt långsamt.

*~HamsterHamster~*
2014-05-01 12:00
#9

#8 det stämmer tyvärr inte :)  De flesta vet bara inte hur det ska gå till när man matar med grönsaker blad osv. Det är klart att kaniner som inte är vana vid att få lite pellets inte mår bra utav det. Men då Den lilla jätten är van vid grönsaker kan det faktiskt bli problem. 

Kaniner som har varit vana vid pellets hela tiden kan "behöva" dessa om man inte omvandlar deras mat tillgångar på rätt sätt.

Kaniner som matas med pellets brukar inte äta så mycket och naturligt som kaniner som inte får pellets då de sväller i magen.

Pellets gör faktiskt ingen skillnad i hur kaniner växer om man ger rätt foder. Dvs vitaminer som ges tillsammans med grönsaker automatiskt måste tillsättas i pellets. 

I naturen äter kaninen det den behöver här är de beroende utav att vi människor ger den det den behöver och då tycker jag att man borde göra det så naturligt som möjligt. I naturen växer nämligen inte pellets på marken och hö växer inte heller så att det automatiskt är starkt.

Jättar kan man inte jämföra med vår dvärgar och normalstora riktigt. Det är faktiskt ganska komplicerad om man vill ge en jätte en "naturlig" foderplan.

Jag kan väldigt görna ställa upp en sådan för jättar :).

Ad libitum till exempel innebär nästan bara fördelar.  kaninen får välja efter det den vill ha och behöver vitaminer, fiberhalt osv.

I tyskland trodde man att jättar behöver pellets och det blev därför insatt på listan på dde raser som avlats fram plågsamt eller vad man ska säga.

Ad libitum(kaninen får äta det den väljer mellan 24 timmar om dygnet). Eftersom jag tycker att den är väldigt onaturligt med pellets rekommenderar jag ad libitum matningenför jättar som jag kommer förklara nu.

Ad libitum: Kaninen har tillgång till färskfoder 24 timmar om dagen(höj det långsamt om kaninen inte är van vid det) Det viktigaste är det som växer ute. 

(Maskrosor, brännässlor, våtarv, groblad, kvistar, löv, blad, grässorter osv.)

Kvistar: (minst en ganska stor kvist om dagen som den inte kan ta av barken helt på en dag). Äpple, björk(inte så ofta), päron, Gnagarpinnar, lönn, bok(inte så ofta), al, hasselnöt, vinbärsbuske, körsbär(inte så ofta), Pilträd(väldigt sällan). Glöm inte variera och inte mata det jag skrev  inte så ofta och väldigt sällan mer än en till två gånger i veckan.

Det som växer ute(markväxter): Stor mängd gräs, maskrosor, våtarv, alla sorters groblad, brännässlor(gärna ganska ofta väldigt nyttigt), Nästan allt du hittar, dock mata ej blommor om du inte precis vet att de tål det som tillexempel smörblomma(som de inte tål).

Grönsaker: Kålsorter(variera mycket), gurka, sallader, spenat och mycket annat dock inte i stora mängder.

Rotväxter: Kålrot, rödbeta, morot. (nästan allt mata dock inte potatis för mycket stärkelse.) Av rotfrukter kan du gärna göra iordning en liten skål om dagen.

Örter: Basilika(inte så ofta), persilja, dill, meliss, mint.

Kompletterande för jättar är sädessorter, nötter: Sesam, solrosfrön(hög fetthalt och skalet har hög fiberhalt gärna en matsked om dagen), linfrön(hög fetthalt), pumpakärnor, hasselnöt, hirs, quinoa. (hirs kan du ge en kolv varannan dag.)

Ge gärna en matsked havregryn om dagen.

Mer kompletterande med protein. valsade ärtor, trokade grönsaker och frukter, johannisbröd.

Hur du kompletterar ditt hö och låter det bli starkt: Torkade, blomblad(kan man köpa). torkade örter samt torkade markväxter(står ovan kan du torka själva).

två tredjedelar bör utgöras av markväxter. Resten kan du dela in med grönsaker, frön, torkade saker.

Alltid tillgång till starkt hö :)

Det kan bli väldigt jobbigt dock är detta det bästa man kan göra för jättar.

Lite mindre jobbigt är att ge tre portioner om dagen och av varje portion ska det finnsa lite kvar när nästa portion kommer då är det perfekt. Jag ger två portioner om dagen och det finns lite kvar av morgonens portion när jag ger kvällen portion dock får mina dvärgar inte det som jättar behöver. dvs. jag matar inte med säd, nötter, torkade saker förutom i höet.(går i skolan)

Är man lat och vill inte ge sin kanin ett så naturligt liv som möjligt kan man mata med pellets(det där var inte elakt menat till alla som matar med pellets).

Men det är viktigt att din jätte har tillgång till det hela tiden :) Gör portionerna succesivt större och sedan ser du hur mycket din lilla jätte äter.

Så om du har mer frågor är det bara att fråga på :)

DET KAN A BLIVIT MYCKET STAVFEL OCH JAG KAN HA GLÖMT SAKER ;)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Tumulatus
2014-05-05 10:18
#10

#9 Tack till dig för ett bra inlägg! Äntligen någon mer som inte förespråkar pellets! 

Håller med dig på alla frågor förutom vissa, du skriver att man kan ge kål, rotfrukter, olika frön och havregryn. 

Kål och rotfrukter är väldigt gasbildande. Jag ger endast blasten från dessa två grupper av ett enkelt skäl; vad kommer kaninen åt mest i naturen? Blasten. 

Likadant med frön och havregryn, det är inte en del av deras naturliga föda. Frön innehåller dessutom mycket fett som kaniner inte ens behöver och havregryn innehåller extremt mycket kolhydrater som en kanin inte heller behöver. 

Du får hemskt gärna motbevisa mig om jag har fel, det är så man lär sig :)

Jag tror att idag är det sånt extremt fokus på att få en "snygg" kanin så fort som möjligt med bra hull och mycket muskler. självklart ska dom inte vara underviktiga men många kaniner man ser har en del att ta av så att säga. Synen på en normalviktig kanin är lite skev idag då man gärna vill ha dom runda och gosedjurs-aktiga.

*~HamsterHamster~*
2014-05-05 17:48
#11

#10 klart du har rätt med det du skriver :) nästan allt iallafall. Kål är gasbildande dock hjälper fänkål faktiskt mot gasbildning, därför ger jag också fänkål te när nån kanin har problem :) när man vänjer en kanin vid kål som nu vitkål är det ganska bra vinterföda i små mängder då de stärker immunsystemet :-) jag har aldrig märkt att rotfrukter värkar gasbildande (kan ju vara så men har aldrig hört det ) nu gäller det återigen framförallt för jättarna då rotfrukter innehåller mycket stärkelse=socker=energi som är viktig för jättar :) med frön osv ger jag dig helt rätt när det gäller dvärgar och normalstora, ingen frisk kanin skulle behöva det på något vis. Tyvärr är de ganska viktiga för jättar då de har väldigt svårt med näringsomsättningen och då kan det vara viktigt med extra, fett,protein och kolhydrater för att jätten inte ska falla ihop :) jag är sjukt glad att jag inte är den enda som hällre matar naturligt, kände mig alltid så ensam här xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Egycsaj15
2014-05-05 17:52
#12

Jag ger absolut inget pellets.provade med råttpellets o de kissade hon på så hon ville verkligen inte ha detXD tyckte de va ganska roligt.grjode däremot en gröt till henne som hon gillade verkligen men kanske inte så hälsosamt. Mannagryn musli med fruktbitar i liiite torkad frukt o pumpa frö och solrosfrö ihopkokt med vatten. Mummssss va hon gillar de men som sagt kanske inte de hälsosammaste hon kan få. Du har kanske tips p hur jag får henne rumsren? Och hon borde väl kunna bo ute på balkongen nu när de e lite varmare ute?:) mottager gärna tips från er:)

Tumulatus
2014-05-07 09:23
#13

#10 Vad bra med fänkåls te, ska jag prova nästa gång det blir problem här hemma!

Okej men då förstår jag lite mer, men vet du varför just jättar har problem med näringsomsättningen? Och varför? 

Jag vet ju att dom är känsligare i sig än mindre raser och blir lättare sjuka men just näringsupptaget har jag inte hört så mycket om.

Just nu har jag problem med att hitta ett bra hö, jag hade ett grymt bra får-hö men det tog slut så nu köpte jag ett löspressat ekologiskt hö hos en bonde men det är mycket finare strån och inte alls lika grovt. Herrn här hemma protesterade direkt genom att riva ut allt och kissa på det ;D

Annons:
Tumulatus
2014-05-07 09:25
#14

#11

Cindy S
2014-10-03 12:09
#15

Hur mycket grönsaker per dag till min frasse som födes i april? Jag ger henne ca 1 morot eller något i motsvarande storek per dag.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

*~HamsterHamster~*
2014-10-03 18:40
#16

15# beror på, vad får den annars? en rätt så liten morot om dagen är okej, grönskaker kan ha samma storlek men innehålla helt andra ämnen så det är olika. Egentligen kann den få så mycket grönsaker du vill beror på vika och om din frasse är van vid det. fast det är den ju inte just nu.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cindy S
2014-10-04 02:21
#17

#16 Hö, 2 nävar pellets(men förra ägaren hade förmodligen större nävar, så jag ska mäta). Grönsaker fick hon inte mycket av förut så jag ska åtminstone inte öka.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cochon
2014-11-12 15:24
#18

Tackar för en bra tråd, här lär man sig massor! :-) #9 Har du några bra länkar till detta? Har själv tankar på att vänja mina kaniner vid en naturlig foderstat och skulle vilja läsa på ordentligt först. Men tackar för inlägget, super intressant! :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

*~HamsterHamster~*
2014-11-12 17:17
#19

#18 I sverige har jag inte hittat mycket om det, det är mycket pellets och hö här som jag märkt. Jag kan ge dig länkar men då får du lära dig tyska xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cochon
2014-11-12 20:47
#20

#19 Haha, okej då, tror inte jag vill ha dina länkar ändå…. ;-) ;-) Men är det okej om jag kontaktar dig om man undrar något? Vill gärna sätta mig in i hur allt funkar men har inte tid just denna månaden.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
*~HamsterHamster~*
2014-11-12 22:18
#21

#20 det är helt okej om du kontaktar mig, jag hjälper gärna :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Upp till toppen
Annons: