Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 984 ggr
Pepsikanin
2014-06-18 15:06

Kan man ha hö?

Hej!

Har just skaffat en liten kaninunge, och jag undrar om man kan ha hö i stället för halm/spån i buren? Och om man har hö, är kaniner att de bara äter och inte slutar? För de äter ju upp höet i så fall..

Annons:
tlover
2014-06-18 15:09
#1

Vi har inte jättekaniner utan Gotlandskaniner men vi har hö som strö, i början kan det hända att dom äter av det men ganska snabbt så gör dom inte det längre.

l'm back

CelsiusT
2014-06-18 15:15
#2

Nu har jag ju inga kaniner själv längre och är väl inte så jätteinsatt, men har haft och jag har ändå lite koll på hur djur fungerar. Kaniner ska ju gärna äta hö (eller egentligen gräs), det är ju deras naturliga föda. I det vilda så har dom fri tillgång, så personligen skulle jag se det som optimalt. Dock kan jag tänka mig att om man har en väldigt tråkig bur så kan dom äta mer hö än dom egentligen behöver. Men om kaninen mår bra, aktiveras tillräckligt, har en tillräckligt stimulerande bur/får komma ut osv så reglerar dom matintaget efter behov. Vi hade alltid fri tillgång till hö och det fungerade bra. Dock hade vi ingen sån där vanlig bur som dom flesta har.

Dock suger inte hö upp kisset lika bra som tex spån gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-06-18 22:04
#3

#2 kaniner kan inte äta för mycket hö, däremot är det jättevanligt nuförtiden att dom får i sig för lite.

Däremot har du rätt i att det inte suger upp piss så bra men i toahörnan kan man ha lite spån under höet tex.

l'm back

CelsiusT
2014-06-18 22:34
#4

#3 Visst kan även en kanin bli fet ;P Även om det inte är så vanligt att dom blir det på hö. Men det beror ju även lite på vad man har för värden på höet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-06-19 07:48
#5

#4 jo men inte på bara hö, då har det ju med vad dom äter annars också

l'm back

[Sockertoppens_kaniner]
2014-06-19 18:08
#6

Kaniner ska ha fri tillgång till hö, och de ska gärna äta ett bra pellets 1-2 gånger om dagen. De ska inte äta för mycket pellets, då kan de bli feta. Så ge pellets utifrån hur mycket aktivering kaninen får och håll koll så den inte blir fet! :) Jag skulle rekommendera att ha halm eller sågspån som underlag istället för hö. Sätt hellre upp en höhäck att ha höet i. :)

Annons:
tlover
2014-06-19 19:54
#7

Jag kan tillägga att vi såklart ger hö för att äta också förutom burunderlaget.

l'm back

Upp till toppen
Annons: