Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 2751 ggr
ToraBella
5/23/14, 2:58 PM

Ekologiskt foder till kanin?

Undrar om någon har något tips på ekologiskt foder till kanin? Surfar runt lite och hittade på zooplus ett Meister Lampe komplement vitalmix, som ska vara ett kalorifattigt fodertillskott. Meister Lampe (Som är det enda märket jag hittat som odlar ekologiskt?) har också Bioflakes som är 100% biologiska ängsgrödor och utan konstgjorda tillsatser och med rena naturprodukter. Eftersom jag ska nu skaffa min allra första kanin, vet jag inte riktigt hur jag ska tänka. Men, jag är nogrann med ekologisk mat till mig själv, jag vet att min kropp mår bättre av det och det gör vår natur också, därför vill jag ge samma förutsättningar till min kanin… Kan jag köpa Hö och sedan ge min lilla pälsboll en blandning av vitalmix och bioflakes? Eller ska jag ge honom pellets (som jag inte hittar några ekologiska producenter på?) och vitalmixen och bioflakes fungerar som "lördags godis?".. Hur mycket ska jag ge? Ska skålen alltid vara full? Jag håller på att bli lite smått galen här på hur jag ska tänka ^^,

Annons:
*~HamsterHamster~*
5/23/14, 3:04 PM
#1

Den innehåller för mycket energi därför borde den faktiskt bara ges som godis(haha oj tänkte först nu på att du nog vill skaffa jätte xD) :) Dessutom står det vid den tyska beskrivningen att detta foder bara borde ges som liten tillsats :)

Om du dock får jätte kan du gärna tillsätta mer av detta fodret :) mycket bra :D

Bor du så att du kan plocka något åt din kanin? Skulle också tippsa om att kaniner är flockdjur och mår som allra best med partner :)

Och så tippsar jag om att inte ge pellets :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ToraBella
5/23/14, 3:14 PM
#2

#1.. så okej, jag ska bara ge bioflakes och vitalmix någon gång då och då? Finns där några riktlinjer på hur ofta man ska ge kaninen detta isåfall? :) Jag har tänkt mig en fransk vädur och hoppas på att allt går vägen med den hanen som jag bokat nu :) Jag bor i en storstad så jag tror kanske inte det bästa är att plocka ute? Har ju iofs mycket parker här i Malmö, men det är ju ändå mycket bilar och avgaser här… Vad ska jag plocka och ge honom ifall jag tar mig ut till skogen med bilen någon dag isåfall? :) Vilket foder skulle du rekommendera till mig att köpa ? :)

*~HamsterHamster~*
5/23/14, 3:26 PM
#3

Ekologiska grönsaker, gärna morötter som ger väldigt mycket energi. Annars så de flesta ekologiska grönsaker som sallader, rotfrukter, kål och en massa markväxter som till exempel spenat. sedan gärna örter so basilika, persila osv. Fråga på ica och de har lite äldre saker som de skulle kunna skänka till dig. du kan då klippa, skära bort allt som är dåligt och mata kaninen med det. Det är billigt och bra mat det är för det mesta bara utseendet av sånt som skrämmer människorna av att köpa sånt och gör så att det måste tas bort ur det som ställs fram i affärerna. 

Av det fodret Meister Lampe kan du ge 2 matskedar varje dag då jättar är dåliga fodervärdar och behöver mycket mer än dvärgarna. Meister lampe är faktiskt super så jag skulle absolut rekommendera det dock inte gnagardrömmen i den finns spannmål alla andra sorter av meister lampe fodret är bra.

Vad menar du med bioflakes? och vad är vitalmix? har du länk så går det lättare att säga.

I storstad är det ju inte så bra att gå ut och plocka x).

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ToraBella
5/23/14, 3:49 PM
#4

Tack!! Jätte bra!! :) Jag skrev detta iFokus inlägget på sajten "kanin ifokus" också. Att en vetrinär hade skrivit och sagt i princip att de bästa du kan ge din kanin är bra hö och en variation av bladgrönt. Jag funderar på att testa det, och kanske köpa någon form av Meister Lampe som ett litet extra komplement då. Vad tror du om det ? Klicka in på denna länken: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder Det är här jag varit inne och tittat på foder sorterna. Dom är med där båda två som jag pratade om :)

*~HamsterHamster~*
5/23/14, 4:02 PM
#5

Hon har rätt men det hon sa gäller normalstora och dvärgkaniner, Jättar behöver extra energi :) Bladgrönt är det bästa för kanin och det blir lätt med ica taktiken xD

hittar inte flingorna xD

Vitalmixen går mycket bra :)

HUr många svar har du fått på kanin iFokus? de brukar vara så himlans övertygade av Cuni complete så jag orkar inte skriva där längre xD Men blad och markväxter är det absolut bästa för en kanin. sedan lite grenar och extra för Jätten så blir det mer än super! Naturligt och bra :) Så som kaninen vill ha det :D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ToraBella
5/23/14, 4:09 PM
#6

#5 Flingorna = http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/meister_lampe_eko/278991 Så då tänker jag, Ekologiskt Hö, Dessa Bioflakesen som ett komplement och färskt bladgrönt varje dag, så får han en varierad och så naturlig kost som möjligt. Samt lite extra energi ifrån bioflakesen då? :) Vad skönt att ha löst detta. Tack för din hjälp!! Min hjärna höll på att sprängas haha ;P Nej då, jag har fått mycket bra svar där :). Det verkar enigt om att inte ge pellets iallafall, sen gör alla väldigt olika. Där är en uppfödare som föder upp gotlandskaniner som i princip enbart ger grönsaker och hö poch hon tycker det fungerar strålande! Det som är skönt är att vi alla håller med om att det ska vara så naturligt som möjligt. Men som jag skrev på den andra ifokusen är också att många köper nog enbart kaninfoder, för att det är lätt att göra. Man tänker nog inte ritigt på vad en kanin naturligt äter egentligen.

Annons:
*~HamsterHamster~*
5/23/14, 4:16 PM
#7

gissar på att du fick svar av tlover som är en som har lyssnat på mig xD Yes det är lätt med kaninfoder det är många som tänker så :)

Så bra, en till som matar naturligt :) Superduper :)

Perfekt foderstat kan jag bara rekommendera :) Bra att dom jag skrev med i de andra trådarna inte gav dig svar haha xD

Så avklarat Det börjar bli mycket bättre med hur folk matar sina kaniner. Ska nu skriva en artikel över naturlig kost av kaniner den kommer troligtvis på sönda och den kommer utsällas på barf iFokus du kan gärna kika in :) Hoppas jag övertygar lite mer om en naturlig kost :D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ToraBella
5/23/14, 4:26 PM
#8

Vad kul att fler och fler börjar mata naturligt :) Säg gärna ifrån när du lagt upp det så ska jag gå in och läsa det, alltid spännande med mer kunskap ^^ Men du kanske vet också om torkade görnsaker? Jag har sett att man kan köpa torkade majskolvar och torkade äpplen o.s.v. Oftast är dessa fraktade en ganska bra bit.. Gärna ifrån Tyskland har jag sett… Är det bästa att torka själv och hur ska jag göra isåfall? Eller är det bra att ge sin kanin dessa torkade grönsaker som man köper färdigt? Tack för dina svar och din vägledning!!

*~HamsterHamster~*
5/23/14, 4:33 PM
#9

Torkade maskolvar skulle jag inte ge de innehåller alldeles för mycket stärkelse, jag skulle om jag ger majs bara ge ett till fem korn varannan dag :)

Jag torkar själv, delvis också för att göra mitt hö starkare. (torkar inte hea höet utan bara vilda örter som jag tillsätter)

Jag skulle torka själv. Gärna frukter,grönsaker i tunna skivor i ugnen på 80 grader, det dröjer en tid men de är klara så fort du kan bruta dem utan att de böjer sig. Äpple brukar dock nästan alltid böja sig lite :)

Jag köper mina saker själv i tyskland, så det är inget stort problem då jag brukar vara i tyskland ofta. Det är fraktade ganska långt men det borde inte vara så stora problem att köpa det färdiga :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Sasa Allie
5/23/14, 4:44 PM
#10

#7Rätt gissat.:)

 Längtar till din artikel.


*~HamsterHamster~*
5/23/14, 4:52 PM
#11

#10  Nämen tack tack ska jag informera dig också när den är ute?:D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ToraBella
5/23/14, 4:57 PM
#12

#11 Hur länge kan jag förvara egen torkade grönsaker utan att dom fördärvas? Om vi säger att jag gör en egen hemmamix på müsli till honom och förvarar de i en återförslutande burk, hur länge vågar jag ge det till honom?

*~HamsterHamster~*
5/23/14, 5:01 PM
#13

Torr, mörk och kall plats 5-10 grader då är de hållbara i ca. 3-4 veckor :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
ToraBella
5/23/14, 6:08 PM
#14

#13 tack så hemskt mycket för svaren och tipsen!! Här ska det torkas!! ^^,

Sasa Allie
5/23/14, 6:34 PM
#15

#11 Det får du gärna göra. :)


Upp till toppen
Annons: