Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 1882 ggr
Emshify
2014-08-03 16:54

Staket till hage?

Hej!

Jag funderar på att skaffa två franska vädurar som under sommarhalvåret ska bo utomhus i en hage utan tak, givetvis med tillgång till burar/hus där de kan få skydd från vind, regn och rovdjur. Allt ska vara placerat på gräs.

Jag har lite frågor angående staketet till själva rasthagen.

1. Går det bra med vanligt kompostgaller? Om inte, vad rekommenderar ni att ha för sorts staket?

2. Måste staketet vara nedgrävt?

3. Hur högt måste staketet vara?

Annons:
[hannaaeeriksson]
2014-08-04 11:13
#1

Vart i landet bor du? För på många ställen finns det ju rovfåglar. De kanske inte tar så stora kaniner som frassar, men bara en tanke. Sen borde du sänka ner/ha nät/galler bottnen för att dom inte ska gräva sig ut. Och kompostgaller tipsar jag inte om för det hoppar dom över lätt som en plätt, tillochmed mina dvärgar tar sig över det utan problem .. :) Tipsar om att ha liknande hundgård! :)

Emshify
2014-08-04 11:59
#2

Jag tror inte att det finns så mycket rovfåglar här men risken kan ju finnas förstås… Problemet är att jag hade tänkt inhägna ett stort område så att de får gott om plats att röra sig på och det blir ju svårt om man ska ha tak på också… Men det kanske är bättre med ett mindre område och tak isåfall?

Sen tänkte jag att det finns många olika höjder på kompostgaller, jag förstår att den vanliga höjden är för låg men jag tänkte mer på om kompostgallret i sig duger som staket eller om man måste ha nåt som är mer stadigt? ^^ Vad tror du att man skulle behöva ha för höjd på staketet?

[Mi-rand-a]
2014-08-05 15:21
#3

Kompostgaller funkar blir dock lite ostadigt när man har det stort men de går och om du vänder på gallret så de står på kortsidan så brukar dem inte hoppa över. Visst är de säkrare att ha tak men kaninerna lär trivas bättre om de får större yta att hoppa på så om jag vore du hade gjort en stor bur och stängt in dem där på nätterna och låtit dem hoppa i en stor hage på dagarna

Rorvers
2014-08-05 22:16
#4

Jag har kompostgaller till min TJS, det är lite ostadigt från början men när det växt fast i marken eller gräs växt över så brukar det bli stadigare. 

Jag har inte tak på min hage förutom en liten del. Här finns inga rovfåglar, men det finns rävar som kommer på nätterna men då är han inne i buren. Som #3 säger så lär de inte kunna hoppa över om man vänder på dom. Jag har inte så, men min har aldrig försökt hoppa över. 

Men det kan alltid komma lösa hundar eller liknande så man tar en risk, men samtidig så brukar man inte kunna lika stort om man har tak på.

Rorvers
2014-08-05 22:17
#5

Det som är bra med kompostgaller är ju att man kan bygga om hagen och flytta på den väldigt lätt om de skulle äta upp gräset

Emshify
2014-08-06 16:18
#6

Okej, tack så mycket för alla tips, känner mig lite klokare nu! :)

Annons:
Zabbio
2014-08-12 10:53
#7

Ska du göra en permanent hage så köp putsnät, billigare än kompostgaller :)

Om det enbart är rovfåglar som är ett problem kan det räcka med att spänna linor över hagen - då vill inte fåglarna flyga ner och även om de flyger ner hiner kaninerna se dem ch gömma sig. Men räv och annat struntar i linorna.

Jag fick ett tips på att göra staket klätter-ovänliga: sätt ett litet plaströr överst, och häng ett stort rör runt det. Om något vill klättra över kommer röret att snurra runt.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10596093_10152641672997497_503461058_n.jpg?oh=71f13cd6036ac69d1678e488db601012&oe=53EBA8EF&__gda__=1407961115_8989f06db58f701f1a1d191beb3d3b73
Om staketet är högt nog för att räv tex inte ska kunna hoppa över,  utan att landa på kanten, så bör det hålla det mesta borta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: