Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1045 ggr
Rorvers
2014-08-05 21:39

Andas fort

Hej! Jag har en tysk jätte som har börjat andas jättefort hela tiden den senaste veckan. Han har varit förkyld tror jag för han nös väldigt mycket ett tag, men gör det bara ibland nu. Oftast då jag släpper ut eller in honom ut buren. Han har en hage kopplad till buren och precis utanför buren/Början av hagen så är det torkad jord som är lite dammig, kan han vara känslig mot det? I buren har jag halm åt honom från djuraffären har inte märkt av att den är särskild dammig av sig. 

Han beter sig helt normal och är lika pigg som alltid. Han är inte stressad utan lägger sig gärna och myser bredvid en (Även om han blundar och är lugn så andas han fort). Han blir sällan stressad/rädd av främmande djur/ljud utan går hellre fram och kollar. 

Så han beter sig alltså helt lugnt och normalt, men andas väldigt fort. Han gjorde inte det förut. Han är född i mars 2014. Jag har aldrig haft en jätteras förut, kan det här hända om de växer för fort, att resten av kroppen inte hänger med? Han är ungefär samma storlek som grannens franska vädur och hon är runt 1 år. 

Är väldigt orolig, tacksam för svar! Har även lagt ut den här på kanin ifokus

Annons:
hjartelyckanskaniner
2014-08-05 22:54
#1

Jag skulle gissa på att han bara är väldigt trött av värmen. Du kan badda lite vatten på utsidan av öronen (får ej komma in vatten i öronen) så blir han nerkyld. Kaninernas öron avgör hur varma dem är. Så skulle han vara för varm så är det bara att kyla av öronen med lite kallt vatten :). Ang att han nyser så är det normalt när det dammar. Det bästa för honom är att man försöker ta bort allt som dammar. Bättre att han själv gräver om han vill åt jorden :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Rorvers
2014-08-05 23:00
#2

Tack för svaret! Ska testa att svalka och försöka bygga om hagen så han inte behöver vara nära dammet :)

hjartelyckanskaniner
2014-08-06 10:19
#3

Du kan även lägga in en kylklamp eller en pet-flaska med is, så kan han ligga och svalka sig på den. Värmen är något som är väldigt farligt för kaninerna. Väldigt lätt att de får värmeslag. -40 grader trivs dem bättre i , än denna värmen. Tyvärr kan vi ju inte ändrs på klimatet, så då får vi hjälpa våra små vänner genom vätska, kylda öron och något kallt som de kan ligga och svalka sig mot.. Vart köper ni ert spån? :) jag har själv märkt att spånet som är i de små balarna som man kan köpa i djuraffärer och i livsmedelsbutiker dammar mer än vad spånet som är i de stora balarna som man har till bl.a hästar. Ett tips om ni inte använder det spånet :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Rorvers
2014-08-06 12:19
#4

Använder halm, eller det kanske är ett slags spån? 🤐 Vi köper det i "balar" från djurmagazinet

hjartelyckanskaniner
2014-08-06 20:46
#5

Halm är gula, tjocka, strån. Hö är gröna strån som är lite tunnare än halm. Spån är "hackad" trä. Vissa kutterspån innehåller något ämne som luktar väldigt starkt detta kan även framkalla nysningar och att kaninen andas tungt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Rorvers
2014-08-06 22:11
#6

I buren just nu har han mest tidningar och lite lite halm för det är så varmt, sen har han ju såklart hö. Men han har inte reagerat på halmen förut när han tex bodde inne så det känns inte som det är det.

Annons:
hjartelyckanskaniner
2014-08-07 21:53
#7

Jaha! Trodde att du hade spån+ halm! Men då så dammar det ju inte så att han ska reagera så starkt på det.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: