Annons:
Etikettinnekanin
Läst 2163 ggr
jela96
7/28/14, 8:11 PM

Kaninunge

Hej!

Fick hem en liten kanin kille idag, Milton!

Nu till mina frågor.

1. Milton är en inne kanin och jag undrar hur länge man ska vänta innan man går ut med honom i sele? 

2. Han är just nu både osäker och nyfiken, hur får jag honom trygg och skapar en bra relation med honom från början?

3. Hur lär jag honom och dricka vatten från flaskan (Just nu får han vatten i en skål då han inte verkar förstå hur man dricker ur flaskan.

4. Hur får jag honom rumsren?

Tack på förhand! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
hjartelyckanskaniner
7/29/14, 5:22 PM
#1

1. Hur gammal är Milton? Kaniner bör ej gå i sele förän vid 3-4 månaders ålder och jag skulle själv vänta ytterligare 4-5v med en jätte då de tar längre tid på sig att växa till sig.  Har du en godkänd sele? om inte så skulle jag köpa en hos en seltillverkare och slänga selen om ni inte har katt. Många selar som säljs i djuraffärer är tyvärr inte godkända då ringen till kopplet sitter i remmen över ryggen istället för i remmen längst bak på selen. Detta kan orsaka en skada för hals, nacke och revbenen ifall kaninen eller föraren skulle råka dra till. Finns bra info om selar på nätet om man vill läsa mer =).

2. Hur länge har ni haft honom hemma? Man bör låta kaninen vara ensam det första dygnet så att kaninen blir van vid era rörelser samt ljud i er bostad. Sedan kan man kela korta stunder på kaninens villkor. Man ska aldrig hålla fast kaninen oavsett om den är van vid er eller ej. En kelstund i soffan medan ni kollar på TV är perfekt för då kan Milton röra sig hur han vill och ni kan klappa honom försiktigt när han sitter bredvid.

3. Byta till flaska redan nu. De vet hur man gör, men kan vara lite lata då det är lättare att dricka ur en skål. När han blir törstig så kommer han att använda flaskan.

4. Ställ en toalett där Milton har bestämt att göra sina behov. Skulle det komma avföring alt. urin utanför toan så lägger ni detta i toan så lär han sig efter ett tag vad lådan är till för. Utanför buren kan det vara lite svårare att få honom rumsren. Skulle han kissa så kan man gnugga lite ättika på fläken så att amoniaken försvinner, så att han inte markerar sitt revir på stället. Kulorna är lättare att plocka upp och lägga i lådan och dessa bör inte lukta, så då slipper man gnugga in ättika på stället.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: