Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 2844 ggr
ToraBella
5/25/14, 9:35 AM

Konstgräs till min inomhusbur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen har jag avslutat steg 1 för att köpa min första kanin.

Buren är numera målad och monterad. Jag längtar så otroligt till jag ska få hämta min FV =) <3

Dags för steg 2!!

Eftersom denna buren egentligen är en utomhusbur som jag ska ha inomhus undrar jag därför nu om jag skulle kunna "piffa till" botten. Det första alternativet är ju att såga till en planka som jag kan fästa på undersidan så att prinsen inte behöver hoppa runt på parketten. Det är väl också egentligen det enda alternativet…

MEN så kom jag och tänka på, vad snyggt det hade varit att ha konstgräs där nere! Tror ni det på något sätt kan skada honom? Jag förstår ju självklart att konstgräset bara är för att JAG tycker det ser snyggt ut, inte för att han ska få någon form av "inomhus - utomhus känsla".

Vad tror ni? =). Kommer det bli svårstädat och obehagligt för honom? Eller kan han vänja sig med det?

(Han kommer att få i princip fri tillgång till hela lägenhet, den är kaninsäkrad och redo för honom så han kommer ju ha mycket större plats att hoppa på… och Ja, pläden på locket kommer att bli hans Välkommen Hem present)

Såhär ser buren ut just nu! =)

Annons:
[Mi-rand-a]
5/25/14, 10:27 AM
#1

Konstgräs tycker jag inte du ska ha ifall kaninen börjar äta av det, men ha en vanlig matta, trasmatta/ dörrmatta :) 

Sen hoppas jag att du inte köpt en jätte för då är den buren alldeles för liten för den :P

ToraBella
5/25/14, 5:16 PM
#2

#1 - Är den för liten till en fransk vädur? :O

[Mi-rand-a]
5/25/14, 6:27 PM
#3

Nu kan det ju vara så att bilden förminskar buren men annars är den olaglig för småkaniner vilket gör att den verkligen är det för en fransk vädur, vad har den för mått ?:)

ToraBella
5/25/14, 8:33 PM
#4

#3 - B: 116 x D:63 x H:92… Är den för liten? :(

[Trollbjörken]
5/26/14, 11:01 AM
#5

Är hela buren 92 hög, eller bara översta delen? + att kortaste sidan ska vara minst 70 cm, så tror tyvärr inte din bur är laglig till en jätte…😕

ToraBella
5/26/14, 8:48 PM
#6

#5 Hela buren är lite högre för det är borträknat lock och så… Men vilken besvikelse :(.. Gör det någon skillnad om man skulle införskaffa en innergård till buren eller det är ändå fortfarande höjden som är för liten?… Åhhh, jag som så gärna vill ha en frasse :( Nu kan jag inte lämna tillbaka buren och köpa en ny iheller eftersom jag målat den :(

Annons:
[Mi-rand-a]
5/26/14, 8:55 PM
#7

tyvärr så är den inte laglig som #5 skrev,  du kan alltid testa sälja den på fb eller blocket och sen endast ha kompostgallerhage som bur vilket jag hade till mig jätte innan hon fick vara helt frigående.

ToraBella
5/26/14, 9:59 PM
#8

#7 Vad typiskt… Jo, det är ju ett alternativ definitivt… Men jag får helt enkelt fixa mig en teddy istället :). En liten teddydvärgvädur har jag också varit sugen på… Det är väl detta som avgör saken antar jag ^^ Jag kommer älska vilken kanin som helst precis lika mycket ^^ Men tack för att ni meddelade mig!! Det hade ju kunnat bli riktigt obehagligt annars för den lille kaninisen!

Black Master
6/6/14, 12:18 AM
#9

Men du skrev att kaninen skulle få fri tillgång till nästan hela lägenheten? Isf spelar ju inte storleken på buren så stor roll. Måttbestämmelserna är ju för kaniner som är instängda i sina burar, inte för kaniner som bara har buren som kiss- och bajslåda samt matplats. Däremot så förstår jag inte varför du valt en så platskrävande bur om du ska låta kaninen skutta fritt? Dessutom tar ju träet åt sig av kiss och även lukt från bajs, det är inte för inte som det där är en utebur… Gå till en stor zooaffär och fråga vad du ska ha för bur till en fransk vädur - om den nu ska vara instängd. Finns det ens burar stora nog till frassar? Förutom uteburar? Min frasse på 12 veckor skuttar fritt i köket och buren jag först hade, har jag tagit bort och ersatt med kattlåda (la över lite kissigt spån när jag bytte till kattlådan) resp matplats samt transportbur som "bo" och hö-ställe. Fast han har ju hela tiden sen han kom hem, haft ett favorithörn där han ligger mest, så han ligger aldrig i transportburen.

Upp till toppen
Annons: